Urolig baby?

12. juni 2016

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Urolig baby?

Kære Helen!

Tak for dine sidste råd - jeg beklager, at jeg melder mig så hurtigt på banen igen.

Vores datter har nu været til børnelæge, som ud fra min beskrivelse ordinerede Nexium. Hun får 2 x 5 mg. i døgnet, og hun har fået det i 10 dage. Lægen sagde, at det skulle virke i løbet af 3-5 dage. Måske er hun blevet lidt mere rolig om dagen, når hun er vågen. Til gengæld er hun blevet meget mere urolig om aftenen og har et par gange haft nogle deciderede skrigture.

Jeg er i 7 sind hvad jeg skal stille op, og jeg kan ikke finde ud af, om der kan være andre ting i vejen, om jeg bare tolker hende forkert nogle gange, eller om hun bare er et uroligt eller meget tryghedssøgende barn.

Hun tager stadig fint på og er som udgangspunkt mest glad, når hun er vågen. Hun vil gerne snakke, ligge på maven, kigge på legetøj osv. Hun er typisk kun vågen en time af gangen.

Men når hun sover, er hun stadig meget urolig og følsom overfor lyd og berøring. Jeg har efterhånden luret et mønster i hendes søvn. Hun er nemmest at putte og sover bedst om formiddagen. Jo længere vi når op ad dagen, jo værre bliver det. Når hun falder i søvn viklen eller i bæreselen fx. mens jeg går med hende eller sidder på bolden, vågner hun op/bliver urolig uden undtagelse efter 45 min. også selvom jeg fortsat går eller hopper - altså foretager mig den præcis samme handling, som da hun faldt i søvn.

Kun hvis jeg hopper på bolden, kan hun sove videre. Det tager en halv time, før hun igen er i en dyb søvn. Hvis jeg er nødsaget til at tage hende ud af selen fx fordi vi ikke er hjemme ved bolden, kan jeg uhyre sjældent forlænge hendes lur ved fx amning, selvom hun tydeligvis ikke er udhvilet. Hvis jeg derimod først behøver at tage hende ud efter hun fx har sovet 2 timer, kan jeg næsten altid få hende til at sove videre ved brystet i evigheder fx 4-5 timer (ialt).

Når vi når til 3. lur, kan jeg med nød og næppe få hende puttet, og hvis jeg her ikke har held til at hun sover længere en 45 min, får vi typisk en meget problematisk aften. For næste gang hun så er træt, kan jeg ikke få hende til at falde i søvn hverken ved brystet eller i selen. I starten vil hun gerne sutte, men lige så stille bliver hun mere og mere utilfreds, og det er både når mælken løber, og når der ikke er mere. Hun begynder at græde mere og mere, og brystet kan jeg nu ikke få hende til at tage. Vi har prøvet med flaske med både mm og sukkervand, men det har heller ikke hendes interesse. Nogle gange kan vi få ro på hende typisk ved brug af ...

Annonce

... bolden, hvorefter hun enten falder i søvn i armene på os - eller pludselig bliver glad..?? Jeg tolker hende typisk som overtræt, men jeg bliver selvfølglig enormt forvirret, når pludselig kan virke glad og frisk også i længere tid. Når hun så bliver træt igen, starter vi forfra, hvor hun så til sidst falder i søvn.

Jeg er spændt på at høre, hvordan du tolker ovenstående 😊

Siden jeg sidst skrev har jeg haft held til at få hende i barnevognen en 4-5 gange - dog kun 45 min af gangen. Det foregår ved, at jeg, som du skrev, svøber hende, ammer hende og lægger hende derefter forsigtig i liften, mens hun stadig har små øjne. Så tager jeg liften på skødet og sætter mig på bolden, hvorefter hun falder i søvn (jeg kan ikke lykkes med kun at svinge den mv.), så sætter jeg hende i barnevognen, når hun sover.

Lige meget om jeg går med den eller lader den stå, vågner hun efter 45 min og bliver mere og mere ked af det, selvom jeg forsøger alt hvad jeg har lært at hjælpe hende videre. Tænker du, at jeg bare skal fortsætte, og at hun med tiden kan "køres" igennem søvnfaserne? Eller kan jeg gøre noget anderledes?

Hvis ikke jeg er hurtig nok til at få hende op, inden hun bliver alt for ked af det, er det ligesom om at hun går helt i selvsving som om aftenen. Jeg kan ikke trøste hende med brystet men efter meget skrigeri og måske hvor hun lige har lukket øjnene i 5 min bliver hun pludselig glad og frisk - hvor jeg jo stadig tror, at hun er træt. Når hun skriger så meget og hjerteskærende, tænker jeg, at der må være noget i vejen altså at hun har ondt, men når hun sek. efter kan være glad, forstår jeg intet?

Jeg vil så gerne kunne putte hende lidt tidligere på aften, men omvendt kan jeg ikke se det lykkes, når hun også der kun sover 45 min ad gangen, for så ville jeg skulle ligge og agere sut resten ad aftenen. Tænker du det ændrer sig? Min søn sov også kun 45 min men dog ikke når han blev puttet til natten.

Hun vil derimod gerne sove længe om morgenen, og virker ikke glad hvis jeg tager hende op før 8-9 tiden. Nogle gange kan jeg forlade hende i sengen om morgenen, hvor hun så sover de sidste 45 min alene. Far afleverer storebror, så derfor kan det lade sig gøre. Men burde jeg tage hende op før, for at få en bedre rytme?

Hvilken rytme skal arbejde på, når hun bliver 3 måneder?

Jeg beklager mit MEGET lange indlæg, men forventningen om, at man fik en nem nummer 2, har bare bestemt ikke holdt stik herhjemme...

Jeg meget frem til at høre dine tanker.

Venlig hilsen
Mor til 2

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor