Svar: Dreng på 2 år 8 mdr.
14. december 2015
Alder:
2 år, 8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng:) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Situationen med mormor og din/min-legen - den har ændret sig lidt nu, fordi jeres dreng er blevet ældre. Med den alder han har nu, er han rigtig godt i gang med at finde ud af, hvem han selv er, og hvordan han påvirker andre. Man taler om, at børn skal finde deres selvbillede. I vil opleve det ved, at han begynder at udtrykke sit eget navn, begynder at sige "jeg" i stedet for "mig" - og at han begynder at sige "det er min" eller råber "min min min!" -alt sammen fordi han er igang med at blive bevidst om, hvem han selv er.
Det I oplever er således helt normalt for alderen og hans selvbillede udvikler sig stille og roligt i samspil med andre. Han har brug for ros, det gør ham stolt og glad. Når han bliver irettesat, bliver han naturligt ked af det, det er ikke sjovt at få at vide, at man gør noget forkert. Han er med den alder han har nu, meget følsom og sårbar overfor, hvordan han bliver modtaget, hvordan I og andre reagerer på det han siger og det han gør. Det er derfor I kan fornemme, at det har påvirket ham så meget, at pædagogen i vuggestuen har skældt ham ud...
Det er altså en helt naturlig del af hans udvikling, at han siger "min min min" - også om ting, der ikke er hans. Det er vigtigt, at I forsøger at støtte hans selvbillede ved at vise ham kærlighed, accept og opmuntre ham og støtte ham. I må meget gerne udfordre ham og også stille nogle krav til ham, men det er rigtig vigtigt, at I forsøger at undgå, at han får nederlag:)
Han er stadig så lille, at det er svært for ham at forstå forskellen på din og mit, forskellen på at eje og at låne. Det skal han naturligvis lære, ligesom han skal lære at give plads til andre, vente på at det bliver hans tur osv. Det lyder som om, at han er rigtig godt i gang med denne læring og ofte klarer det super godt! I fortæller om en brunch, hvor han har leget med de andre børn og har været super god til det.
Men turen til eksperimentariet efterfølgende går ikke godt. Det tænker jeg handler om, at han har været for træt. Det kræver rigtig meget af ham at være til brunch og leg med andre børn. Han bruger enorme ressourcer på dette og selvom han sover til middag, så er overskuddet ikke til en tur om eftermiddagen - det blev for meget for ham. Det havde været bedre at tage i eksperimentariet en anden dag...:)
Jeres dreng skal stille og roligt lære, hvad det han gør, gør ved andre. Han skal lære at sove, når andre bliver kede a fdet, når andre bliver vrede. Han skal lære, hvad det er at trøste, hvordan man kan gøre andre glade. Det er alt sammen en proces og en udvikling som starter nu og som I skal støtte ham i.
Når moster vil hente mælk til ham og han bliver frustreret og ked af det og insisterer på, at mor eller far skal, så er det helt okay at lade far gøre det... Det lyder ikke som om, at I ses så ofte med din søster og han har ikke syntes, at hun skulle blande sig i, at han skulle have mælk - han kan ikke overskue situationen, men føler det blot svært. I situationen må I dog gerne sætte lidt ord på "moster vil bare hente mælken, det er dejlig mælk" eller "moster er sød, når hun henter mælk til dig", så han hører at I ser positivt på denne hjælp og er helt roligt omkring det at hun hjælper, så det kan han også være.
Og nogle gange vil der naturligt også være situationer, hvor det så er moster, der har hentet mælken og så kan I evt. drikke lidt af mælken, sige "mmm dejlig mælk, smager godt - vil du smage?" og så kan han drikke eller lade være. Det kan også være fint at lade glasset med mælk stå på bordet "vi lader mælken stå her, så kan du drikke den, når du bliver tørstig" eller lignende. Afledning vil også være rigtig godt her, det hjælper ofte at få ham til at tænke på noget andet og efterfølgende kan han så overskue at drikke den mælk, som han egentlig bad om.
I skal være opmærksomme på hans blodsukker. Det kan være en rigtig god idé, at I tilbyder ham et mellemmåltid, når han kommer op fra sin middagslur. Det skal være sund, god og lødig kost - en grovbolle, en råkostsalat, et stykke rugbrød eller lignende - noget som mætter over længere tid og ikke en sukkerholdig snack. I fortæller, at hans humør og overskud ofte daler 1 times tid efter middagsluren - og det kan godt være tegn på lavt blodsukker. Jo mere stabilt han spiser, jo mere stabilt vil humøret og overskuddet ofte også være.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham:)
Og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske