Hvordan lærer børn bedst flere sprog

16. februar 2016

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Hvordan lærer børn bedst flere sprog

Hej Helen

Vore søn på 18 måneder er fuld i gang med at udvikle sit danske sprog, og har - efter egen mening - et rigtig flot ordforråd allerede.

Min mand har rødder tilbage i Pakistan, og vi har et inderligt ønske om at han også skal lære sit fars sprog, urdu. Men vi har hørt og læst mange meninger og undersøgelser om hvorledes man bør lære barnet flere sprog. Flere modsiger hinanden så vi er ved at blive godt og grundigt fortvivlet.

Jeg husker at min leder i børnehaven jeg arbejdede i fortalte, at børn kan lære at forstå op til 8 sprog hvis man blot sørger for, at hver voksen kun taler ét sprog med barnet. Muligvis kommer barnet ikke til at kunne tale alle disse sprog, og barnet vil måske være langsommere til at begynde at tale.

Vi har et stort ønske om at vores søn vil lære at tale og forstå både dansk og urdu. Desuden er vi pt bosiddende i Iran, hvorfor ønsket også er at ...

Annonce

... han lærer persisk. Er det muligt blot at overlade det til børnehaven og senere skolen hernede?

Desuden ønsker vi også at han bliver skarp i engelsk og arabisk. Jeg ved ikke og vi har for urealistiske ambitioner, men håbet er at du kan guide os til at opnå et godt resultat med så mange af vores ønsker opfyldt som muligt. Råde os til hvad der er realistisk og hvilke metoder vi skal tage i brug.

Vi er heldige at komme sammen med mange børn og voksne fra engelsktalende lande, derfor ser jeg en mulighed her for at lære ham engelsk. Spørgsmålet er bare om det bliver for ukonkret når sproget blot bliver brugt gennem leg med andre børn, og ikke specifikke 'hva' det'-øvelser.
Desuden kender vi flere der er oprindelige arabere men her overvejer jeg primært at gør brug at tegnefilm på arabisk.

Jeg glæder mig til at høre dit bud på en fornuftig tilgang til flere sprog

På forhånd mange tak

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre