Svar: Separationsramt baby

8. juni 2016

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev, dine åbne og ærlige tanker - og velkommen til:)

Der er ingen tvivl om, at jeres datter lige nu brager igennem separationsfasen. Hun er rigtig godt i gang med at øve sig i at være lidt på afstand af dig. Hun rejser sig, går rundt ved møblerne og bevæger sig fysisk væk fra dig. Hun sidder derfor ikke på skødet, er ikke fysisk tæt sammen med dig, som da hun var helt lille. Og for at kunne separere sig, så er man nødt til at føle sig knyttet til. Derfor vil hun i denne periode klynge sig til dig, netop for at mærke dig, mærke at du er der for hende, og når hun mærker det, så kan hun slippe dig mere og mere...

Samtidig er du begyndt på arbejde - 3 dage om ugen, er du og din datter ikke sammen, og nu skal hun begynde i dagpleje. Det er helt fint, men det er naturligvis ekstra svært netop i denne periode, og med den alder hun har. Hun er stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor du går hen. Når hun ikke kan se dig, så bliver hun ked af det, hun føler sig naturligt forladt og alene. Det gælder hvis du f.eks. går ud i køkkenet og lader hende være i stuen eller hvis du går på toilettet. Hun forstår ikke, at du går ud i et andet rum - og når hun ikke kan se dig, så bliver hun derfor oprigtigt ked af det.

Hun kan heller ikke forholde sig til tid. Hun ved derfor ikke, om du er væk i 3 minutter eller i 3 timer - hun mærker bare at mor er væk...

Det er rigtig vigtigt, at du ikke afvise hende. Hun kan godt mærke, at det irriterer dig, når hun klynger sig til dig - og det vil naturligt gøre hendes behov for at mærke dig endnu mere endnu større. Du skal forestille dig, at hun netop ved at få masser af kram, kys og nærhed, få lov til at sidde hos dig og mærke dig, får fyldt sit mor-depot så meget op, at hun kan tære af dette, når I ikke er sammen. Derfor skal du være der for hende, når I er sammen og vise hende, at du naturligt er der, at hun kan være helt tryg, at du elsker hende og ikke forsvinder fra hende.

Nogle gange skal hun helt op i ...

Annonce

... din favn, krammes og mærke dig helt tæt på. Andre gange vil det være nok, at du siger "mor er lige her, hej skat", så hun bekræftes og betrygges lidt på afstand. Men det kræver at basen er i orden - at hun ved at du er der og at hun kan regne med dig. Når den er det, så vil du mærke at hun atter kan mere på egen hånd... Og så skal du forberede dig på, at der kommer lignende perioder igen. Det sker løbende i takt med at hun vokser op, oplever verden større og skal udvikle mere og mere selvstændighed...

Jeg forstår godt, at du har brug for din nattesøvn. Derfor kan løsningen for jer måske være, at I sover sammen alle tre. Du kan sove sammen med far, hvilket er vigtigt for dig og din søvn. Og hun kan høre jer, og med det samme beroliges med et "sshh-sshh" eller lignende om natten, så hun ikke føler sig alene.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

I kan evt. tage siden af tremmesengen og koble hendes seng til jeres seng. Naturligvis sikre jer, at hun ikke kan kravle eller trille ud af sin seng og komme til skade! Men for at give muligheden for at I med det samme kan lægge en beroligende hånd over på hende, når og hvis hun viser tendens til at vågne. I kan også lade hende kravle ud og puttes sig ind til jer, hvis det er dette hun har behov for...

Alternativet er jo det, som I allerede gør - putter hende i egen seng på eget værelse og enten har en madras hos hende, hvor en af jer så ligger og kan berolige hende om natten eller at I skiftes til at gå ind til hende. Da mor bedst kan putte og berolige, så er det bedst, hvis det er mor. Men hvis mor ikke kan klare det, så skal far naturligvis på banen. Det vil her være rigtig godt, hvis far så er med i alt det, som leder op til putning. Det vil sige, at far giver hende aftenbad, giver hende godnatgrød og at far også giver hende flaske, når hun skal sove - jo mere far er med i alt det, som leder op til putning, jo bedre vil han også kunne berolige hende om natten, når hun vågner.

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge