Svar: Vil ikke ligge på maven

9. februar 2016

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Pernille

Tak for dit brev og dine søde ord :)

Det lyder som om, at din datter synes det er sjovere at være på ryggen end på maven - og det kan man et eller andet sted godt forstå, for det er faktisk temmelig hårdt at være på maven hele tiden... men ikke desto mindre, er det meget vigtigt og du bliver nødt til at "tvinge" hende lidt til det. Det er fra maveliggende stilling, at hun lærer at krybe, senere kravle osv. Og det er også, når hun ligger på maven, at hun får styrket sine muskler i nakken og ryggen og bliver stærk nok til at kunne sidde selv...

Det vil være en rigtig god idé, hvis du kan gøre det til en vane, at du altid lægger hende på maven, når du lægger hende fra dig på gulvet - naturligvis kun, når hun er vågen. Så hun på den måde altid starter på maven. Når hun så bliver for frustreret, så må du naturligvis hjælpe hende med at trille om på ryggen, men prøv at gøre det til en vane, at hun altid starter på maven.

Det kan være en god idé at lægge hende hen over en ammepude, hvis du har en sådan, så hun ligger med armene hen over puden og på den måde bliver løftet lidt op. Det kan gøre, at hun synes det er lidt sjovere og hun hjælpes til at kikke frem. Det er naturligt ikke rart for hende, hvis hun ligger og banker hovedet ned i gulvet flere gange:)

Det er ...

Annonce

... også en rigtig god idé, hvis du kan udnyttet skiftningen på puslepuden, til at få hende lidt på maven. Nogle gange kan det hjælpe at sætte et spejl op for enden af puslepuden, så hun kan ligge og se sig selv og også se dig i spejlet.

Generelt er det en god idé at lægge hende foran et spejl, så hun ligger og kan kikke på sig selv. Du må også gerne lægge dig foran hende, så hun kan ligge og kikke på dig. Du kan også lægge hende på bordet og sætte dig på hug foran hende, men her skal du naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ned.

At ligge på maven er også at ligge hen over dine lår. Så når du sidder med hende, så må du gerne nogle gange lægge hende på maven hen over dine lår, vugge hende lidt frem og tilbage, så hun synes det er sjovt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du må også gerne bære hende på din arm, så hun ligger med maven på din underarm og på den måde stadig er på maven og ikke "kun" sidder i dine arme og kikker ud mod verden eller kikker på dig. Brug alle muligheder i hverdagen til at få hende til at være på maven:)

Hun behøver ikke ligge på maven i meget lang tid af gangen, mange gange dagligt har også værdi og stille og roligt bliver hun jo stærkere og bedre til det og vil så ofte også acceptere at ligge der lidt længere:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39