Svar: Lege ude

27. februar 2016

Kategori:
Alder:
5 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Maria

Tak for dit brev :)

Det lyder for mig som om, at jeres dreng lige nu har brug for en pause, hvor han ikke skal lege med kammerater og være væk hjemmefra. Og det kan være helt okay, at han har det sådan i en periode, og jeg synes ikke du skal presse ham.

Du skal naturligvis være opmærksom på, om det udvikler sig, så han generelt begynder at trække sig, ikke ønsker at lege og begynder at foretrække sin egen tid fremfor at lege med andre børn, og hvis det viser sig at være tilfældet, skal du naturligvis forsøge at finde ud af, hvad det handler om og alt efter årsagen, så reagerer forskelligt på dette. Men som jeg lige læser dit brev, så er det ikke fordi din dreng ikke gerne vil lege, det vil han egentlig godt - men han vil helst lege derhjemme...

Jeg tænker derfor, at I måske lige nu skulle prioritere, at legekammeraterne kommer med ham hjem. Så er han tryg og glad, får stadig lov til at lege og hygger sig med det og stille og roligt kommer lysten til at lege hos andre så måske naturligt tilbage. Det kan også være, at han hen af vejen godt kan forstå, at legekammeraterne også gerne vil have, at han leger hjemme hos dem, og man på den måde kan tale med ham om det på et lidt andet niveau.

Der skal også være plads til forskellighed. Og jeg tænker, at jeres dreng måske nogle gange har brug for at koble fra og slappe af, når han er hjemme. Er du selv meget udadvendt, det der også kaldes ekstrovert? Så kan det naturligvis være svært at sætte sig ind i, at man har det lige modsat - og måske er din dreng introvert...

Hvis man er introvert, så foretrækker man ofte at være hjemme, at være sammen med få venner, få personer af gangen. Det kan være rigtig hårdt at være i børnehave hele dagen og når han endelig har fri, så har han brug for "alene-tid" for at lade op og få fornyet energi. Introverte børn ...

Annonce

... tænker ofte før de taler, og de lytter mere end de taler. din dreng vil nyde en stille stund og kan meget let blive ked af det og utilfreds, hvis der er for meget uro. Når det bliver for meget for ham, så vil han bare gerne hjem. Han er ikke asocial, han kan faktisk godt lide socialt selskab, men han foretrækker de nære og tætte relationer og han har måske få, men nære venner.

Hvis man er ekstrovert, så elsker man at være ude, det er skønt at være sammen med andre mennesker, der skal ske noget. Jo mere der sker, jo bedre har man det ofte. Du vil kunne mærke, at din dreng bliver ekstra glad og nyder samværet med andre. Hvis I er for meget derhjemme og der sker for lidt, så bliver han utilfreds og pirrelig. Han har tydeligt brug for en del aktivitet og når han kommer hjem fra børnehaven, så er han tydeligvis ikke færdig med at lege og han har ikke umiddelbart brug for pause, hvor han lige kobler fra. Der er gang i den, masser af legeaftaler og mange legekammerater.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeg tænker, at din dreng jo godt kan være tilbageholdende overfor legekammerater, fordi han måske har brug for pause og ro - og måske mere en du føler, der er behov for, fordi I jeres personlighed er forskellige og har forskellige behov.. bare en tanke:)

Lige nu synes jeg derfor ikke, at du skal presse ham til at lege ud - og derfor heller ikke tage med ham. Prøv at give ham muligheden for ikke at lege ude i en periode og se, hvad der sker. Og hvis han hen af vejen så viser lyst til det igen, så må I tage den derfra og måske skal han så lege i weekenden, hvor han er frisk og har overskuddet til det og ikke om eftermiddagen, hvor han er træt efter en lang dag. Hvis han kan overskue det og selv føler lyst til at lege, så behøver han måske ikke have sin mor med...

Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke fortsat - og rigtig god weekend:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin