Brev:
Hvordan lærer børn bedst flere sprog
16. februar 2016
Alder:
18 mdr.
Hvordan lærer børn bedst flere sprog
Hej Helen
Vore søn på 18 måneder er fuld i gang med at udvikle sit danske sprog, og har - efter egen mening - et rigtig flot ordforråd allerede.
Min mand har rødder tilbage i Pakistan, og vi har et inderligt ønske om at han også skal lære sit fars sprog, urdu. Men vi har hørt og læst mange meninger og undersøgelser om hvorledes man bør lære barnet flere sprog. Flere modsiger hinanden så vi er ved at blive godt og grundigt fortvivlet.
Jeg husker at min leder i børnehaven jeg arbejdede i fortalte, at børn kan lære at forstå op til 8 sprog hvis man blot sørger for, at hver voksen kun taler ét sprog med barnet. Muligvis kommer barnet ikke til at kunne tale alle disse sprog, og barnet vil måske være langsommere til at begynde at tale.
Vi har et stort ønske om at vores søn vil lære at tale og forstå både dansk og urdu. Desuden er vi pt bosiddende i Iran, hvorfor ønsket også er at han lærer persisk. Er det muligt blot at overlade det til børnehaven og senere skolen hernede?
Desuden ønsker vi også at han bliver skarp i engelsk og arabisk. Jeg ved ikke og vi har for urealistiske ambitioner, men håbet er at du kan guide os til at opnå et godt resultat med så mange af vores ønsker opfyldt som muligt. Råde os til hvad der er realistisk og hvilke metoder vi skal tage i brug.
Vi er heldige at komme sammen med mange børn og voksne fra engelsktalende lande, derfor ser jeg en mulighed her for at lære ham engelsk. Spørgsmålet er bare om det bliver for ukonkret når sproget blot bliver brugt gennem leg med andre børn, og ikke specifikke 'hva' det'-øvelser.
Desuden kender vi flere der er oprindelige arabere men her overvejer jeg primært at gør brug at tegnefilm på arabisk.
Jeg glæder mig til at høre dit bud på en fornuftig tilgang til flere sprog
På forhånd mange tak