Svar: Om at blive storebror, når man selv er meget lille
9. december 2015
Alder:
17 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre, at graviditeten skrider stille og roligt frem. Det lyder som om, at du har det rigtig godt - og det er en lillesøster I venter jer? Så dejligt!:)
Du har fuldstændig ret i, at det er alt for abstrakt med en baby. Jeres dreng kender måske godt ordet baby, men han kan slet ikke forholde sig til, at den er i din mave, og hvad det egentlig betyder at have en baby i huset, og derfor er det begrænset, hvor meget I kan forberede ham. De fleste børn er i børnehavealderen (3-6 år) før de rigtig forstår, hvad det egentlig betyder at få en lillebror eller lillesøster - og er i stand til at give plads til en mere...
Fordelen ved at han er så lille, som han er, er dog netop, at du stadig er nødt til at være der hundrede procent for ham. Du kan ikke lige sige "nu må du lige vente lidt" eller "nu må du lige selv tage jakken på" eller lignende - for det kan han ikke. Det er vigtigt, at du stadig er der for ham, som du plejer at være, så han ikke føler sig til side sat. Han må ikke føle at lillesøster kommer og tager hans plads. Det er vigtigt, at han mærker, at der stadig er plads til dem begge to.
Man sammenligner det at bringe et lille nyt barn ind i familien, med hvis din mand kom hjem med en ny kvinde. Når de to sad sammen i sofaen, så kunne du se, at de havde noget helt særligt sammen. Måden han talte til hende på, måden de kikkede på hinanden, måden han kærtegnede hende, kyssede hende osv. Du kunne mærke, at de to havde noget særligt - og hun skulle tilmed sove i soveværelset, og han forventede, at du ville elske hende lige så højt, som han gjorde...
De følelser, som det vækker i dig, - de følelser vil storebror kunne have. Han ser, at I kommer hjem med en lille baby og han ser og har naturligt følelsen "de to giver noget til hinanden og ikke til mig" - og det gør ondt. Derfor er det vigtigt, at I er meget opmærksomme på hele tiden at vise ham, at han stadig er noget ganske særligt og at han ikke kommer til at mangle jeres kærlighed og opmærksomhed:)
Det kan derfor være rigtig godt, hvis du f.eks. kan inddrage ham, når du hjælper lillesøster. Han kan måske være med til at se, når hun bliver skiftet, kan finde en ren ble til hende eller lignende. Det kan også være godt, hvis du kan udnytte ammesituationen til noget fælles. At du måske kan læse lidt historie for ham, imens du ammer. Der går mange timer med amning hver dag, og det er vigtigt, at han oplever, at han også kan få del i denne tid.
Det vil også være rigtig godt, hvis både du og far nogle gange laver noget med ham, som kun er "dig og mig", så han stadig føler sig prioriteret:)
Nogle børn har glæde af at få en dukke. Så kan han sidde med dukken, putte den, efterligne dig, når du sidder med baby...
Og så skal der naturligvis også være plads til, at han nogle gange kan virke helt ligeglad og ikke har lyst til at deltage. Nogle gange vil han måske afvise lillesøster eller ignorere hende, tydeligvis ikke interessere sig for hende - det er helt fint, det må han gerne. Han skal naturligvis ikke slå hende, ikke gøre hende ondt, men det er helt okay, hvis I nogle gange kan mærke på ham, at hun ikke interesserer ham særlig meget:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske