Svar: Øjenkontakt - 2 mdr.

23. februar 2016

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Victorias mor

Tak for dit brev, tillykke med den lille datter og velkommen til :)

Hmmm... det er jo rigtig svært at vurdere øjenkontakt gennem en brevkasse, og hvis du er i tvivl, så synes jeg, at du skal bede din sundhedsplejerske komme forbi igen og/eller drøfte det med jeres læge - det er ikke hysterisk eller forkert, hellere spørge en gang for meget end en gang for lidt :) Når det er sagt, vil jeg naturligvis gerne dele lidt tanker med dig og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, du kan bruge:)

For det første - jeg tror bestemt ikke at du har gjort noget forkert eller ikke har givet din datter den opmærksomhed, som hun har brug for. Det lyder som om, at du er meget tæt med din datter og nyder at bruge tid sammen med hende. Du udnytter tiden ved puslebordet til at pludre, hygge og have kontakt. Du sidder med hende hos dig, leger med hende på dit skød, du leger også med hende på legetæppe, og det lyder således som om, at du/I bruger tid sammen, og du er opmærksom på hende. Du nævner, at du "rider ranke med hende" og du nævner også hendes "stol" - jeg kan ikke helt se, hvordan du gør, men du skal naturligvis være opmærksom på, at den kontakt du har med hende og det I laver, passer til hendes alder og udvikling...

Når hun spiser, bør hun ligge tæt med dig, uanset om du ammer eller giver flaske. Det er også vigtigt, at du bruger spisetiden på kontakten med hende. Nogle børn nyder øjenkontakt imens de spiser, andre nyder øjenkontakten efterfølgende, imens de hjælpes med at bøvse af. Det er ofte lettest at få kontakt med et mæt og glad barn, og hun kan som udgangspunkt ikke forvænnes med for meget kropskontakt.

Også imellem måltiderne er det vigtigt, at du har hende tæt på dig. Hun mærker din varme, din krop, mærker dine bevægelser, dine lyde og selvom hun er mæt og lige er skiftet, kan hun godt have behov for at du sidder med hende eller måske går lidt rundt med hende, nusser, krammer, kysser, synger for hende osv. Nogle gange vil hun være mest parat til øjenkontakt efter hun har spist, andre gange når hun skiftes og atter andre gange måske lige når hun vågner op efter en lur.

Når du fornemmer, at hun gerne vil kikke på dig, så er det vigtigt, at du giver hende tid til øjenkontakt. Du skal prøve at efterligne hendes lyde og hendes mimik. Når du pludrer med hende, skal du forsøge at tale i det lidt høje toneleje, fordi det tiltrækker hendes opmærksomhed. Du behøver ikke sige noget bestemt, bare hvad der falder dig naturligt ind, du kan f.eks. sætte lidt ord på, hvordan du ...

Annonce

... tror hun har det "hej skatter, er du der, var det dejligt at få mad, hej med dig" osv. Og ind imellem vil hun så svare med sin mimik eller små ord, og du giver hende plads til at svare, og efterligner det hun siger eller gør.

Du skriver, at du "kun kan fange hendes blik i 1 sekundt hvis du "tvinger" det frem med vriden fra både hendes og min side". Du skal være opmærksom på, at hun naturligt vil se væk, hun drejer sit hoved og bliver urolig - det er tegn på, at hun har brug for en pause, og det er vigtigt, at du ikke "tvinger" hende til kontakt her, men netop lader hende kikke væk og venter på, at hun så er parat til at kikke på dig igen. Når du fornemmer, at hun igen er parat, så må du gerne prøve at tale lidt med hende, for igen med din stemme, at få hende til at kikke efter dig "hej, er du der, hej igen" osv. Give hende en ny pause, vente på at hun selv pludrer lidt, smasker, gaber eller andet, spejle dette og pludre lidt igen "uha, er du så træt, gaaab" osv.

Med den alder hun har, så vil hun naturligt begynde at kunne se længere og bliver naturligt også mere og mere opmærksom på verden omkring jer. Derfor vil hun nogle gange kikke forbi dig, fordi hun får øjet på noget i rumme, måske et billede på væggen bag dig eller lignende, som fanger hendes interesse. Det kan også være far eller andre, som sidder på den anden side af bordet og som hun pludselig ser og reagerer på, fordi hun nu kan se længere end hun kunne før. Hendes interesse for omverdenen vil derfor være naturligt større nu end da hun var yngre - og det er der ikke noget forkert i, det er naturligt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Samtidig vil hun så også begynde at genkende dig og smile mere bevidst til dig, end hun smiler til andre - og dermed skal øjenkontakten også udvikle sig mere og mere. Du skal have en fornemmelse af, at hun kikke efter dig, begynder at genkende dig og smile bevidst til dig...

Du skal altså prøve at vurdere, om hendes manglende lyst til øjenkontakt hænger naturligt sammen med, at hun nu er ældre, kan se længere og derfor er blevet mere bevidst om, hvad der sker omkring jer og naturligt synes, at det er spændende - eller om du generelt oplever, at du ikke kan få øjenkontakt med hende, at hun ikke rigtigt reagerer på din pludren, din mimik og dine forsøg på kontakt.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og vil også anbefale dig min bog "Helens bog om dit barns udvikling". Den giver lidt idé om, hvad du kan forvente hvornår:)

Rigtig meget held og lykke fortsat og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder