Svar: Lege ude
27. februar 2016
Alder:
5 år, 6 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Det lyder for mig som om, at jeres dreng lige nu har brug for en pause, hvor han ikke skal lege med kammerater og være væk hjemmefra. Og det kan være helt okay, at han har det sådan i en periode, og jeg synes ikke du skal presse ham.
Du skal naturligvis være opmærksom på, om det udvikler sig, så han generelt begynder at trække sig, ikke ønsker at lege og begynder at foretrække sin egen tid fremfor at lege med andre børn, og hvis det viser sig at være tilfældet, skal du naturligvis forsøge at finde ud af, hvad det handler om og alt efter årsagen, så reagerer forskelligt på dette. Men som jeg lige læser dit brev, så er det ikke fordi din dreng ikke gerne vil lege, det vil han egentlig godt - men han vil helst lege derhjemme...
Jeg tænker derfor, at I måske lige nu skulle prioritere, at legekammeraterne kommer med ham hjem. Så er han tryg og glad, får stadig lov til at lege og hygger sig med det og stille og roligt kommer lysten til at lege hos andre så måske naturligt tilbage. Det kan også være, at han hen af vejen godt kan forstå, at legekammeraterne også gerne vil have, at han leger hjemme hos dem, og man på den måde kan tale med ham om det på et lidt andet niveau.
Der skal også være plads til forskellighed. Og jeg tænker, at jeres dreng måske nogle gange har brug for at koble fra og slappe af, når han er hjemme. Er du selv meget udadvendt, det der også kaldes ekstrovert? Så kan det naturligvis være svært at sætte sig ind i, at man har det lige modsat - og måske er din dreng introvert...
Hvis man er introvert, så foretrækker man ofte at være hjemme, at være sammen med få venner, få personer af gangen. Det kan være rigtig hårdt at være i børnehave hele dagen og når han endelig har fri, så har han brug for "alene-tid" for at lade op og få fornyet energi. Introverte børn tænker ofte før de taler, og de lytter mere end de taler. din dreng vil nyde en stille stund og kan meget let blive ked af det og utilfreds, hvis der er for meget uro. Når det bliver for meget for ham, så vil han bare gerne hjem. Han er ikke asocial, han kan faktisk godt lide socialt selskab, men han foretrækker de nære og tætte relationer og han har måske få, men nære venner.
Hvis man er ekstrovert, så elsker man at være ude, det er skønt at være sammen med andre mennesker, der skal ske noget. Jo mere der sker, jo bedre har man det ofte. Du vil kunne mærke, at din dreng bliver ekstra glad og nyder samværet med andre. Hvis I er for meget derhjemme og der sker for lidt, så bliver han utilfreds og pirrelig. Han har tydeligt brug for en del aktivitet og når han kommer hjem fra børnehaven, så er han tydeligvis ikke færdig med at lege og han har ikke umiddelbart brug for pause, hvor han lige kobler fra. Der er gang i den, masser af legeaftaler og mange legekammerater.
Jeg tænker, at din dreng jo godt kan være tilbageholdende overfor legekammerater, fordi han måske har brug for pause og ro - og måske mere en du føler, der er behov for, fordi I jeres personlighed er forskellige og har forskellige behov.. bare en tanke:)
Lige nu synes jeg derfor ikke, at du skal presse ham til at lege ud - og derfor heller ikke tage med ham. Prøv at give ham muligheden for ikke at lege ude i en periode og se, hvad der sker. Og hvis han hen af vejen så viser lyst til det igen, så må I tage den derfra og måske skal han så lege i weekenden, hvor han er frisk og har overskuddet til det og ikke om eftermiddagen, hvor han er træt efter en lang dag. Hvis han kan overskue det og selv føler lyst til at lege, så behøver han måske ikke have sin mor med...
Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke fortsat - og rigtig god weekend:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske