Svar: Baby og kat

4. januar 2016

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt at læse, at du allerede gør meget ud af, at hjælpe jeres dreng og jeres kat med at acceptere hinanden. Det går jo et eller andet sted begge veje - katten skal lære, at den ikke længere er nummer et, men at jeres baby har taget en del af pladsen og opmærksomheden - og jeres dreng skal lære at tage hensyn til katten og dens behov.

Børn lærer rigtig meget af at vokse op sammen med dyr - det gælder faktisk alle dyr. Selvom det er de voksnes ansvar at passe dyrene, så lærer barnet at tage hensyn til dyret, passe på det, vise det opmærksomhed, empati, respekt osv. Og som du selv skriver, så skal jeres dreng netop lære at vise jeres kat hensyn.

Han lærer det ved at se, hvordan du omgås katten og ved at du, præcist som du allerede gør, sætter dig sammen med ham og kæler for katten, sætter ord på at han skal ae den osv. Du kan godt sige "ae-ae" samtidig med, at du viser ham, hvordan du nusser katten og hvad den godt kan lide. Ligesom du hen af vejen kan sætte lidt ord på de signaler katten sender "hør hvor den spinder, den kan godt lide det" eller "hør nu sover den rigtig godt, så skal vi lade den sove" eller lignende.

Han er for lille endnu - men det kommer hen af vejen. Omkring 1 års alderen, når han begynder at kravle, gå lidt rundt osv. vil han naturligt bevæge sig hen til katten og her skal du være ekstra opmærksom. Det er vigtigt, at han ikke får lov til at trække den i halen, prikke den i øjnene eller lignende og det er her, at du skal gribe ind og vise, hvordan han skal ae den i stedet. Du kan også fra ca 1 års alderen ...

Annonce

... nogle gange fjerne ham fra katten - ikke skælde ud - men i stedet aflede ham, få ham på lidt andre tanker, fordi han naturligt godt kan blive så optaget af katten, at det vil irritere den og den måske har svært ved at flytte sig.

Små børn forstår ikke kæledyrenes signaler - de skal være i børnehavealderen og nogle gange helt op i skolealderen, før de begynder at kunne tyde f.eks. katte og hundes sprog. Det hjælper her naturligvis, at han vokser op sammen med en kat, og at du løbende inddrager ham, forklarer og guider. Sammenlignet med sine kammerater, der måske ikke har dyr, vil han forstå katten bedre - men stadig vil han i børnehavealderen stadig have brug for din hjælp og guidning nogle gange:) Selvom man er 5-6 år gammel og synes at katten er sød og rigtig gerne vil være sød ved den, så kan han godt tyde katten forkert eller simpelthen glemme, at han ikke skal jagte den rundt i stuen...

Når han bliver 12-18 måneder gammel, vil han stadig kunne have svært ved at ae missen, selvom han godt forstår, at det er det, som du gerne vil have ham til. Han vil i den alder stadig have svært ved helt at styre sin motorik godt nok og kommer derfor nogle gange til at slå eller til at tage for hårdt fat, men hvor det ikke er det han vil - derfor er det vigtigt, at du her er opmærksom på ikke at skælde ud eller irettesætte, men igen og igen guide, vise og hjælpe:)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Lige nu kan du ikke forklare din dreng så meget - han er kun 6 måneder gammel - men han ser og fornemmer din glæde ved katten og spejler sig naturligt i det:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre:)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.