Svar: Hvordan lærer børn bedst flere sprog

16. februar 2016

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Jeg ved simpelthen ikke, hvordan børn kan lære 8 forskellige sprog, og jeg tænker, at det bedste du kan gøre er, at kontakte en talepædagog eller lignende, der har speciel viden omkring børn og børns sprogudvikling.

Men jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig derudover:)

Det anbefales normalt, at I forældre taler hvert jeres modersmål til jeres dreng. Når du taler med ham, synger for ham, læser højt for ham og generelt henvender dig til ham, så skal du gøre det på dansk, fordi det er dit modersmål. Hvis fars modersmål er Urdu, skal han gøre det samme her.

Når I taler jeres modersmål til jeres dreng, så får I naturligt givet ham sproget med sig - og samtidig vil jeres betoning af ord, jeres ordforråd, jeres mimik osv. naturligt være rigtig god, netop fordi det er jeres modersmål. Når du f.eks. synger danske børnesange sammen med din dreng, så vil du, fordi det er dit modersmål kunne lægge en anden følelse og en anden betydning i sangene, end hvis du skulle gøre det samme på et tillært sprog.

Når jeres dreng vokser op med de to sprog i hverdagen, så vil han naturligt få et ordforråd fra begge sprog. Det betyder ikke, at han så bliver langsommere til at tale, men for nogen kan det godt lyde sådan. Han vil nemlig, når han taler, bruge de ord som han kender. Det vil sige, at han vil sammensætte sine sætninger med de ord, han har til rådighed, så en sætning og en samtale vil naturligt være bygget op med ord på både dansk og urdu. Hvis du/I kan begge sprog, så er det jo rigtig dejligt, for I vil naturligt begge kunne forstå ham, forstå, hvad han siger. Hvis du ikke forstår urdu, så vil du naturligvis godt kunne føle, at han ikke taler nok eller ikke kan ord nok, fordi du jo kun forstår halvdelen af, hvad han siger - men ser man på hans samlede ordforråd, vil det ofte være svarende til det ordforråd, som barnet der kun skal lære et sprog har.

Hvis jeres dreng i vuggestue, børnehave, skole f.eks. er sammen med børn, pædagoger, lærere, der taler engelsk, persisk eller andet, så vil han lærer dette sprog her. I starten kan det godt være svært for ham, fordi han jo vil kommunikere på dansk og urdo, som er de sprog, han kender, men stille og roligt vil han lærer det nye 3. sprog. Hvis du så hjemme igen kan tale både urdo, dansk og ...

Annonce

... engelsk eller persisk, så er det naturligvis en stor fordel, fordi du så igen kan forstå alt, hvad han siger, forstå alle de ord han bruger.

Det er generelt meget vigtigt for børns sproglige udvikling, at vi forstår, hvad de siger, hvad de prøver at fortælle os. Det er vigtigt for lysten til at tale, at man føler sig forstået og mødt. Det er generelt også en rigtig god idé at lade barnet tale, lytte og lade barnet fortælle med de ord og den udtale, som barnet nu engang har - og netop ikke forsøge at "tale-træne" og kræve at barnet skal sige tingene på en bestemt måde eller spørge "kan du sige ...?!". Hvis barnet føler sig presset til at tale eller oplever ikke at kunne udtale ordene, som forældrene ønsker, så kan det hurtigt give manglende lyst til at kommunikere og tale, og det virker derfor ikke befordrende for barnets sproglige udvikling. Det er meget bedre, at lade barnet føle sig forstået, også selvom udtalen er forkert og så gentage ordet, så barnet hører, hvordan det rigtigt skal lyde, uden at man retter på barnet. Hvis jeres dreng f.eks. siger "Bar" i stedet for "Far", så skal du derfor ikke sige "kan du sige F-ar, F-ar", men i stedet vise din dreng, at du forstår, hvad han siger, så hans lyst til at tale bibeholdes og samtidig lade ham høre, hvordan det lyder "Bar" - "ja, det er Far".

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg ved ikke, hvilke institutioner og skoler, der er, hvor I bor, men måske er der mulighed for at vælge en international institution eller skole. Her vil der ofte være børn fra mange forskellige lande og fællessproget vil ofte være engelsk. På den måde kan jeres dreng få dette sprog naturligt ind i hverdagen.

At lære flere sprog fuldt og have et veludviklet ordforråd på mange sprog, vil naturligt tage længere tid, end hvis man kun skal lære et sprog. Det må også forventes, at barnet vil kunne et sprog, det man kan kalde "første sproget" lidt bedre end andet sproget og flere sprog derefter. Det anbefales dog stadig, at man styrker modersmålet, fordi det at tale f.eks. dansk eller urdo vil styrke barnets samlede sproglige fundament. Samtidig er det enormt vigtigt, at barnet er i stand til at kommunikere med sine forældre, bedsteforældre og nære familie, der netop taler dette sprog. Modersmålet skal derfor have første prioritering.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige