Brev:
Urolig søvn - part two
20. november 2015
Alder:
3 mdr.
Urolig søvn - part two
Kære Helen,
Jeg har tidligere skrevet til dig ang. Min søn Magnus, og hans spisen/soven. (Jeg går ud fra at du kan se mine tidligere henvendelser?)
Dine svar gav meget mening for mig, og jeg har også prøvet at følge dine råd.
Jeg prøver at holde ham omkring de 5 timers søvn om dagen, og det har også hjulpet godt på søvnen om natten… der er stadig en del uro fra 4-5 tiden, men så ligger vi og putter/småspiser til det er tid at stå op.
Mht brug at sutteflasken, så har det lige været ved at tage pippet fra mig… jeg kunne ikke finde ud af hvornår han havde fået nok, og om jeg havde nok til ham, om han var over-mæt eller sulten… Jeg talte med min mødregruppe om det, og der er ikke nogen af dem, som ”fodrer” deres barn som jeg…. De giver mad hver 3. time/når deres barn melder sin sult, og ikke videre… De kan lægge dem ud at sove selvom det er 1,5-2 timer siden de sidst har spist…
Det har jeg prøvet at gøre efter, men synes ikke det er let at få ham til at sove uden mad som en del af putteritualet, og i og med han vågner så ofte som han gør, kan jeg jo ikke vide om det er af sult eller..??? MEN i den forbindelse har jeg fundet ud af, at han faktisk ikke melder sin sult før ca. hver 3. time…. Heller ikke når han kun får bryst… Det må vel betyde at han får nok hos mig…??? Så jeg er faktisk stoppet med at give flaske….
Hvis han skal have et måltid inden hver lur, hvad gør jeg så, når han har spist før en lur, sover 2-2,5 time, så er han sulten kort efter han er vågnet, men skal puttes med et måltid en time eller halvanden herefter igen…. Så bliver det jo en hel dag med slatspiseri, fordi jeg ikke når at producere op på så kort tid. Jeg er begyndt at give ham af et bryst når han kom ind for at holde ham kørende, og så lade ham spise af begge når han skal sove igen – Er dét måden?
Flaske eller ej, så er mønstret det samme…. Han sover 45 minutter, og vågner derefter…. Nogle gange hver 5 minut, andre gange kun 4 gange i løbet af den resterende lur. Ud af en lur på 2-2,5 timer triller jeg nogle gange med barnevognen i ca. en time… frem/tilbage, frem/tilbage, frem/tilbage…
Vores dag ser NOGENLUNDE således ud:
Står op 6.00-6.30, og sende søster og far afsted.
Omkring kl. 07.30-08.00 er han putteklar igen. Bliver spist af med hvad jeg har, og jeg prøver at holde ham sovende til der er gået 2-2,5 time.
Han kommer op omkring kl 10-10.30, han får af ét bryst, vi leger, pusler, han får evt. et bad, og når han begynder at være pylret, får han fra det andet bryst, for tøj på, og til slut får han fra det 1. bryst igen, og puttes (her er kl. ca.12-12.30). Han vågner efter 45 minutter, og trilles så i søvn igen, og sådan kører rumlen resten af luren med alt fra 5 til 20 minutters mellemrum. Jeg har prøvet at lade ham ligge, men så eskalerer det, og han er svær at få til at sove igen. Jeg prøver at holde ham sovende indtil kl. ca. 15.00
Samme historie som sidst, men denne gang er han vågen lidt længere tid, og han får sin sidste halve til hele time indenfor i liften omkring 17.30. her er han rigtig træt, men ikke meget for at sove-til gengæld skal vi ofte vække ham, for at han ikke sover for natten.
Han puttes for natten kl. ca. 20-20.30 (han vågner omkring midnat og ved 3 tiden og spiser, og småspiser også lidt fra 5-6.00)
Hvad er det jeg gør forkert? – det var nøjagtig det samme med min datter, og det var lige ved at drive mig til vanvid!
Hvorfor sover han uden problemer om aftenen/natten, og ikke om dagen?
Kan det passe han ikke får nok at spise, når han kan nøjes med at ammes hver ca. 3. time? Han tager fint på uden flaske..
Jeg har også prøvet at putte ham både før end jeg plejer, og senere, men uden held. Jeg har prøvet mere/mindre tøj, mere og mindre ”underholdning”, med og uden flaske, med og uden spisen. Jeg har prøvet at holde ekstra øje med hans ”faser”, og putte ham på det HELT rigtige tidpunkt, og mener SELV at jeg mestrer det. (Han er rimelig vågen når jeg lægger ham ud, og han lægger sig selv til at sove, uden vuggen, rokken eller gåen), men vågner uden undtagelser efter 45 minutter.
Det eneste der med garanti kan holde ham sovende, er at gå. GÅ GÅ GÅ GÅ GÅ 
Min svigermor mener, at det går over, når han begynder at få grød, for så får han noget som fylder i maven, men hvis ikke mælken fylder i hans mave, ville han så ikke melde sin sult tidligere end efter de 3 timer? Det hele startede da han var halvanden måned, og allerede her vil han vel ikke efterspørge mere ”solid mad”?? Jeg har det lidt sådan, at hvis han har nok i mælken, er der ingen grund til at starte på fast føde når han bliver 4 mdr.
Det var nøjagtig det samme med min datter, men intet ændrede sig hos hende al den tid jeg var på barsel. Først da dagplejemoderen tog over ville hun sove om dagen… men stadig ikke herhjemme i weekenderne.
Han er ellers en mild og glad dreng når han er vågen. Jeg kan ikke lade være med at føle, det er mig der gør noget galt, eftersom det var det samme med min datter – jeg kender ikke nogen andre som bøvler SÅ meget med dét soven som vi gør… jo i perioder - men vores periode, er efterhånden ved at have varet længe….
Jeg håber du endnu engang vil dele dine tanker med mig.
Med venlig hilsen
Sanne