Svar: Nyfødt og søvn mm.
7. juni 2016
Alder:
0 mdr.
Hej med jer
Tak for dit brev - det lyder som om, at det går fint med lillesøster :) Dejligt!
Når et nyfødt barn ikke sover, så går tiden ofte med at give mælk, bøvse, kærtegne, pludre og blot være sammen. Det vigtigste for et spædbarn er den nære og tætte kontakt, at mærke mor og far, mærke din vejrtrækning, din hjertelyd osv.
Jeres lille datter vil selv være med til at skabe kontakt til jer. Når hun er vågen, så skal du give dig tid til at pludre med hende, reagere på hendes signaler - det betyder, at hun skal tages op, vugges, krammes, nynnes for, holdes om osv. Ligesom hun nogle gange vil græde, skal trøstes og beroliges. Nogle gange skal have skiftet ble, have mælk, nogle gange skal have et bad, smøres med lidt creme, hvis hun er meget tør i huden f.eks. omkring anklerne og håndledene osv. Hun kan ikke forvænnes med for meget kontakt og nærhed.
Det har lige nu ikke betydning, hvorvidt hun tager sin længste lur om aftenen. Det du skal være opmærksom på er, at hun hjælpes til at være vågen og aktiv om dagen og så vidt muligt sove om natten. Hvis hun pludselig kan sove 5 timer i træk, så er det naturligvis rarest, hvis det kan være om natten... Om dagen må du gerne sikre dig, at hun får mælk ca. hver 3-4 time (fra en amning starter til en ny begynder). Det vil sige, at hun bør ammes mindst 6-8 gange i døgnet.
Og du bør også - som du allerede gør - ikke snakke og rumstere for meget rundt om natten, netop for på den måde at lære hende, at om natten så sover man :)
Når hun bliver ældre, vil du naturligt kunne begynde at hjælpe hende til mere rytme, men så lille hun er lige nu, er du nødt til at flere lidt fleksibel :) I takt med at hun bliver ældre, vil hendes vågne perioder naturligt også blive længere og hendes lyst til kontakt, pludren osv. udvides mere og mere :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og vil derudover anbefale dig tre af mine bøger: "Helens bog om dit barns udvikling", "Helens bog om gråd og trøst" og "Helens bog om børn og søvn" :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske