Svar: Hue udfordringer - nægter at have dem på!
15. oktober 2015
Alder:
16 mdr.
Kære Frejas mor
Tak for dit brev :)
Det er vigtigt, at du forsøger at finde ud af, hvorfor Freja pludselig ikke vil have hue på. Måske synes hun, at huen kradser, måske strammer den, måske drejer den og irriterer hende, sætter sig foran ansigtet, når hun drejer sit hoved, måske irriterer det hende, hvis huen går ned omkring kinderne og hagen, måske er det stadig for varmt for hende, men når det bliver koldere, vil hun måske acceptere den...
Hvis du ved, hvad det er der spiller ind, så er det naturligt lettere at finde en løsning.
Nogle gange hjælper det, hvis du kan aflede hende. Det kan være, at hun får lidt frugt, en rosinpakke eller andet, som hun er glad for - så hun får huen på og direkte derefter sættes hun i barnevognen og får så lidt at gumle på. Afledning kan også være en musikdåse eller andet, som du tænder for - et eller andet som gør, at hun glemmer sin hue.
Måske kan du prøve med ørevarmere lavet som et bånd, så du sætter båndet rundt omkring hendes hoved og ører, men resten af hovedet er frit. Så sikrer du, at hun ikke fryser på ørerne og stille og roligt, når hun så har vænnet sig til dette, så vil hun måske acceptere huen, når det bliver koldere i vejret.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med huerne :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske