Svar: Søger mere mor og far, også om natten
25. marts 2016
Alder:
11 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille datter :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter lige nu - hun udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt - især ses det ved at hun nu begynder at rejse sig ved tingene, begynder at gå mere omkring, studere verden lidt mere på egen hånd.
For at kunne gøre dette, for at kunne separere sig rent fysisk fra jer, så er hun nødt til at føle sig ekstra knyttet til - derfor vil hun i denne periode naturligt søge jer ekstra meget. Hun er stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor I går hen, når I går fra hende - og det er faktisk super flot, at hun allerede er i stand til at lege på værelset alene, en gang imellem lige kikker frem, skal sikre sig at I er der stadigvæk, at I ikke er forsvundet. Og på samme måde skal hun nogle gange lige have et knus, lige tankes op med lidt ekstra fysisk kontakt og nærhed, for at mærke, at I er der for hende. Hun forstår endnu ikke, at I er lige på den anden side af væggen.
Man kan i denne alder godt opleve en slags separation-gentilnærmelses-fase, hvor hun på den ene side klynger sig, rigtig gerne vil op på arm, helst vil opleve verden fra jeres skød og protesterer mod at sidde alene - og så samtidig en slags afvisning, hvor hun, når hun så er i jeres favn, nogle gange skubber jer væk, alligevel vil selv og prøver at klare sig uden jer. I vil godt kunne opleve, at dette bliver lidt forstærket i takt med at hun bliver ældre og begynder at gå mere selvstændigt rundt i verden - mange mærker det rigtigt i 13-15 måneders alderen.. så er I forberedt :)
I skal prøve at finde balancen mellem at give hende den nærhed og tryghed hun viser behov for. Det er vigtigt at hun ikke føler at du afviser hende, at du skubber hende væk, men at hun mærker, at du naturligvis er der for hende. Derfor er det rigtig godt, at du nogle gange lige tager hende op, giver hende et kram, lader hende mærke, at du er der og sikrer at hun får sit "mor-depot tanket lidt op" - og andre gange prøve at berolige lidt på afstand "hej skat, jeg er lige her, det er okay", så hun lærer at du stadig er der, ser hende og er der for hende - uden at hun behøver helt op i dine arme. Så hun stille og roligt fornemmer, at hun godt kan selv, med dig lidt på sidelinjen :)
Det kan være en god idé at lege gemmeleg, hvor I forældre skiftes til at gemme jer sammen med jeres datter, sige lyde, som I så bevæger jer efter, så uan på den måde bliver opmærksom på at man ikke nødvendigvis er forsvundet, men at man kan opsøges. Og at man også kan lytte "hvor er far/mor henne". Det vil på samme måde være rigtig godt, at I bruger hinanden i hverdagen og leder efter hinanden "så nu er maden klar, skal vi sige til far, at vi skal spise?" og så tager du jeres datter med og I "leder efter far", så hun på den måde lærer, at hun kan gå fra et rum til et andet og finde den, hun søger.
Far kan på samme måde nogle gange tage hende med ud i køkkenet, vise hende "se mor er lige her", og du smiler til hende, hilser på hende, giver hende et lille klem og fortsætter så det, du er igang med - og far afleder, tager hende med igen, de leger osv. og jeres datter er bekræftet i, at du ikke er blevet væk, at du ikke er gået fra hende.
Det er rigtig fint at holde fast i at hun så vidt muligt falder i søvn i egen seng om aftenen, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover. Det kan nogle gange være en idé at tilbyde hende flasken i sengen, så hun ikke oplever at skulle fra favnen og over i sengen, fordi det skift kan være svært. I kan elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt i sengen - det kan I gøre ved at lægge en lille pude ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt op - og så putte hende i seng og lade hende drikke flasken der.
I skal måske putte hende en lille smule senere, end I gør lige nu, så hun er lidt mere parat til at sove - prøv at flytte puttetiden ca. 20 minutter og se om det kan hjælpe hende til bedre at overgive sig til søvnen. Det vil være rigtig godt, hvis I kan nå dertil, hvor hun ligger ned, tilbydes flaske, drikker, slipper den, triller om på siden og sover. I må gerne synge en godnatsang eller lignende imens, så den bliver en fast del af putteritualet.
Hvis hun falder i søvn i egen seng om aftenen, så er det naturligt lettere at hjælpe hende videre i søvnen i egen seng om natten. Hvis hun falder i søvn i jeres favn og derefter flyttes i seng, så er det utrygt for hende at vågne op i sengen om natten og så vil hun naturligt søge jeres favn igen og igen. Men, som sagt er det vigtigt at I lige nu forsøger at finde balancen mellem, hvor meget tryghed I skal give hende, hvor fysisk tætte der er brug for at I er og hvornår det er okay at betrygge lidt ved siden af hende :)
Det kan være en god idé at give hende et bad om aftenen, gerne en time før hun puttes. Når badet ligger der, så hjælper det hende til større fysisk ro, når hun skal sove. Især hvis badet samtidig afsluttes med en god frottering med håndklædet, lidt massage, blive smurt med creme osv. Og meget gerne også afsluttes med en godnatgrød. Det vil sige, at I kan have en aftenrutine, der ser f.eks. således ud:
17.30-18: Aftensmad - familiemad
Kommer i bad, frotteres godt i håndklædet, smøres med creme osv.
Tilbydes godnatgrød i køkkenet ca 19.15, får børstet tænder
Flaske og puttes til natten ca kl 19.30 (altså måske 20-30 minutter senere end I gør lige nu).
Sen aften 23-24: Flaske
Når og hvis hun vågner om natten, så vil det være rigtig godt, hvis I kan hjælpe hende videre i søvnen i sengen. Hun bliver mere og mere bevidst og vil derfor godt kunne vænne sig til at vågne, fordi hun så skal ind til jer. Men igen - hvis det giver alle mere ro, at hun kommer ind til jer i løbet af natten, så er det naturligvis også helt okay. Når hun om lidt starter i dagpleje, så vil hun naturligt godt kunne have ekstra brug for at mærke jer helt tæt på...
Med hensyn til søvn om dagen, så vil de fleste børn i jeres datters alder fortsat have brug for to lure dagligt - men ofte skal lurerne ligge lidt senere end tidligere og ofte varer de kortere tid... I 12-18 måneders alderen begynder de fleste børn at kunne nøjes med kun en lur midt på dagen..
Lige nu tænker jeg, at I skal forsøge at bibeholde de to lure, så jeres datter fortsat får disse, når hun starter i dagpleje. Det vil være rigtig godt for hende, hvis hun der har mulighed for at få to afbræk i løbet af dagen. Det er naturligt en stor omvæltning for hende at starte i dagpleje, der er mange nye indtryk som skal bearbejdes og lagres - og det hjælper de to dagslure rigtig godt med. At ændre på rytmen lige nu tænker jeg derfor at I skal forsøge at undgå - og så må I se, hvordan det går, når hun vænner sig til den nye hverdag i dagplejen. Stille og roligt vil dagsplejer sandsynligvis også kunne fornemme at jeres datters behov måske ændrer sig :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat - og rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske