Svar: Lære at drikke - 6 mdr.
17. august 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Sussi
Tak for dit brev :)
Du må gerne bruge drikkekoppen med tud, for på den måde at sikre jeres datter lidt ekstra væske, når hun tilbydes vand. Det kan for nogle børn være lettere at drikke af en tudkop, og der går ikke så meget til spilde.
Ligesom når børn dier af brystet (eller af flasken), så vil de ofte bruge tungen, når de skal drikke - det betyder at de vil have tendens til at lægge tungen ned i glasset og lappe vandet i sig (lidt ligesom en kattekilling, uden sammenligning i øvrigt:)).
Det tager tid at finde ud af, at holde tungen i munden og suge væsken op i munden og synke det. Øvelse gør mester :) Og her kan tudkoppen hjælpe, fordi den er med til at holde tungen nede.
Det er dog også godt, hvis I kan øve at drikke af en kop/glas uden tud, så hun lærer dette hen af vejen. Prøv med et lille snapseglas. Det passer i størrelsen til hendes mund og kan være lettere for hende at finde ud af. Nogle børnekopper er så store, at det svarer til at vi voksne skulle drikke af en skål, hvilket naturligt ikke er særlig let. Så at forsøge med et snapseglas kan hjælpe hende - og indtil hun lærer det, så er det som sagt fint at I bruger tudkoppen og sikrer hende lidt ekstra væske på den måde:)
Fortsat god træning!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske