Svar: Pludseligt stort behov for fysisk nærvær
12. august 2015
Alder:
2 år
Kære Mette
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er rigtig dejligt at høre, hvor godt jeres dreng trives og så fint han udvikler sig. Han lyder til at være rigtig godt igang både motorisk og mentalt og det er skønt, at hans sprog nu begynder at tage form. Dejligt!
Det er helt normalt at børn i perioder klynger sig lidt ekstra og har brug for mere nærhed og tæt fysisk kontakt - og det er derfor rigtig godt, at du skriver, at han naturligvis må få al den tryghed og al den nærvær, han har brug for:) Jeg kan dog godt forstå, at du undrer dig, og det er rigtig fint, at du lige overvejer, om noget særligt spiller ind. Det er altid rigtig svært, hvis man oplever at ens barn er ked af det, virker påvirket af noget, og man ikke kan finde ud af, hvad det er … Der er jo ike noget du ønsker mere end at tale om det og hjælpe - og det er rigtig svært med en toårig, som jo mangler ord til at fortælle, hvad han tænker på, hvad der rør sig lige nu…
Jeres dreng er stadig så lille, at han ikke kan sætte ord på sine følelser. Han kan ikke fortælle jer, hvad han går og tænker på og kan ikke verbalt give udtryk for, hvis noget bekymrer ham. I stedet vil han ofte reagere mere fysisk - han kan begynde at bide, sparke, slå ud efter jer eller andre børn. Hans verden kan også bryde sammen over ting, der i jeres øjne kan virke som bagateller, men for ham er det voldsomt. Og han kan også blive mere stille, virke mere indesluttet og klynge sig mere til jer. Alle reaktioner er i princippet normale…
Han har en alder nu, hvor verden opleves meget stor og nogle gange godt kan være lidt skræmmende. Han møder rigtig meget modstand. Det kan være andre børn, som skubber til ham, bider ham, tager legetøjet fra ham eller måske siger "vi gider ikke lege med dig" eller lignende. Det kan være utrolig hårdt. Han møder også modstand fra jer voksne, I siger mere nej i løbet af dagen, holder fast i ham, fordi han ikke må gå ud på vejen osv. Og i det hele taget oplever han lige nu, at verden ikke er sjov og ballade, der sker også nogle ting, som er svære at håndtere…
Og det kan godt være dette I oplever lige nu, hvorfor han så klynger sig lidt ekstra. Han har brug for at sidde lidt mere på skødet, brug for at mærke, at I stadig er der, elsker ham og passer på ham. At I ikke forsvinder fra ham osv. Netop den fysiske kontakt, det at blive holdt om, mærke hinanden tæt, er med til at forstærke hans følelse af at I er der og at I er sammen. Jeg plejer at sige, at hans mor-depot (eller far-depot) skal fyldes lidt op, så der er noget at tære af, når I ikke er sammen. Så det at sidde mere på skødet, få en krammer, mærke jer derhjemme er vigtigt for at han kan klare den modstand og den store verden, som han møder om dagen, hvor I er adskilt.
Nogle gange har han brug for at sidde hos jer i længere tid, andre gange vil det være nok, at du bare lige bøjer dig ned, giver ham en krammer, og så er han klar til at lege videre igen. Det er dog vigtigt, at du lytter til hans behov for fysisk kontakt og ikke afviser ham eller siger "nu må du lige vente lidt". Giv ham lov til at mærke, at du er der for ham:)
Du skal naturligvis også være opmærksom på hans indtag af mad. Du fortæller at hans appetit om aftenen ikke er særlig stor - og I skal naturligvis lave familiemad, hvor du sørger for, at der altid er mindst en ting, som han kan lide. Det er lige meget om han så spiser mest brød, pasta, kartofler, frikadelle den aften - bare han spiser lidt og spiser mad, der tager udgangspunkt i jeres mad.
Det er også helt okay, hvis han hellere vil spise lidt af den mad, som du har på din tallerken, ligesom han også gerne må siddet på skødet om aftenen. Nogle gange skal han bare lige have lov til at sidde lidt hos jer forældre og så bliver han klar til at flytte over på sin stol igen. I kan f.eks. godt sige til ham "du må gerne få mere pasta, men du skal lige sætte dig på din stol", og så flytter han over på sin egen stol, hvor han så spiser lidt mere. Andre gange vil det være nok for ham, hvis I kan holde lidt i hånden, så han stadig kan mærke at du er der, selvom han sidder på sin stol og du sidder på din stol:)
Godnatgrød må han også stadig gerne få, så du sikrer dig, at han ikke går sulten i seng. Men det er vigtigt, at grøden ikke serveres som dessert til aftensmaden eller som alternativ. Det betyder, at der skal gå tid imellem de to ting. Han kan altså ikke afvise sin aftensmad og få grød i stedet. Men I kan f.eks. spise til aften kl 18, så kan han komme i bad, få nattøj på og først derefter få en portion grød, hvorefter han så får børstet tænder og bliver puttet.
Og så skal du naturligvis være opmærksom på hans indtag af mad hele dagen igennem. Det er vigtigt at han stadig tilbydes mange små måltider og får sund og nærende mad. Ikke for mange søde snacks, tørrede frugter, saft osv. Men gryn, brød, kød, fisk, grøntsager, frisk frugt osv. Det er vigtigt for hans blodsukker og dermed hans humør. Hvis hans blodsukker falder, så falder humøret og overskuddet tilsvarende.
Til sidst vil jeg også lige nævne, at han naturligvis også kan være ved at blive syg - det kan være mellemørebetændelse eller andet. Så du skal naturligvis også holde øje med om der kan være noget sådan på spil…
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske