Svar: Nyfødt og søvn mm.

7. juni 2016

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med jer

Tak for dit brev - det lyder som om, at det går fint med lillesøster :) Dejligt!

Når et nyfødt barn ikke sover, så går tiden ofte med at give mælk, bøvse, kærtegne, pludre og blot være sammen. Det vigtigste for et spædbarn er den nære og tætte kontakt, at mærke mor og far, mærke din vejrtrækning, din hjertelyd osv.

Jeres lille datter vil selv være med til at skabe kontakt til jer. Når hun er vågen, så skal du give dig tid til at pludre med hende, reagere på hendes signaler - det betyder, at hun skal tages op, vugges, krammes, nynnes for, holdes om osv. Ligesom hun nogle gange vil græde, skal trøstes og beroliges. Nogle gange skal have skiftet ble, have mælk, nogle gange skal have et bad, smøres med lidt creme, hvis hun er meget tør i huden f.eks. omkring anklerne og håndledene osv. Hun kan ikke forvænnes med for meget kontakt og nærhed.

Det har lige nu ikke betydning, hvorvidt hun tager sin længste lur om aftenen. Det du skal være opmærksom på er, at hun hjælpes til at være vågen og ...

Annonce

... aktiv om dagen og så vidt muligt sove om natten. Hvis hun pludselig kan sove 5 timer i træk, så er det naturligvis rarest, hvis det kan være om natten... Om dagen må du gerne sikre dig, at hun får mælk ca. hver 3-4 time (fra en amning starter til en ny begynder). Det vil sige, at hun bør ammes mindst 6-8 gange i døgnet.

Og du bør også - som du allerede gør - ikke snakke og rumstere for meget rundt om natten, netop for på den måde at lære hende, at om natten så sover man :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Når hun bliver ældre, vil du naturligt kunne begynde at hjælpe hende til mere rytme, men så lille hun er lige nu, er du nødt til at flere lidt fleksibel :) I takt med at hun bliver ældre, vil hendes vågne perioder naturligt også blive længere og hendes lyst til kontakt, pludren osv. udvides mere og mere :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og vil derudover anbefale dig tre af mine bøger: "Helens bog om dit barns udvikling", "Helens bog om gråd og trøst" og "Helens bog om børn og søvn" :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin