Svar: Udvikling - bekymring eller ej?
12. august 2015
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Bertrams mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af Bertram - og alle dine tanker:)
Det første jeg tænker er: Hvor er det godt at Bertram er kommet i den børnehave. Hvor er det dejligt, at I har fundet et sted, hvor børnene ikke skal passe ind i en bestemt form eller kasse, men får lov til at være som de er hver især - og hvor det bare er tydeligt, at pædagogerne elsker deres arbejde, gør det de gør, fordi de rigtig godt kan lide børn! Det er sådan det skal være, og for Bertram (og jer) er det sted bare guld værd.
Og de har ikke travlt. Han skal nok nå det hele. Han er endnu ikke fyldt 3 år, det er en kæmpe omvæltning for ham at være i børnehaven. Der er en masse nye voksne og børn, som han skal lære at kende. Der er en masse nye regler, anden måde at gøre ting på. Der er på mange måder en helt ny verden, der åbner sig for ham - og han suger det hele til sig. Og han klarer det rigtig godt! Der er i den institution plads til, at han både kan fordybe sig og trække sig, hvis han har brug for ro, og der er også plads til, at han kan løbe rundt, bruge sig selv rigtig godt motorisk, spille bold osv. hvis han vil det.
Det lyder rigtig fint, at Bertram lige nu blot nyder at ligge på gulvet og lege med biler sammen med William. De leger ikke nødvendigvis sammen, men ligger og leger med biler ved siden af hinanden, efterligner hinanden, spejler hinanden - og det er ligesom det skal være. Hen af vejen, finder de ud af at lege mere bevidst sammen og flere vil kunne være med i deres leg. De går stille og roligt fra at lege parallel leg til at lege rolleleg. Hans leg vil stille og roligt udvikle sig og i 3 års alderen vil hans fantasi og stille og roligt tage fart. Mange 3 årige begynder at interessere sig for forskellige roller/figurer - man kan være politimand, brandmand osv. Og når han bliver 4-5 år, vil han måske begynde at interessere sig for Spidermand, Supermand osv. Det kan også være, at han er en dreng som ikke udvikler disse interesser, og så skal der naturligvis også være plads til det. Det er mere for at sige, at det at han lige nu ligger på gulvet og leger med biler - ved siden af William - er helt normalt. Og han vil også elske at ligge på gulvet og lege med biler ved siden af mor og far:)
Nu kan jeg jo ikke høre, hvordan han taler. Men det lyder som om, at han har et fint stort ordforråd og generelt taler rigtig meget. Det er ikke sikkert, at du forstår alt hvad han siger (og det behøver du bestemt ikke kunne), men han taler og kommunikerer rigtig godt. Derudover taler han i lange sætninger og han sætter ikke kun ord på ting, men fortæller også lidt om hvad han tænker, hvad han gerne vil eller ikke vil. Det lyder super godt.
At han går op og ned i tonerne - det kan ændre sig hen af vejen. Hvis han har nogle sproglige udfordringer, så er der tilknyttet en talepædagog til børnehaven, som naturligt vil kunne lave en vurdering af din dreng og give dig lidt råd med på vejen. Talepædagogerne er super dygtige, både til børns sprog, men ofte også til at sikre, at de børn, som de taler med, ikke føler sig udenfor - tværtimod, så kan det nogle gange næsten være noget særligt, at være et af de børn, som får lov til at tale med talepædagogen:)
At han har svært ved det sociale - det kommer. Han er stadig så lille, at han endnu ikke har de sociale kompetencer, det er noget han skal lære - og han lærer det ved at du og andre voksne guider og forklarer. Man kan godt lære børn visse ting - også sociale ting, som sige pænt tak for en gave, sige tak for mad, sige undskyld osv. men kan kan ikke på samme måde fortælle et barn, hvordan man interesserer sig for andre, man kan ikke fortælle et barn, hvordan man trøster andre, ser om andre bliver glade, kede af det osv. Det kan man kun lære ved at se det, ved at opleve det og ved at vi taler med børnene om det - og her er især leg et vigtigt redskab. Det er med vores guidning og gennem leg, at børn lærer det, der kaldes social intelligens.
Det lyder som om, at denne guidning ikke rigtigt har været der i vuggestuen - men den er der nu. Samtidig har Bertram ikke haft alderen til helt at lære det, men det har han nu, så det skal nok komme:)
Med hensyn til hans tics, så er det rigtig godt, at du kan mærke at skiftet til børnehaven også har gjort en forskel her. Det lyder som om, at det for ham betyder rigtig meget, hvordan han mødes, og at han føler, at der er plads til ham - når han føler sig accepteret, så falder han naturligt til ro, og hans tics bliver mindre. Hvilket i øvrigt vel ville gælde for os alle sammen…:)
Det er rigtig godt, at du udnytter din mulighed for at give ham korte og fleksible dage, så han får mulighed for at slappe af og finde ro, ligesom det vil være rigtig godt, at du forsøger at følge en nogenlunde ens rytme i hverdagen. Jo mere genkendelighed, jo mere struktur, jo bedre vil han ofte kunne "følge med" - det giver ro at vide, hvad der skal ske og hvordan rutinerne er. Genkendelighed er tryghed.
Jeg synes det lyder som om, at der allerede er sket rigtig meget med Bertrams udvikling, den korte periode, hvor han har nået at være i børnehave - og din beskrivelse af børnehaven, de voksne som arbejder der, måden det hele foregår på lyder til at være super godt for Bertram. Han vil blomstre :) Og stadig er han så lille, at han naturligt har meget, som han stadig skal lære…
Håber du kan bruge dette lidt videre - og at det giver lidt ro i maven:)
Knus herfra og fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske