Svar: Baby har forandret sig

13. august 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med din datter lige nu og det er den forandring du mærker.

Hun er for det første i separationfasen, hvilket betyder, at hun lige nu øver sig i at være lidt mere fysisk på afstand af dig. Fra at have siddet på skødet, har hun siddet ved dine fødder, så på et tæppe væk fra dig, så begynder hun at kravle, bevæger sig mere og mere ud i verden på egen hånd, skal lige have et lille knus, tankes op med kærlighed og nærhed, mærke at du er der, og så er hun klar til at undersøge verden på egen hånd igen. Hun kan blive rigtigt ked af det, hvis du går i køkkenet og lader hende være alene i stuen, eller hvis du går på toilettet og hun ikke kan komme med. Hun har rigtig meget brug for at se dig, for at vide, at du stadig er der, samtidig med, at hun nu også øver sin selvstændighed.

Og netop selvstændigheden, hendes egen vilje, bliver større og mere tydelig nu. Hun protesterer ganske givet over, at du lægger hende på puslebordet, hun vil ikke ligge ned, vil ikke have skiftet sin ble. Hun protesterer over skeen, vil ikke mades, men vil spise selv. Hun protesterer over søvnen. Hun vil ikke sove i sin barnevogn, hun vil ikke ligge ned, men vil sidde op, hun vil i det hele taget ikke sove - selvom hun tydeligt er træt - hun protesterer og har en slags "dagen skal ikke soves væk, jeg vil hellere lege" tilgang til tingene lige nu.

Og nogle gange kan hun også blive rigtig vred og bundulykkelig. I er måske oppe at handle, hun sidder op i indkøbsvognen (hvis I ikke er begyndt på dette, så kan det være en god idé at prøve nu), hun får øje på noget på en hylde, som hun rigtig gerne vil have - og da du ikke ved, hvad det er, så bryder verden sammen og du kan stå og kikke på hende og tænke "hvem er dog den lille pige", fordi du pludselig ser en helt anden side af hende, end du har set før. Sådan er denne periode, som ofte mærkes i 9-10 måneders alderen…

Det lyder rigtig fint med ca. 2.5 times søvn i løbet af dagen, mange børn sover ikke mere i denne alder og det er rigtig fint med de to lure. Du må gerne sætte hende i barnevognen, trille hende en tur og lade hende starte med at sidde op og kikke på verden. Læg hende ikke ned, før hun tydeligt viser sig parat. Træk ryglænet op, så hun kan sidde tilbagelænet og slappe af. Giv hende lidt frugt, en rosinbolle eller lignende i hånden, som hun kan sidde og sutte på, pille i. Det kan virke næsten meditativt for hende og gøre, at hun får koblet fra og falder til ro. Prøv at putte hende lidt senere, end du normalt ville gøre og prøv at lægge mærke til, hvad tid hun begynder at lukke sine øjne, så har du en idé om, hvornår hun er putteklar.

At hun vågner meget om natten skyldes, at alt hvad hun oplever skal bearbejdes og lige nu drømmer hun derfor ekstra meget. Samtidig har hun rigtig meget brug for at mærke dig, mærke at du er der, at du ikke har forladt hende. Så om natten har hun brug for en beroligende hånd eller brug for at du siger "shh-ssh", så hun kan høre dig, høre at du er der. Hun får sig også lagt i stillinger, som hun ikke mestrer at komme væk fra. Her har hun brug for din hjælp til at blive lagt ned igen, få dynen på sig, som hun har sparket af osv.

Det er vigtigt at du, når du hjælper hende om natten, netop hjælper med ...

Annonce

... beroligende ord, stillingsskift, kærtegn. Prøv om du kan undgå at tilbyde hende ekstra mælk, prøv om du kan undgå at hun skal op i dine arme, vugges, gåes rundt med. Det er vigtigt, at du hjælper hende med så lidt aktivitet fra din side som muligt, så hun ikke pludselig får en vane, som betyder at du skal hjælpe hende igen og igen om natten.

Hvis hun lige nu sover bedst indenfor om dagen, så skal du naturligvis bare putte hende inde. Sørg for frisk luft i soveværelset, træk gardinerne for så rummet er mørkt og køligt.

Med hensyn til mad, så prøv om du kan få lov til at supplere med lidt på en ske ved siden af de hapsere, som hun gerne vil spise selv. Det kan også være en rigtig god idé at du lige nu prøver at bruge grøntsagsmos på hendes rugbrødshapsere. På den måde får hun stadig lidt mos indenbords, men får også mad i stykker.

Hvis hun lige nu afviser morgengrøden fuldstændig, så prøv at servere små bidder af en bolle, evt. med lidt frugtmos som topping. Prøv også med lidt æg, stykker af pølse eller måske lidt pandekage, klatkage eller lignende. Når hun har fået lidt mad i stykker i et par dage, så vil hun måske acceptere lidt grød igen.

Nogle børn er også trætte af den varme grød i denne alder, mere end de er trætte af skeen. Prøv derfor med lidt yoghurt (hun må få mellem 50-100 ml, men lidt har også ret:)) og prøv med frugtgrød. Det kan være med til at gøre, at hun ikke afviser skeen helt, men fortsat nyder at blive madet lidt en gang imellem.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så skal du naturilgvis også bakke op om hendes lyst til at spise selv og give hende mad i stykker, som hun kan spise med fingrene. Gerne små hapsere, som hun kan øve sit pincetgreb på, og også større stykker, som hun skal gnave af. Du må også meget gerne prøve med en gaffel nu og lære hende at spise med gaffel. Det er lettere at spise med gaffel end med ske, som hun skal være ældre for at mestre. Og netop gaflen kan også være med til at gøre, at hun kan få lidt ekstra indenbords. Du kan f.eks. mose kartofler med sovs og give hende det på gaffel om aftenen:)

Prøv at undgå at sige nej for meget, når hun undersøger maden. Jo mere du siger nej, jo mere opmærksomhed hun på den måde får, jo mere vil hendes lyst til at lege blive forstærket. Prøv derfor om du kan hjælpe hende med at holde fokus på, at maden skal ind i munden og fokus på at det smager godt "mmm, mmm, dejlig mad", "ind i munden skat, ind i munden", "mmm smager godt", "må mor smage?", "Vil du smage min mad, se skat?" osv.

At hun afviser amning hænger også sammen med hendes øgede selvstændighed og lyst til at lege og opleve verden. Du kan tilbyde brystet 2-3 gange i døgnet, men hvis hun afviser, så må det være sådan. I stedet må du give hende vand af kop. Hvis hun ammes aften og sen aften, vil det være rigtig fint - og hun kan få vand i løbet af hele dagen. Hvis hun slet ikke vil brystet mere, må du se på, hvor meget mme du kan få i hende via grød og mos, hvis hun ikke når op på mellem 400-500 ml den vej igennem, vil det være godt, hvis du kan tilbyde hende lidt mme af en kop f.eks. morgen og aften. Men stadig også tilbyde hende vand i løbet af dagen, så hun lærer at drikke vand.

Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro at vide, at hun er igang med en sund og fin udvikling :)

Fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor