Svar: Hiver i hår
21. december 2015
Alder:
18 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at det næsten er blevet en leg for jeres dreng at hive dig i håret. Små børn afprøver hele tiden, hvordan verden fungerer og hvad han kan gøre, som får dig til at reagere. Han afprøver hypoteser "Hvis jeg hiver mor i håret, så siger hun nej" - ja det gjorde hun. "Hvis jeg hiver mor i håret, siger hun så nej igen" - ja det gjorde hun. "Hvis jeg hiver mor i håret, så siger hun nej" - hov nu sagde hun AV! "Hvis jeg hiver mor i håret så....". Han forsøger igen og igen at finde ud af, hvad det han gør, gør ved dig - ikke for at være ond eller fordi han ved, at det gør ondt på dig, men simpelthen for at lære.
Og ja - her må du gerne sige "NEJ!" eller "AV!" højt, så han hører og også ser på dig, at det her bryder du dig ikke om. Det er helt okay, at du her siger fra... Der skal være en sammenhæng mellem det du siger og det du med dit kropssprog signalerer. Han må ikke få en fornemmelse af, at du kan synes det er sjovt, når du siger nej.
Det vil dog være rigtig godt, hvis du ikke skælder ud - men prøver at aflede ham. Når han har brug for at hive i dit hår, så er det fordi han beroliger sig selv med dette, han savner noget at pille i. Og med den alder han har, vil det være rigtig godt med en bamse, en putteklud eller måske en slaskedukke. Måske kan du finde en dukke eller bamse, men langt hår, som han kan hive i og nulre, når han skal sove. Så når han søger dig og dit hår, så giver du ham dukken eller bamsen som alternativ.
Det vil også være rigtig godt, hvis du nogle gange sætter ham fra dig. Hvis I sidder og hygger, han er på dit skød og I har det dejligt sammen - og han så pludselig hiver dig i håret, så må du gerne sige nej og sætte ham fra dig. Det at du lader en handling (sætter ham fra dig) følge med dit nej, kan hjælpe ham til at huske, at det her brød du dig ikke om. Han kan ikke sidde på skødet, hvis han hiver i håret...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre.
Rigtig meget held og lykke - rigtig glædelig jul og rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske