Svar: Bekymret for min søns udvikling - 4 mdr.
22. april 2016
Alder:
4 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev, tak for din fine beskrivelse af jeres lille dreng og dine åbne og ærlige tanker - og jeg beklager den lange svartid... jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig:)
For det første - jeg tror bestemt ikke, at I forældre har gjort noget forkert. Som du skriver, har fokus været rigtig meget på amning, supplering og vægtøgning og det har været vigtigt at sikre, at jeres dreng fik mælk nok. Det får han nu og han lyder til at trives og tage fint på - så langt så godt! Det har så givet lidt mere overskud til at pludre, være en lille ny familie og i det hele taget bruge tid på hinanden - og jeres dreng responderer rigtig godt på dette. Mæt og glad har han også selv mere overskud til at kikke sig omkring, opleve og sanse verden, smile, pludre osv.
Det kan sagtens tænkes, at han derfor blot skal have lidt tid, og at det hele kommer stille og roligt - men det er naturligvis vigtigt at sikre sig, at han hører og ser som han skal. Jeg synes det lyder som om, at jeres sundhedsplejerske har gjort det rigtige - jeg ville også have anbefalet at han lige fik sit syn tjekket. Nogle spædbørn får faktisk briller og jo tidigere man kan opdage, at barnet har brug for briller, jo bedre vil det være:)
Hørelsen skal også altid medtænkes, når man oplever at barnet ikke helt reagerer, som man ville forvente, - også selvom der er lavet normal hørescreening ved fødslen. Hvis jeres dreng ikke hører så godt, så vil han ikke altid reagerer på det du siger, de pludrelyde du laver, før han ser dig og ser dig smile og pludre til ham - så svarer han på det han ser. Nogle børn vil også selv holde op med at pludre, fordi de ikke hører sig selv eller høre deres forældre....
Det er rigtig godt, at jeres læge har henvist jer til børneafdelingen. Det er bedre at tjekke en gang for meget - hvis det viser sig, at jeres dreng har nogle problemer, så er det vigtigt at finde ud af det, så I kan støtte ham bedst muligt. I skal derfor se det positivt, selvom det naturligvis er svært. Som forældre er man jo bekymret fra starten - hvordan skal det hele gå, kan man nu klare det store ansvar, støtte barnet, gøre det hele godt nok... og bekymringen skal gerne aftage lidt med tiden. Og hos jer har bekymringen for mælk og vækst fyldt rigtig meget, og nu hvor det fungerer, så er det ikke rart at skulle bekymre sig om, hvordan han i øvrigt trives. Men de normale rammer er meget vide, og I lyder til at gøre det rigtig fint, og jeres dreng er motorisk rigtig godt med.
Hvis jeg skal prøve at beskrive en gennemsnitlig 4 måneders baby, så vil jeg sige, at han nu skal begynde at bruge sine hænder mere bevidst. Han skal begynde at række ud efter f.eks. en rangle og forsøge at ryste den. Når du sidder med ham på skødet og f.eks. spiser noget mad eller lignende, så må han gerne forsøge at række ud efter det. De ting han får fat i vil ofte ende i munden. Han undersøger med munden og udforsker på den måde verden.
Han bliver motorisk og fysisk stærkere nu. Han kan holde hovedet selv, men har dog stadig brug for støtte, når han f.eks. sidder. Han kan på dit skød nogle gange rykke lidt frem og øve sig i at holde hovedet, men falder så tilbage hurtigt og har brug for din mave som ryg- og hovedstøtte. Det er dejligt at sidde op af dig. Når han ligger på maven holder han hovedet og brystet oprejst. Mange børn "flyver med armene" ud til siden, du må her gerne hjælpe ham med at holde armene under brystkassen. Når han ligger på maven begynder han at gøre tegn til at ville skubbe og sparke med fødderne.
Han begynder at kunne se længere og han fornemmer rummet, som han er i. Hvis du f.eks. sidder med ham i sofaen, og far kommer ind af døren, så kikker han efter far og følger fra rundt i rummet. Hvis far sidder på den anden side af spisebordet, så kikke han på far og smiler og pludrer til far. Han foretrækker dog stadig mest den tætte kontakt som I f.eks. kan have ved puslebordet, når han får skiftet ble.
Måske begynder han at vise tegn på lidt behov for skemad og dermed andet end mælk, og måske er han ikke parat til dette endnu. Søvnen ændrer sig ofte også i denne alder, og de fleste børn trives med en rytme, hvor de sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Mange børn går sent i seng, han er måske ikke parat til at sove, før klokken er 22 - og det er helt normalt for alderen.
Han begynder at kommunikere mere bevidst, og han begynder at opfatte sig selv som et selvstændigt individ. Han begynder på den måde at kunne sige bestemte lyde, fordi han ved, at han derved kan få din opmærksomhed. Han hviner, gurgler, griner, og han aflæser også dine følelser. Han spejler sig i din mimik. Hvis du ser vred ud, kan han blive ked af det, hvis du griner højt kan han blive forskrækket, hvis du ler venligt til ham, bliver han glad og smiler venligt tilbage.
Han vil elske lyden af din stemme og begynder at have glæde af f.eks. fagtesange, hvor du synger for ham, imens du bruger dine hænder. Det kan f.eks. være "lille Peter edderkop", hvor du med dine fingre viser, hvordan Peter klatrer op af muren, regnen der kommer osv. Og du kan se, at han selv forsøger at bevæge sine fingre og efterligne, selvom han naturligt ikke kan det. Han vil også nyde at blive båret i dine arme, imens du danser med ham til musik, hvor han kan mærke dig, dine bevægelser osv.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt idé om, hvor din dreng udviklingsmæssigt ligger - og forhåbentlig giver lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke med undersøgelsen, stort knus med på vejen, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske