Svar: Urolig baby?

12. juni 2016

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor til 2

Tak for dit brev og alle dine tanker - jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge.

Det er vigtigt at sikre sig, at jeres datter ikke har ondt. Hun skal undersøges grundigt, for det kan være mange ting. Det at hun kan have deciderede skrigeture og pludselig bliver glad og smilende - og så græder voldsomt igen - kan lyde som smertejag. Altså at det gør ondt et eller andet sted fra, hvorfor hun græder, så holder det op, og hun er glad, og så kommer der en jagende smerte igen, hvorfor hun jo så græder igen. Derfor skal det tjekkes, at der ikke er en fysiologisk forklaring. Det kan være en silent refluks, som I jo nu behandler for. Det kan også være et brækket et kraveben, at har forkortede halssener eller andet som kan forklare, at det gør ondt... hun kan også have blærebetændelse, så det gør ondt, hver gang hun tisser... eller hun kan have problemer med ørerne...

Så er der naturligvis også den mulighed, at hun let bliver overstimuleret, hvorfor hun græder mere om aftenen. Med den alder hun har, så er hun ikke i stand til at lukke lyde ude. Hun hører ligesom alt, hvad der foregår omkring hende. Hvis du hører radio, så hører du f.eks. et stykke musik, som du synger med på, så kommer der noget, som du lukker af for, så er der noget i radioavisen, der fænger din interesse, og du lytter igen, og så hører du igen ikke det næste ... Den evne har spædbørn børn ikke - de hører det hele og kan dermed ikke lukke lyde ude - hvornår de helt er i stand til at lukke til og fra på samme måde som os, ved man desværre ikke præcist.

Men det betyder, at lillesøster let bliver overstimuleret. Og sidst på dagen, hvor fjernsynet så måske kører, hvor storebror kommer hjem, hvor far er hjemme fra arbejde, hvor der skal laves mad osv. så er der naturligt ofte ekstra uro - og dermed får hun sværere og sværere ved at koble fra. Det er helt naturligt, og hun vænner sig til det - men det kan være en god idé, hvis du om dagen kan prøve at lade hende sove afsides. Det vil sige i soveværelset eller i haven, hvor der måske er mere ro - fordi det kan være svært for hende at finde ro i stuen... Det betyder ikke, at du skal begynde at liste rundt og at der slet ikke må være lidt støj - men det kan være godt, at du medtænker at hun kan hjælpes til ro ved at du stiller hende lidt afsides...

Det er helt normalt, at du ofte ikke kan flytte hende fra din favn og få hende videre i søvnen - altså at det går lettere, hvis hun først har sovet 1-2 timer... Det hører med til de søvnstadieskift, som hun har mellem let og dyb søvn. Så enten skal hun flyttes fra din favn lige før hun sover helt eller også skal du sidde med hende længe og først flytte hende, når hun er godt inde i søvnen.

Du må meget gerne lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen og holde hende sovende netop ved at blive der, amme hende en ekstra gang, hvis hun er ved at vågne op - det er helt okay med den alder hun har.

Det er også helt fint at bruge en slynge, vikle eller lignende og lade hende sove i den, - det vigtigste er at hun får sovet - og det giver dig samtidig mulighed for at få lavet lidt praktiske ting, fordi du trods alt kan have armene lidt fri. Og så skal du naturligvis stadig fortsætte med at lære hende at sove i liften og det er helt okay, at du lige nu forsøger at lulle hende i søvn i liften ved at hoppe med hende - prøv dog om du kan komme væk fra at hoppe til at svinge hende - det vil gøre fremtiden lidt lettere for jer...

Og ja - du må meget gerne fortsætte med at hjælpe hende videre ind i søvnen. Hun lyder ikke parat til at vågne, men lyder til at have behov for lidt længere søvnperioder, så det er fint at du prøver at hjælpe hende med det. Vågner hun derimod op, smilende og med lyst til at pludre, så skal du ikke putte hende, men tage hende op, aktivere hende, lege med hende og anerkende denne lyst og så ...

Annonce

... først putte hende, når hun atter viser behov for søvn.

Hendes søvn og rytme vil ændre sig hele tiden de næste måneder frem. Lige nu er det rigtig fint, hvis du kan forsøge at skabe lidt faste ritualer, så hun får mælk, kærtegnes, puttes med klud, synges for, vugges lidt eller lignende - så hun på sigt har disse ritualer med sig, når hun skal puttes. Det er altså nu at du kan begynde at skabe lidt mere genkendelighed og dermed tryghed i forbindelse med putning og få skabt lidt ritualer som kan følge hende fremover.

I 3-4 måneders alderen vil det være en rigtig god idé at arbejde på 3 lure om dagen, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen/først på aftenen. I denne alder vil den 3 lur ofte ligge så sent, at barnet går meget sent i seng, måske først er klar til putning kl 22 - og det er normalt. Det ændrer sig igen ...

Og nej - lige nu synes jeg ikke, at du skal vække hende om morgenen. Lad hende vågne af sig selv, så dagen starter på en rar måde for jer alle :)

Og så er der også den mulighed, at lillesøster er det man kalder for "high need baby" - har du hørt om det? High need babies kaldes også signalstærke børn - egentlig er jeg lidt imod at sætte sådanne "prædikater" på børn, men jeg ved at det nogle gange hjælper at høre, at disse børn findes - det er ikke fordi du gør noget forkert, eller fordi der er noget i vejen med din datter - det er hendes personlighed, hendes måde at være på...:)

High need babies er ofte ekstra krævende. Hvor de fleste børn måske har brug for ekstra hjælp til at spise og koncentrere sig om det, eller har brug for hjælp til at lukke af for verden og overgive sig til søvnen - så har de såkaldte high need babies ofte behov for hjælp til det hele. Og derfor er det så utroligt svært at hjælpe dem...

High need babies er meget aktive og lader sig meget let forstyrre. Nogen kalder dem "kortluntede". Når de græder, så græder de ofte mere end andre børn og det samme, når de er glade - så er deres glæde også overvældende. De er i det hele taget meget intense, og man kan godt få følelsen af, at det ikke rigtig er noget imellem at være helt ulykkelig og være jublende lykkelig. Lidt det du beskriver :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Deres søvnbehov er ofte mindre end hos andre børn i samme alder, og de kan have rigtig svært ved at overgive sig til søvnen. Og når de så endelig sover, så er deres søvn ofte kortere, end du lige umiddelbart tænker er behovet. De accepterer ofte ikke en substitut for mor - det er mor som er bedst, de sover bedst i mors favn og kan blive dybt ulykkelige, hvis andre prøver at tage over.

De er også meget følsomme overfor forandringer - samtidig med at de på ingen måde er vanedyr :) Det der virkede igår, virker ikke nødvendigvis i dag. Og det er faktisk en af årsagerne til, at det er så svært med disse børn. For bedst, som du tænker, at nu har du fundet ud af hvordan - nu virker de rutiner du har skabt - ja så dur det ikke mere... Hvilket betyder at du jo skal starte forfra... Det bedste du kan gøre, er faktisk hvis du kan acceptere, at der ikke findes en universel løsning - du er nødt til at gøre det, som du fornemmer umiddelbart vil virke i den pågældende situation.

Du kan læse mere i flere af mine bøger:

"Helens bog om børn og søvn" - i den kan du læse om søvnen, hvordan du skaber rutiner, og hvad du kan forvente i forskellige aldre - nu og i tiden frem.

"Helens bog om gråd og trøst" - i den kan du læse om årsager til at små børn græder og også læse om f.eks. high need babies. Det kan du også læse om i bogen "Signalstærke børn" af Anja Sigvard Nielsen, og du kan også finde råd på hjemmesiden babykaos.

"Helens bog om dit barns udvikling" - i den kan du læse om udviklingen i forskellige aldre og hvad du kan forvente af din datter netop nu, hvorfor hun nogle gange reagerer som hun gør....

Jeg håber, at du kan bruge nogle af disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke og stort knus med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina