Svar: Motorisk udvikling - knap 9 mdr

20. november 2015

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din lille dreng og hans motoriske udvikling :) Han lyder til at være rigtig fint med og lyder til at stortrives på alle måder.

De fleste børn vil når de er 8-9 måneder gamle helst spise med fingrene. Det vil være større stykker, som han kan sidde med, gumle på, bide af og også gerne små brødhapsere, godt kogte pastaskruer, lidt rosiner eller lignende, som han kan øve sit pincetgreb med. Det er helt naturligt, at han lige nu tager små hapsere op med 3 fingre, stille og roligt begynder han at kunne brug tommel og pegefinger, det der kaldes pincetgreb.

Det er også rigtig fint, at du nu begynder at introducere ham for en gaffel. I begyndelsen vil du skulle sætte maden på gaflen og føre den til hans mund, men stille og roligt vil han naturligt selv begynde at række ud efter gaflen og viser behov for at spise selv. Det er betydeligt lettere at spise med en gaffel end af en ske - hvor han så småt kan lære at bruge en gaffel nu, så vil de fleste børn ikke kunne spise rigtigt af en ske, før de er måske 16 måneder gamle. Det handler om, at børn ofte drejer i håndledet, når de fører maden fra tallerkenen op til munden, så når de spiser med en ske, så falder maden af skeen, hvor på en gaffel, så bliver maden bedre siddende.

Mange børn vil dog stadig have svært ved gaflen. Det kan sagtens være sådan, at du skal komme maden på gaflen, give den til ham, og så tager han maden af og putter den i munden med fingrene. Men det er helt okay, det vigtigste er at han spiser og er glad for at spise. I 9-12 måneders alderen vil de fleste børn få rimeligt styr på gaflen. I begyndelsen kommer du maden på gaflen og så fører din dreng den selv til munden. Ofte kan det være en rigtig god idé, at du har gang i to gafler samtidig. Så hjælper du ham med at få mad på den ene, I bytter og han spiser, imens du kommer mad på den anden, I bytter igen. Han vil naturligt spejle sig i dig, forsøge at efterligne det han ser, at du gør - og stille og roligt selvstændigt begynde at spise. Der er naturligvis nogle børn, som kan spise med gaffel langt tidligere, og andre skal have mere tid til at lære det - det du beskriver, lyder helt normalt:)

Det samme med at drikke af en kop. Det kan være svært at lære at drikke af en kop eller et glas, og for mange børn vil det være en stor hjælp, hvis du bruger en kop med to hanke. Nogle har glæde af en gammeldags tudkop, så barnet i begyndelsen ikke spilder, selvom det er svært at styre håndbevægelserne, finder ud af at drikke af tuden (det er svært at finde ud af, at tippe koppen og lægge hovedet lidt tilbage) og i takt med at barnet får mere og mere styr på det, bevægelserne bliver roligere, så tages tuden af koppen og han drikker uden. Det er en god idé at du her hjælper ham med det lille råd "to hænder skat, to hænder", så han lærer at holde koppen med to hænder - det gør det betydeligt lettere ...

Annonce

... for ham at styre det. Øvelse gør mester, men de fleste børn vil stille og roligt finde ud af det, når de er mellem 9-12 måneder gamle...

Når din dreng maser maden i hånden i stedet for at spise den, så må du også gerne guide ham og forklare, hvad du gerne vil have ham til "ind i munden skat, ind i munden", "mmm mam mam mam, smager godt, ind i munden" osv. Så fokus bliver på det at spise maden og ikke på at lege med maden.

Med hensyn til at krybe og kravle, så er han jo en fysisk stor dreng og har derfor naturligt lidt vægt at flytte på. Han lyder dog til at være stærk og have masser af styrke og han lyder til også her at være rigtig godt med:)

Du kan hjælpe ham med at krybe, ved at sætte dag bag ham, når han ligger på maven og så presse skiftevis på venstre og højre fodballe, så han på den måde hjælpes til at krybe fremad og finder ud af, at han kan bruge sine ben og fødder på denne måde. Du kan evt. støtte ham, ved at give ham lidt små helt bløde skindfutter på fødderne, så hans fødder ikke glider, når han forsøger at støde fra. Du kan også give ham skridsikre knæbeskyttere på, så han også kan støde lidt fra der - se gobabygo.dk. Da I har klinkegulv, kan det naturligt være lidt svært for ham at stå fast - det er super fint, at du er opmærksom på at hjælpe ham ved at lægge ham på et fast og stadig blødt underlag.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

At kravle kræver en del styrke i arme og ben. Det lyder som om, at han træner sine arme rigtig godt og jeg tænker, at han stille og roligt nok skal finde styrken. Når han så kommer op på alle fire, så vil han i begyndelsen stå og rokke frem og tilbage, uden at flytte sig. På den måde øver han sin styrke og sin balance og stille og roligt finder han så ud af at flytte arme og ben - ofte går det baglæns, før det går forlæns...

Han sidder, han triller, han står, kan trække sig op i stående stilling, når I holder ham i hænderne - det lyder så fint og alderssvarende alt sammen. Måske mangler han lidt behovet for at begynde at flytte sig yderligere - han kan jo sidde og kikke, følge rigtig godt med, som det er, og det er helt okay. Jeg tænker, at det nok skal komme hen af vejen. De fleste børn begynder først at kravle, når de er mellem 9-12 måneder gamle, så I har stadig masser af tid til at lære det:)

Det er helt naturligt, at han endnu ikke selv kan sætte sig op fra liggende stilling - det er meget svært og kommer ofte først, når han begynder at mestre at kravle rundt. At rejse sig ved tingene, kræver stor styrke, både i benene og i armene (ofte vil han trække sig op og derefter skal han så kunne blive stående) og det kræver også en vis balance. Det kommer også hen af vejen, sandsynligvis også når han er mellem 9-12 måneder. Det er vigtigt, at I ikke stiller ham ved ting, men lader ham stå, når han selv viser sig parat.

Så ro på - han lyder til at være rigtig godt i gang, og det skal nok komme:) Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder