Svar: Baby og kat
4. januar 2016
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt at læse, at du allerede gør meget ud af, at hjælpe jeres dreng og jeres kat med at acceptere hinanden. Det går jo et eller andet sted begge veje - katten skal lære, at den ikke længere er nummer et, men at jeres baby har taget en del af pladsen og opmærksomheden - og jeres dreng skal lære at tage hensyn til katten og dens behov.
Børn lærer rigtig meget af at vokse op sammen med dyr - det gælder faktisk alle dyr. Selvom det er de voksnes ansvar at passe dyrene, så lærer barnet at tage hensyn til dyret, passe på det, vise det opmærksomhed, empati, respekt osv. Og som du selv skriver, så skal jeres dreng netop lære at vise jeres kat hensyn.
Han lærer det ved at se, hvordan du omgås katten og ved at du, præcist som du allerede gør, sætter dig sammen med ham og kæler for katten, sætter ord på at han skal ae den osv. Du kan godt sige "ae-ae" samtidig med, at du viser ham, hvordan du nusser katten og hvad den godt kan lide. Ligesom du hen af vejen kan sætte lidt ord på de signaler katten sender "hør hvor den spinder, den kan godt lide det" eller "hør nu sover den rigtig godt, så skal vi lade den sove" eller lignende.
Han er for lille endnu - men det kommer hen af vejen. Omkring 1 års alderen, når han begynder at kravle, gå lidt rundt osv. vil han naturligt bevæge sig hen til katten og her skal du være ekstra opmærksom. Det er vigtigt, at han ikke får lov til at trække den i halen, prikke den i øjnene eller lignende og det er her, at du skal gribe ind og vise, hvordan han skal ae den i stedet. Du kan også fra ca 1 års alderen nogle gange fjerne ham fra katten - ikke skælde ud - men i stedet aflede ham, få ham på lidt andre tanker, fordi han naturligt godt kan blive så optaget af katten, at det vil irritere den og den måske har svært ved at flytte sig.
Små børn forstår ikke kæledyrenes signaler - de skal være i børnehavealderen og nogle gange helt op i skolealderen, før de begynder at kunne tyde f.eks. katte og hundes sprog. Det hjælper her naturligvis, at han vokser op sammen med en kat, og at du løbende inddrager ham, forklarer og guider. Sammenlignet med sine kammerater, der måske ikke har dyr, vil han forstå katten bedre - men stadig vil han i børnehavealderen stadig have brug for din hjælp og guidning nogle gange:) Selvom man er 5-6 år gammel og synes at katten er sød og rigtig gerne vil være sød ved den, så kan han godt tyde katten forkert eller simpelthen glemme, at han ikke skal jagte den rundt i stuen...
Når han bliver 12-18 måneder gammel, vil han stadig kunne have svært ved at ae missen, selvom han godt forstår, at det er det, som du gerne vil have ham til. Han vil i den alder stadig have svært ved helt at styre sin motorik godt nok og kommer derfor nogle gange til at slå eller til at tage for hårdt fat, men hvor det ikke er det han vil - derfor er det vigtigt, at du her er opmærksom på ikke at skælde ud eller irettesætte, men igen og igen guide, vise og hjælpe:)
Lige nu kan du ikke forklare din dreng så meget - han er kun 6 måneder gammel - men han ser og fornemmer din glæde ved katten og spejler sig naturligt i det:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske