Svar: Rulle fra ryg til mave - og mave til ryg

2. juli 2016

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Malene

Tak for dit brev :)

Børn er forskellige, og derfor vil nogle børn vende sig fra mave til ryg først og andre gør det omvendt - det betyder ikke noget. Det vigtigste er, at du kan fornemme, at din dreng er aktiv, bruger sig selv både motorisk og mentalt og har lyst til at lære og udvikles. Generelt vil jeg sige, at børn bør kunne dreje både fra ryg til mave og fra mave til ryg, når de bliver 6 måneder - så hos jer er der stadig tid til at lære det:)

Når barnet skal lære at dreje fra ryg til mave, så sker det ofte ved, at den ene arm strækkes over modsatte side, så hoved og ryg drejer med og lige efter følger benene og underkroppen med. Nogle gange lærer barnet også at dreje fra ryg til mave ved at svinge benene først, hvorved resten af kroppen så følger med. De fleste børn starter med at trille om på siden først - før de lærer at få hele kroppen med.

Når barnet skal lære at dreje fra mave til ryg, så sker det ofte ved at hovedet løftes og barnet kikker bagud. Herefter bøjes knæet i den ene side og føres op langs kroppen, så det fungerer som støtte...

Det er rigtig godt, at han er glad for at ligge på maven, og du skal fortsat lægge ham på maven dagligt. Vær opmærksom på, om han har tendens til at "flyve" og ligger med armene ud til siderne. Hvis han ligger og flyver, så kan han naturligt ikke trille fra mave til ryg... Prøv derfor at hjælpe ham med at få armene ind under kroppen, så han på sigt kan lære at ligge på albuerne og løfte sig højt op.

Prøv også, når han ligger på maven, at vise ham noget legetøj - før legetøjet foran hans øjne og bagud, så han drejer hovedet for at kikke efter det. På den måde vil han ...

Annonce

... naturligt begynde at dreje, og da hans hoved vejer en del, så får han lidt "overbalance" og det kan være en måde at hjælpe ham til at trille på.

Du kan også udnytte, hvis hans puslepude har lidt hævede og skæve sider - det kan også gøre det lidt lettere for ham at trille, hvis du lægger ham op af puslepudens side, fordi han så naturligt allerede "hælder" lidt :)

Det er også en god idé at lave forskellige bevægelege med ham. Du kan f.eks. gribe omkring hans hænder og håndled - og lade ham selv trække sig op fra rygleje. Det er god styrke til armene.

Prøv også at støtte om hans lægge og bøjede knæ og hofte, og hjælp ham med at dreje underkroppen fra side til side, når han ligger på ryggen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Prøv også at lave cykelbevægelser med hans ben, så han får lidt mere fornemmelsen for egen krop og for at kunne bevæge sig, sparke fra osv. Det vil hjælpe ham til også på sigt at begynde at trille og krybe... Du kan synge "hjulene på bussen" imens - det vil han elske:)

Med hensyn til søvn, så bør du lægge ham til at sove på ryggen og sørge for, at hans ansigt drejes skiftevis til venstre og højre side. Og når han triller om på maven og ikke kan vende sig tilbage, så bør du hjælpe ham tilbage på ryggen igen. Når han selv mestrer at trille både fra mave til ryg og fra ryg til mave, så er risikoen for vuggedød minimal. Sundhedsstyrelsen skriver i deres pjece til sundhedspersonale om forebyggelse af vuggedød: "Når spædbarnet selv kan vende sig og også gør det i søvne, må barnet gerne sove videre på maven"...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke med ham fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder