Svar: Søger mere mor og far, også om natten

25. marts 2016

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Maria

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille datter :)

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter lige nu - hun udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt - især ses det ved at hun nu begynder at rejse sig ved tingene, begynder at gå mere omkring, studere verden lidt mere på egen hånd.

For at kunne gøre dette, for at kunne separere sig rent fysisk fra jer, så er hun nødt til at føle sig ekstra knyttet til - derfor vil hun i denne periode naturligt søge jer ekstra meget. Hun er stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor I går hen, når I går fra hende - og det er faktisk super flot, at hun allerede er i stand til at lege på værelset alene, en gang imellem lige kikker frem, skal sikre sig at I er der stadigvæk, at I ikke er forsvundet. Og på samme måde skal hun nogle gange lige have et knus, lige tankes op med lidt ekstra fysisk kontakt og nærhed, for at mærke, at I er der for hende. Hun forstår endnu ikke, at I er lige på den anden side af væggen.

Man kan i denne alder godt opleve en slags separation-gentilnærmelses-fase, hvor hun på den ene side klynger sig, rigtig gerne vil op på arm, helst vil opleve verden fra jeres skød og protesterer mod at sidde alene - og så samtidig en slags afvisning, hvor hun, når hun så er i jeres favn, nogle gange skubber jer væk, alligevel vil selv og prøver at klare sig uden jer. I vil godt kunne opleve, at dette bliver lidt forstærket i takt med at hun bliver ældre og begynder at gå mere selvstændigt rundt i verden - mange mærker det rigtigt i 13-15 måneders alderen.. så er I forberedt :)

I skal prøve at finde balancen mellem at give hende den nærhed og tryghed hun viser behov for. Det er vigtigt at hun ikke føler at du afviser hende, at du skubber hende væk, men at hun mærker, at du naturligvis er der for hende. Derfor er det rigtig godt, at du nogle gange lige tager hende op, giver hende et kram, lader hende mærke, at du er der og sikrer at hun får sit "mor-depot tanket lidt op" - og andre gange prøve at berolige lidt på afstand "hej skat, jeg er lige her, det er okay", så hun lærer at du stadig er der, ser hende og er der for hende - uden at hun behøver helt op i dine arme. Så hun stille og roligt fornemmer, at hun godt kan selv, med dig lidt på sidelinjen :)

Det kan være en god idé at lege gemmeleg, hvor I forældre skiftes til at gemme jer sammen med jeres datter, sige lyde, som I så bevæger jer efter, så uan på den måde bliver opmærksom på at man ikke nødvendigvis er forsvundet, men at man kan opsøges. Og at man også kan lytte "hvor er far/mor henne". Det vil på samme måde være rigtig godt, at I bruger hinanden i hverdagen og leder efter hinanden "så nu er maden klar, skal vi sige til far, at vi skal spise?" og så tager du jeres datter med og I "leder efter far", så hun på den måde lærer, at hun kan gå fra et rum til et andet og finde den, hun søger.

Far kan på samme måde nogle gange tage hende med ud i køkkenet, vise hende "se mor er lige her", og du smiler til hende, hilser på hende, giver hende et lille klem og fortsætter så det, du er igang med - og far afleder, tager hende med igen, de leger osv. og jeres datter er bekræftet i, at du ikke er blevet væk, at du ikke er gået fra hende.

Det er rigtig fint at holde fast i at hun så vidt muligt falder i søvn i egen seng om aftenen, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover. Det kan nogle gange være en idé at tilbyde hende flasken i sengen, så hun ikke oplever at skulle fra favnen og ...

Annonce

... over i sengen, fordi det skift kan være svært. I kan elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt i sengen - det kan I gøre ved at lægge en lille pude ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt op - og så putte hende i seng og lade hende drikke flasken der.

I skal måske putte hende en lille smule senere, end I gør lige nu, så hun er lidt mere parat til at sove - prøv at flytte puttetiden ca. 20 minutter og se om det kan hjælpe hende til bedre at overgive sig til søvnen. Det vil være rigtig godt, hvis I kan nå dertil, hvor hun ligger ned, tilbydes flaske, drikker, slipper den, triller om på siden og sover. I må gerne synge en godnatsang eller lignende imens, så den bliver en fast del af putteritualet.

Hvis hun falder i søvn i egen seng om aftenen, så er det naturligt lettere at hjælpe hende videre i søvnen i egen seng om natten. Hvis hun falder i søvn i jeres favn og derefter flyttes i seng, så er det utrygt for hende at vågne op i sengen om natten og så vil hun naturligt søge jeres favn igen og igen. Men, som sagt er det vigtigt at I lige nu forsøger at finde balancen mellem, hvor meget tryghed I skal give hende, hvor fysisk tætte der er brug for at I er og hvornår det er okay at betrygge lidt ved siden af hende :)

Det kan være en god idé at give hende et bad om aftenen, gerne en time før hun puttes. Når badet ligger der, så hjælper det hende til større fysisk ro, når hun skal sove. Især hvis badet samtidig afsluttes med en god frottering med håndklædet, lidt massage, blive smurt med creme osv. Og meget gerne også afsluttes med en godnatgrød. Det vil sige, at I kan have en aftenrutine, der ser f.eks. således ud:

17.30-18: Aftensmad - familiemad

Kommer i bad, frotteres godt i håndklædet, smøres med creme osv.

Tilbydes godnatgrød i køkkenet ca 19.15, får børstet tænder

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Flaske og puttes til natten ca kl 19.30 (altså måske 20-30 minutter senere end I gør lige nu).

Sen aften 23-24: Flaske

Når og hvis hun vågner om natten, så vil det være rigtig godt, hvis I kan hjælpe hende videre i søvnen i sengen. Hun bliver mere og mere bevidst og vil derfor godt kunne vænne sig til at vågne, fordi hun så skal ind til jer. Men igen - hvis det giver alle mere ro, at hun kommer ind til jer i løbet af natten, så er det naturligvis også helt okay. Når hun om lidt starter i dagpleje, så vil hun naturligt godt kunne have ekstra brug for at mærke jer helt tæt på...

Med hensyn til søvn om dagen, så vil de fleste børn i jeres datters alder fortsat have brug for to lure dagligt - men ofte skal lurerne ligge lidt senere end tidligere og ofte varer de kortere tid... I 12-18 måneders alderen begynder de fleste børn at kunne nøjes med kun en lur midt på dagen..

Lige nu tænker jeg, at I skal forsøge at bibeholde de to lure, så jeres datter fortsat får disse, når hun starter i dagpleje. Det vil være rigtig godt for hende, hvis hun der har mulighed for at få to afbræk i løbet af dagen. Det er naturligt en stor omvæltning for hende at starte i dagpleje, der er mange nye indtryk som skal bearbejdes og lagres - og det hjælper de to dagslure rigtig godt med. At ændre på rytmen lige nu tænker jeg derfor at I skal forsøge at undgå - og så må I se, hvordan det går, når hun vænner sig til den nye hverdag i dagplejen. Stille og roligt vil dagsplejer sandsynligvis også kunne fornemme at jeres datters behov måske ændrer sig :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat - og rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to