Svar: Anderledes i vuggestue
13. november 2015
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Marlene
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, du tænker, om din datter trives, når du fornemmer så stor en forskel på, hvordan hun er derhjemme og hvordan hun er i vuggestuen - og jeg synes, det lyder relevant, at du prøver at tale med personalet omkring det.
Du fortæller, at hun har gået der i 7 måneder og ja - jeg er enig i, at hun burde være tryg ved stedet, ved de voksne, ved de andre børn osv. Jeg synes det er relevant at tale med dem om, hvad der "ligger i at trives", når de siger, at de oplever at hun trives...
Det er jo på den ene side rigtig dejligt, hvis hun tuller rundt, har det fint med at lege lidt selv, ikke rigtig græder og ikke rigtigt skaber problemer - på den anden side, så kan man også være "lidt for meget alene" og være "lidt for nem". Og det er den balance, I er nødt til at tale om.
Da der bliver filmet, og du kan se, at din datter ofte står som tilskuer fremfor at være med, så er det jo ikke kun en fornemmelse, men din fornemmelse er rigtig. Hvorfor er hun ikke med i legen? Hvorfor bliver hun ikke hjulpet ind i en leg? Hvis hun har svært ved at være med, så ligger der en pædagogisk opgave i at hjælpe hende.
Kommentarer som "nå hun kan smile" - kan jeg godt forstå, at du også studser lidt over. Hun skal naturligvis ikke gå rundt og smile og være glad hele tiden - ligesom hun ikke skal gå rundt og være ked af det hele tiden - men det vil være rigtig godt, hvis de kan fornemme hele hendes følelsesregister, så hun ikke "bare" som sagt tuller rundt og passer sig selv.
Din datter er 2 år nu, og der sker rigtig meget i denne alder. Hvordan reagerer hun på vuggestuen. Hvordan har hun det med at blive afleveret? Hvordan har hun det med at blive hentet? Har du indtryk af, at hun har nogle venner? Taler hun om de andre børn og nogle af de ting hun oplever? Selvom hun måske ikke har så meget sprog endnu, kan du så fornemme, om hun synes om at være i vuggestuen?
Du skriver, at du ikke føler at hun rigtig trives og at hun "ikke er sig selv". Det skal her naturligvis overvejes, at vi jo har forskellige roller. At være sig selv, kan være mange forskellige ting og det er naturligt, at hun hjemme er på en måde og i vuggestuen er på en anden måde - hun har forskellige roller og kan godt opføre sig lidt forskelligt alt efter den situation, som hun befinder sig i. Men du skal stadig have fornemmelsen af, at hun er glad for at komme af sted og nyder at være i vuggestuen...
Jeg vil foreslå dig at bede om en samtale med vuggestuen, hvor I drøfter det at trives og den pige du ser derhjemme i forhold til den pige, de oplever i institutionen.
Håber, du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske