Svar: Far - kan hun kende ham igen?

6. november 2015

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Sine

Tak for dit spørgsmål:)

Hvor meget små børn kan huske er svært at svare på, men man ved dog, at små børn husker, selv spædbørn husker. Der er dog tale om en meget sansemæssig hukommelse - det lille barn kan f.eks. genkende sin mors duft, duften af mælk, måden barnet bliver løftet op på, holdt og vugget på. At ligge i mors favn er trygt og dejligt, fordi barnet genkender hjertelyden, vejrtrækningen osv. fra tiden i livmoderen.

Det lille barn vil derfor også kunne huske sin far, eller genkende sin far - fars duft, fars stemme, fars berøring osv. Men det lille barns hukommelse fungerer meget "usikkert" og langtidshukommelse har små børn ikke ret meget af. Først i 6-10 måneders alderen begynder barnets hjerne at modnes så meget, at barnet kan huske over længere tid. Og først i skolealderen mellem 1-3 klasse begynder børns hukommelse at fungere som voksnes...

Det er svært at svare på, hvor stor betydning det har, at du er rejst på "ferie" væk fra far i 14 dage. Jeg tror ikke det ...

Annonce

... skader båndet mellem far og datter, men det vil naturligt være sådan, at jo mere de er sammen, jo tættere vil båndet mellem dem være, og når de ikke er sammen, kan de naturligt ikke danne dette bånd - men det er en periode på 14 dage, og der er ikke tale om måneder.

Når det er sagt, så vil nogle mennesker jo også have et arbejde, hvor de naturligt er hjemmefra i længere tid af gangen. Det kan være, hvis man sejler, er soldat, arbejder på en boreplatform eller lignende - og disse børn kan naturligt godt danne nære bånd til den forældre, der i perioder ikke er så meget hjemme, fordi man så er rigtig meget sammen, når man er hjemme...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg kan godt forstå at far savner sin lille datter, og det er godt, at I snart skal være sammen igen alle tre:) Hvis hun vægrer sig lidt mod at komme over til ham, når I ses, så må far forsøge at tage det så roligt som muligt - og vise hende, at han stadig er den samme, og at han rigtig gerne vil hende og elsker hende højt:)

Håber du/I kan bruge dette lidt videre:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.