Svar: Sprog knap 3 årig

7. august 2016

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor

Tak for dit brev - og beklager svartiden i øjeblikket :)

Det er rigtig dejligt, at I har fået afklaret ørerproblemer. Din mand har helt ret, når han siger, at det var vigtigt at få dette undersøgt - også selvom du efterfølgende synes det er lidt svært, at jeres dreng har skulle igennem alt dette, så er det vigtigt at vide, at hans hørelse ikke fejler noget :)

I Danmark vil det normalt være sådan, at når børn bliver 3 år, så vil man vurdere, hvor vidt barnet har brug for en målrettet indsats, der støtte barnets sproglige udvikling. Da de fleste børn går i børnehave, vil det være pædagogerne, der vurderer barnets sprog. Der er tilknyttet talepædagoger til alle børnehaver, og hvis det skønnes nødvendigt, vil børnehaven kunne henvise videre. Som forældre har du også altid mulighed for selv at kontakte talepædagogen, der ofte sidder placeret i kommunens PPR afdeling eller under "Børne- Ungeafdelingen".

Der er også nogle regler i forhold til børn, der vokser op som to-sprogede. Og det gælder jo faktisk også jer - I taler et sprog hjemme, men der tales et andet sprog i børnehaven, og det giver naturligt lidt ekstra udfordringer og igen en særlig vurdering.

Jeg synes faktisk, at du bør kontakte en talepædagog, så du sammen med ham/hende kan finde ud af, hvordan I skal forholde jer til jeres dreng. Det er vigtigt at finde ud af, om jeres dreng har brug for:

- En generel sproglig indsats - det vil sige, at I blot skal blive ved med at læse bøger, synge med ham, tale med ham i hverdagen osv. som I allerede gør - fordi man skønner, at så kommer sproget helt af sig selv

- En fokuseret indsats - det vil sige, at I skal tilrettelægge særlige sproglige aktiviteter, og hvad disse så skal bestå i.

- En særlig indsats - det vil sige, at han ud over, hvad I kan gøre derhjemme også skal have noget støtte af talepædagogen. Det kan være et forløb, hvor han og I f.eks. besøger talepædagogen 10 gange og derefter vurdere ...

Annonce

... situationen.

De normale rammer er meget vide - nogle børn taler meget, andre taler mindre, nogle børn taler rent, andre børn har sværere ved at få en helt forståelig udtale... og der skal være plads til forskellighed. Men for børn i alderen 2.5-3 år vil jeg sige, at man umiddelbart vil kunne forvente følgende:

- Barnet begynder at tale om sin dag, fortæller om sine oplevelser.
- Barnet begynder at stille spørgsmål og begynder også at svare, når man spørger barnet direkte
- Barnet begynder at kunne genfortælle små ting fra en historie
- Barnet kan genkende og sætte navn på enkelte farver
- Barnet forstår korte beskeder og kan følge en opfordring - som at hente noget på værelset.
- Barnet har et ordforråd på 800-1000 ord
- Barnet taler i sætninger på 4-5 ord
- Barnet begynder at sige mig - jeg - du
- Barnet kender tallet to (kan f.eks. vise to fingre, hvis man spørger, hvor gammelt barnet er)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Vær opmærksom på ikke at rette på ham, når han taler. Men lyt og anerkend ham, så hans lyst til at tale bibeholdes. Sæt ord på ting i hverdagen, tal højt, så han hører sproget, bruger sproget. Stil spørgsmål, som hjælper ham med at svare f.eks. kan du spørge "vil du have pære eller banan?" i stedet for blot at spørge "vil du have pære?", hvortil han kun skal svare ja eller nej. Eller hvis I sidder og bygger med klodser, så spørg f.eks. "hvilken farve klods vil du have nu?" eller lignende. Giv ham små opgaver "kan du tage den gule skål?", "vil du hente dine sko?" som I allerede gør bliv ved med det:)

Lav evt. bøger sammen med ham, hvor I klipper ud, klistrer ind osv. og på den måde får sat nogle ekstra ord på forskellige ting i hverdagen. Spil f.eks. billedelotteri og lad gerne også storebror være med. Vær opmærksom på om storebror nogle gange tager over og svarer for lillebror - så lillebror måske ikke har en chance for selv at sætte ord på :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre. Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre