Dreng på 2 år 8 mdr.

14. december 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Dreng på 2 år 8 mdr.

Hej Helen.

Tak for at have besvaret mine tidligere spørgsmål, det er ikke så længe siden jeg sidst har skrevet til dig, 1 brev ang. søvn og 1 brev ang. mange frustrations udbrud.

Når jeg skriver til dig igen, er det fordi vi stadig oplever de her udbrud og jeg syntes det fylder meget, jeg/vi har prøvet rigtig mange ting, og især det du skrev til os sidst, hjælper, men i en periode på nogle dage.

Jeg vil prøve at forklarer nogle situationer, hvor jeg ærligt er i tvivl om hvad der er det bedste at gøre.

F.eks.
Vi er til familie fødselsdag, hos min mor, hvor den nærmeste famile er samlet, vores dreng, ser min mor ca, 1 gang om ugen, og han bliver passet ved hende et par gange om året, hvor de hygger sig sammen alene.

Min mor og vores søn har en, lille leg, hvor han f.eks tager hendes sutsko og siger, det er min og griner, og omvendt, tager min mor, hans sut og siger, det er min. den leg har de altid grint sammen af, men til fødselsdagen, blev han sur og ked af det og råbte tilbage til hende, NEEEJ det er min dyne-bil-sut-sutsko ect. og syntes bestemt ikke det var sjovt.

Eller vores søn, var lige vågnet fra sin middagslur og ville naturligt helst side hos mig eller sin far og vågne og spørger så, om ham må få mælk, hvorpå min søster siger, det henter jeg til dig, og så skreg han og blev fuldstændig ulykkelig, det er min mor/far der skal gøre det, du må ikke gøre det hulker han.

I situationen med mælken, valgte vi, at far hentede mælken istedet.

Det er tit således, at der ingen problemer er om formiddagen, hvis vi er ude, om det er til fødselsdag, barnedåb, ...

Annonce

... tivoli, ect. der hører han fint efter, sidder pænt og spiser, leger med de andre børn uden konflikter, men efter sin middagslur (ca. 1 1/2 t) opstår alle de her frustrationer.

F.eks. havde vi planlagt en hygge familie dag, hvor vi startede med at spise brunch et sted for børn og han fandt 2 piger han legede med og var den sødeste lille dreng der gerne ville dele, han var tålmodig over for at de var 3 og de til tider ikke lige ville dele, han sagde også pænt farvel da de og vi skulle gå, og der var ingen problemer med at få ham til at sove i klapvognen. Efter han havde sovet til middag ville vi tage i eksperimentariet, hvor han rigtig kunne experimenterer, der blev han utidig, og sur over de mindste ting der gik ham imod, ville ikke hører efter, blev en rigtig balademager, blev sur over at skulle have skiftetble, græd bare over alt, så vi valgte selvom vi kun havde været der i 30 min. at kører hjem.

Generelt så elsker han at have gæster og lege med andre børn, især dem som er ældre, han er rigtig god til at udtrykke sig og fortælle os hvad han er ked af.
f.eks. Mor, jeg er ked af det.
Mig: hvorfor er du ked af det?
Fordi far skældte mig ud igår eller X (pædagog i vuggestuen) blev sur på mig?

Vi skælder næsten aldrig ud, men vi sætter grænser, og det kan han godt opleve som skæld ud. Han talte om at X var sur, i mange dage efter, og det har fyldt meget i ham.

Jeg tror det vi har brug for, er dine tanker omkring, hvorfor og hvordan vi bedst håndtere situationerne for at hjælpe ham bedst igennem og om det er et helt alm. udviklingstrin for alderen.

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

28. januar 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

2.5 årig dreng skubber, slår og river i hår

Hej Helen, Vi har før draget god nytte af dine svar, så vi forsøger os igen....

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor