Svar: Far - kan hun kende ham igen?
6. november 2015
Alder:
4 mdr.
Kære Sine
Tak for dit spørgsmål:)
Hvor meget små børn kan huske er svært at svare på, men man ved dog, at små børn husker, selv spædbørn husker. Der er dog tale om en meget sansemæssig hukommelse - det lille barn kan f.eks. genkende sin mors duft, duften af mælk, måden barnet bliver løftet op på, holdt og vugget på. At ligge i mors favn er trygt og dejligt, fordi barnet genkender hjertelyden, vejrtrækningen osv. fra tiden i livmoderen.
Det lille barn vil derfor også kunne huske sin far, eller genkende sin far - fars duft, fars stemme, fars berøring osv. Men det lille barns hukommelse fungerer meget "usikkert" og langtidshukommelse har små børn ikke ret meget af. Først i 6-10 måneders alderen begynder barnets hjerne at modnes så meget, at barnet kan huske over længere tid. Og først i skolealderen mellem 1-3 klasse begynder børns hukommelse at fungere som voksnes...
Det er svært at svare på, hvor stor betydning det har, at du er rejst på "ferie" væk fra far i 14 dage. Jeg tror ikke det skader båndet mellem far og datter, men det vil naturligt være sådan, at jo mere de er sammen, jo tættere vil båndet mellem dem være, og når de ikke er sammen, kan de naturligt ikke danne dette bånd - men det er en periode på 14 dage, og der er ikke tale om måneder.
Når det er sagt, så vil nogle mennesker jo også have et arbejde, hvor de naturligt er hjemmefra i længere tid af gangen. Det kan være, hvis man sejler, er soldat, arbejder på en boreplatform eller lignende - og disse børn kan naturligt godt danne nære bånd til den forældre, der i perioder ikke er så meget hjemme, fordi man så er rigtig meget sammen, når man er hjemme...
Jeg kan godt forstå at far savner sin lille datter, og det er godt, at I snart skal være sammen igen alle tre:) Hvis hun vægrer sig lidt mod at komme over til ham, når I ses, så må far forsøge at tage det så roligt som muligt - og vise hende, at han stadig er den samme, og at han rigtig gerne vil hende og elsker hende højt:)
Håber du/I kan bruge dette lidt videre:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske