Svar: Pylret mor?

20. november 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor

Tak for dit brev - og jeg synes bestemt ikke, det lyder som om, at du er en hønemor, i hvert fald ikke mere end du skal være:)

Det lyder så fint, det du fortæller, det er rigtig dejligt, at du og din mand er omkring jeres datter og forsøger at være der, reagerer på hendes behov og hele tiden lader hende mærke, at hun ikke er alene. Og hvor er det godt, at du kan svare for dig, når du står model til diverse kommentarer!

Med hensyn til kommentarerne omkring gråd - så græder alle børn. Nogle græder meget, andre græder mindre, men alle børn græder. Gråd er en måde, som det lille barn udtrykker sig på, kommunikerer på. Det kan betyde noget forskelligt f.eks. "jeg er sulten", "jeg har brug for en ren ble", "jeg har brug for at blive taget op og mærke dig", "jeg keder mig og vil gerne snakkes med", "jeg har ondt i maven" eller lignende. Og gråd skal man altid reagere på. Men der er naturligvis forskel på, hvordan man skal reagere alt efter, hvad problemet er, og hvilken alder barnet har. Jeg har lavet en bog om gråd - men den handler også om trøst, netop fordi vi skal reagere på vores børn - "Helens bog om Gråd & Trøst".

Når jeres datter ikke græder meget, men generelt er en glad lille pige, så er det sandsynligvis fordi hun jo fra sin spæde start har været vant til at I har været der, reageret på hende - og det skal I naturligvis blive ved med. Det er et gammeldags menneskesyn, at "børn bare skal have lov at græde og at det udvikler deres lunger". Det er noget vrøvl...

Med hensyn til at ligge alene - så ja, hun må gerne ligge alene. Nogle gange kan hun ligge på tæppet på gulvet, imens du sidder i sofaen eller måske er i gang med at lave noget praktisk, forberede aftensmad i køkkenet eller lignende. I behøver således ikke sidde hos hende hele tiden, men kan være i nærheden og naturligvis reagere på hende, og de lyde hun siger. Det vil være rigtig fint, at I på den måde lader hende ligge på et tæppe, lader hende øve at trille omkring osv. og på ...

Annonce

... afstand nogle gange pludre lidt med hende, så hun kan høre, at I er der og øve sig i at kikke efter jer, lytte efter jeres stemme:)

Med hensyn til at blive forvent med opmærksomhed - igen noget vrøvl! Naturligvis skal vi være opmærksomme på vores børn og reagere på dem, og de signaler de sender. Børn skal ikke ignoreres, men behandles fuldstændig som vi gerne selv vil behandles. Hvis vi voksne er kede af det, eller forsøger at kommunikere noget ud, så vil vi naturligvis gerne have, at den anden reagerer - og vi skal naturligvis også reagere på vores børn.

Børn kan ikke få for meget kærlighed og kan ikke forkæles med kærlighed. Den største gave et barn kan få fra sine forældre er ubetinget kærlighed. Det at vi elsker barnet blot fordi barnet er den det er - ikke fordi barnet opfører sig på en bestemt måde, ser ud på en bestemt måde eller kan noget bestemt...

Bliv du/I ved med at lytte til jeres mavefornemmelse og stol på, at det I ser, - en pige der stortrives på alle måder - netop er tegn på, at I gør det godt!

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Ud over min bog om gråd og trøst, så vil jeg også anbefale jer min bog "Helens bog om dit barns udvikling". I den beskriver jeg blandt andet, hvorfor børn gør som de gør - og hvordan vi så kan møde dem bedst muligt:)

Det anbefales at børn sover i samme rum som forældrene til de er 6 måneder eller til de bevidst kan vende sig, dreje sig og skifte stilling under søvn - dette af hensyn til forebyggelse af vuggedød. Efter 6 måneders alderen kan børn derfor komme på eget værelse - MEN det betyder ikke, at de skal det. Hvis man har det rigtig godt med at alle sover i soveværelset, så kan man roligt fortsætte med dette. Vækker man derimod hinanden, forstyrrer hinanden unødigt, så kan det være en idé at sove i hvert sit rum... Det afhænger helt af den enkelte familie, hvad der fungerer bedst:)

En tredje bog, som I måske ville have glæde af "Helens bog om børn og søvn" - det kunne være juleønske...:)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor