Svar: Baby er holdt op med at trille
17. februar 2016
Alder:
5 mdr.
Kære Marie
Tak for dit brev og dine søde ord, dejligt at du har kunne bruge mine tidligere svar:)
Det er helt normalt, at børn i perioder udvikler særligt en ting og i andre perioder har fokus på noget andet. Det er f.eks. meget normalt, at børn i en periode triller, men så pludselig holder op, og i stedet bruger de så energi på at pludre eller øver sig i at få fat i deres fødder eller lignende - det du fortæller, lyder derfor rigtig fint og okay:)
Man skal være opmærksom, hvis udviklingen virker til at stå stille, hvis han pludselig holder op med at bevæge sig, ikke bruger sine arme, sine ben osv. Men det er ikke tilfældet hos jer. Han triller ikke fra mave til ryg, men han øver sig lige nu i at få fat i sine fødder, og det er fokus for ham nu. Han mangler ikke styrke i kroppen og i benene. Han kan stadig sagtens finde ud af at trille, men nu øver han noget andet:)
Du må stadig meget gerne lægge ham på maven dagligt, så du holder fast i, at det er godt at ligge der, og så han stadig styrker sine ryg- og nakkesmuskler. Det er især i maveliggende stilling, at han får styrke nok til at kunne sidde i høj stol - der er ikke så længe til at det bliver aktuelt :)
Det lyder umiddelbart som om, at du har en sund, dejlig og meget motorisk stærk lille dreng, som er rigtig godt igang med at udvikle sig og bruge sin krop.
Håber ovenstående giver lidt ro, rigtig meget held og lykke med ham fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske