Svar: Pincetgreb
7. september 2015
Alder:
7 mdr.
Kære Sussi
Tak for dit brev :)
Det er super flot, at jeres datter allerede forsøger at fange maden med hånden og føre den til munden. Det er vigtigt at bibeholde denne lyst:) Hun er dog stadig en meget lille pige og de fleste børn mestrer ikke at spise med pincetgrebet, før de er 9 måneder gamle.
Med den alder hun har nu, vil det være rigtig godt, hvis du kan give hende større stykker mad i hånden. Det kan være bløde frugtbåde, en agurkering, som kan sættes på hendes tommelfinger. Det kan være ristede rugbrødsbjælker, en kartoffelbåd bagt i ovnen, kogte blomkåls- eller broccolibuketter eller lignende. Altså større stykker, som hun kan holde om og som ikke forsvinder ind i hendes hånd.
I 8 måneders alderen vil mange børn være parat til mindre stykker og hun vil her begynde at tage maden op med tre fingre. Pegefinger, langefinger og tommelfinger. Og stille og roligt vil hendes pincetgreb, hvor hun kun spiser med pegefinger og tommelfinger stille og roligt udvikle sig, så hun i 9-10 måneders alderen mestrer dette.
Så det skal nok komme - øvelse gør mester:)
Fortsat god appetit, og god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske