Svar: Vil ikke puttes af mor, frustration og gråd

21. oktober 2015

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære L

Tak for dit åbne og ærlige brev og alle dine tanker:)

Først - du er bestemt ikke "skod til din rolle!". Du er en rigtig god mor, - og du skal prøve at se din datters reaktioner, som noget positivt netop ud fra dette. Hun ved, at du elsker hende så højt, at uanset hvad hun gør, uanset hvordan hun opfører sig, så vil du altid være der for hende og altid elske hende højt. Derfor tør hun vise dig alle sider af sig selv, derfor prøver hun lidt flere grænser overfor dig:)

Hun er stadig en meget lille pige og hun får det, som kaldes fortvivlelsesanfald. Hendes hjerne gennemgår en meget stor udvikling og hjernens forskellige dele skal lære at arbejde sammen. Der skal skabes vigtige forbindelser imellem de forskellige hjernehalvdele, de er der ikke fra begyndelsen, men bliver skabt stille og roligt i takt med at hun vokser op og især i takt med at hun møder omsorg og nærhed fra jer forældre.

Når hun har anfald af fortvivlelse, så bryder verden sammen for hende. Hun bliver frustreret, ked af det, fortvivlet. Hun er ikke uartig, men oprigtigt ked af det - og nogle gange ved hun ikke, hvad hun vil eller ikke vil. Hun er bare skuffet over, at noget ikke er ligesom hun gerne vil. Det kan være små ting, ofte ting, der for dig virker som bagateller, men for hende betyder det bare alt - det kan være at du f.eks. giver hende den blå kop i stedet for den røde, eller at hun synes skoene driller, eller at du f.eks. ikke vil åbne vinduet...

Når dette sker, så har hun brug for, at du viser hende forståelse, hun har brug for at høre, at du godt forstår, at det er svært at være hende og at du godt forstår, at det er rigtigt irriterende, at vinduet ikke kan åbnes osv. Og nogle gange virker afledning - med den alder hun har, vil du nogle gange godt kunne aflede hende. Det kan være at vise hende noget andet, som hun så synes er interessant, det kan være at give hende lidt mad eller drikke. Det kan også være afledning ved at du pludselig fjoller eller lavet noget skørt og uventet - så hun glemmer og på den måde kommer videre.

Hun er så lille, at hun ikke kan sætte ord på sine følelser, men det kan hjælpe hende, hvis du sætter ord på. Du kan f.eks. sige ...

Annonce

... "sååå lille ven, bliver du bare så ked af det, sååå skatterpige" eller lignende, så hun hører, at du forstår, at hun er ked af det.

Du vil ofte opleve, at når hun har anfald af fortvivlelse, så har hun brug for, at du sætter dig med hende, holder om hende, beroliger med nærhed og tæt fysisk kontakt. Hvis du rejser dig og går, så vil hun ofte blive endnu mere fortvivlet og ofte også rejse sig og forsøge at gå efter dig, simpelthen for at vise dig, at hun netop har brug for din nærhed og tætte fysiske kontakt.

Men andre gange, vil du også kunne opleve, at du ikke kan få lov til at røre hende og holde om hende med det samme. Hun er fysisk i så stort oprør, at hun slet ikke kan mærke, at du er der, og at du vil hjælpe hende. Her er det en god idé, at du sætter dig i nærheden, taler beroligende til hende, prøver at sætte dig på gulvet tæt ved hende, lokker hende hen til dig "kom skat, kom skatterpige, sååå, lille ven" eller lignende, så hun ved at lytte til roen i din stemme får så meget ro på sig selv, at hun til sidst kravler op på sit skød og lader sig blive holdt om, vugget, beroliget.

Du har fuldstændig ret i, at hun lige nu reagerer på, at hendes verden er blevet langt mere kompleks, at hun bliver fysisk træt og at alle hendes indtryk skal bearbejdes - og ja "det sikreste sted at ventilere er hos mor" - det er lige præcis sådan det er. Så ro på, du lyder ikke til at gøre noget forkert :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Med hensyn til at skulle puttes, hvis det lige nu går bedst, når far gør det, så lad far gøre det. Gør så alt det du kan op til putning - hjælp hende med maden, med badet, læs godnathistorie osv. men lad far tage over, der hvor han bedst kan. Det er helt okay, at I lige nu ikke kæmper om dette.

At dagplejer kan putte - og det er sværere end dig - det er helt naturligt. Selvom jeres datter er glad for sin dagplejer, så er forholdet til dagplejer ikke nær det samme, som forholdet mellem mor og datter. Det er helt normalt, at det derfor er lettere for dagplejer end det er for dig - det er et eller andet sted et sundhedstegn, selvom det kan være svært helt at se det:)

Håber jeg har givet dig lidt ro med på vejen:)

Fortsat held og lykke med hende!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!