Amning, gråd og vågentid

9. november 2016

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Amning, gråd og vågentid

Kære Helen.

Tak for dit svar i forhold til regulering, overproduktion af mælk mm. Det virker til at mine bryster nu har reguleret mængden af mælk. Jeg har en række spørgsmål og tanker som jeg gerne vil vende med dig:

Amning:
Min lille dreng spiser med 2-4 timers mellemrum og ca af 10-15 minutter hver gang (kun et bryst). Det virker dog til at han bliver mæt og "tømmer brystet". Tænker du at dette er ok? Hvis jeg prøver at "overtale" ham til at spise lidt længere bliver han panisk og vred. Jeg går ud fra at dette er tegn på at han er mæt.

Gråd:
Om det er 5 ugers udviklingsspringet (han er fra 7 oktober) der er trådt i kraft eller noget andet, ved vi ikke, men han græder mere end førhen. Det er tydeligt at han er blevet mere bevidst på det sidste og at han ændrer sig. Særligt under putningen går det galt. 70 procent af gangene bliver han nærmest hysterisk (panikagtig gråd) og skal "tvinges" til at tage sutten og falde til ro. Det skal siges at han altid ender med at tage sutten og falde til ro efter lidt tid, men jeg bliver bare SÅ ked af det når han nærmest skal "tvinges" til at sove.

Nogle dage er det en kamp at få søvn i ham. Jeg forsøger at skærme ham og dermed lukke lidt af for ham når han skal sove, da jeg kan ...

Annonce

... se at hans øjne kører rundt i lokalet. Særligt vores malerier får en ordentlig gennemgang. Jeg synes også at hans søvn generelt er blevet meget urolig om dagen. Han vågner med kortere mellemrum og maser sig helt op i liftens top. Jeg kan nogle gange give ham sutten og så sover han lidt mere - fx indtil han taber den. Hvad tænker du om ovenstående?

- er det forkert at os at "tvinge" ham til at sove? Vi gør det blidt, men gråd kan vi bare ikke undgå lige pt. Og av hvor gør det ondt på mig.

- Angående sutten: han taber den og vågner. What to do? Må jeg ligge en stofble der er krøllet sammen til at holde på den?
- Har du generelt nogle råd til at få putningen og søvnen til at fungere bedre?
- Putter vi ham mon for hurtigt? Amningen tager 15-25 min alt i alt (inkl hyg), så bøvses der (5 min), så skiftes han (10 min) og så leger vi gerne lidt i 5-10 minutter (om på maven, kigger på ting, snakker sammen osv). Herefter gør jeg klar til at putte ham igen.

Vågentid:
Ja, dette spg hænger sammen med ovenstående. Hvor længe må sådan en lille størrelse være vågen? Og hvad bør jeg lave med ham? Er det ok at ligge ham alene i fem minutter mens jeg fx er på badeværelset? Hvad med legetøj? Hvornår er det relevant?

Med venlig hilsen
Mor C

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder