Brev:
Dreng på 2 år 8 mdr.
14. december 2015
Alder:
2 år, 8 mdr.
Dreng på 2 år 8 mdr.
Hej Helen.
Tak for at have besvaret mine tidligere spørgsmål, det er ikke så længe siden jeg sidst har skrevet til dig, 1 brev ang. søvn og 1 brev ang. mange frustrations udbrud.
Når jeg skriver til dig igen, er det fordi vi stadig oplever de her udbrud og jeg syntes det fylder meget, jeg/vi har prøvet rigtig mange ting, og især det du skrev til os sidst, hjælper, men i en periode på nogle dage.
Jeg vil prøve at forklarer nogle situationer, hvor jeg ærligt er i tvivl om hvad der er det bedste at gøre.
F.eks.
Vi er til familie fødselsdag, hos min mor, hvor den nærmeste famile er samlet, vores dreng, ser min mor ca, 1 gang om ugen, og han bliver passet ved hende et par gange om året, hvor de hygger sig sammen alene.
Min mor og vores søn har en, lille leg, hvor han f.eks tager hendes sutsko og siger, det er min og griner, og omvendt, tager min mor, hans sut og siger, det er min. den leg har de altid grint sammen af, men til fødselsdagen, blev han sur og ked af det og råbte tilbage til hende, NEEEJ det er min dyne-bil-sut-sutsko ect. og syntes bestemt ikke det var sjovt.
Eller vores søn, var lige vågnet fra sin middagslur og ville naturligt helst side hos mig eller sin far og vågne og spørger så, om ham må få mælk, hvorpå min søster siger, det henter jeg til dig, og så skreg han og blev fuldstændig ulykkelig, det er min mor/far der skal gøre det, du må ikke gøre det hulker han.
I situationen med mælken, valgte vi, at far hentede mælken istedet.
Det er tit således, at der ingen problemer er om formiddagen, hvis vi er ude, om det er til fødselsdag, barnedåb, tivoli, ect. der hører han fint efter, sidder pænt og spiser, leger med de andre børn uden konflikter, men efter sin middagslur (ca. 1 1/2 t) opstår alle de her frustrationer.
F.eks. havde vi planlagt en hygge familie dag, hvor vi startede med at spise brunch et sted for børn og han fandt 2 piger han legede med og var den sødeste lille dreng der gerne ville dele, han var tålmodig over for at de var 3 og de til tider ikke lige ville dele, han sagde også pænt farvel da de og vi skulle gå, og der var ingen problemer med at få ham til at sove i klapvognen. Efter han havde sovet til middag ville vi tage i eksperimentariet, hvor han rigtig kunne experimenterer, der blev han utidig, og sur over de mindste ting der gik ham imod, ville ikke hører efter, blev en rigtig balademager, blev sur over at skulle have skiftetble, græd bare over alt, så vi valgte selvom vi kun havde været der i 30 min. at kører hjem.
Generelt så elsker han at have gæster og lege med andre børn, især dem som er ældre, han er rigtig god til at udtrykke sig og fortælle os hvad han er ked af.
f.eks. Mor, jeg er ked af det.
Mig: hvorfor er du ked af det?
Fordi far skældte mig ud igår eller X (pædagog i vuggestuen) blev sur på mig?
Vi skælder næsten aldrig ud, men vi sætter grænser, og det kan han godt opleve som skæld ud. Han talte om at X var sur, i mange dage efter, og det har fyldt meget i ham.
Jeg tror det vi har brug for, er dine tanker omkring, hvorfor og hvordan vi bedst håndtere situationerne for at hjælpe ham bedst igennem og om det er et helt alm. udviklingstrin for alderen.
Med venlig hilsen