Pludseligt stort behov for fysisk nærvær

12. august 2015

Kategori:
Alder:
2 år

Pludseligt stort behov for fysisk nærvær

Hej Helen

Vi har en skøn lille dreng der er 24 måneder gammel. Han er født ti uger for tidligt (uge 30+2) ´med en kampvægt på 1170 g. og en længde på 37 cm.

Vi har primært mærket at han er præmatur ved at han især i det første leveår blev meget nemt overstimuleret ligesom vi har opgivet at følge bøger om udvikling/tigerspring etc. fordi jeg mest bare blev frustreret over at jeg ikke kunne sige hvilken alder han skal regnes som.

Jeg tænker at han udvikler sig fint, han går, han løber, han efteraber, han leger imitation (testel, dukker etc.) og han ”taler” (uforståeligt) det meste af dagen. Han kan måske i underkanten af 50 ord og kan sige enkelte sætninger som fx ”der er far” og ”det er min”

Han er normalt en glad lille dreng der sjældent græder (medmindre det er af hysteri over noget der ikke vil lykkes eller som man ikke må), han er meget detaljeorienteret og nysgerrig ift. at forstå de ting han møder i sin verden.

Han er en lille dreng ca. 85 cm og et sted mellem ti og 11 kilo. Han viser i perioder okay interesse for mad, men vi har nu ...

Annonce

... haft ca. 14 dage (efter vores ferie) hvor han stort set intet spiser hver aften. Han har i godt en uges tid være meget ”hænge” – vil hele tiden være ved mor eller far og virker som om han har et væsentligt større behov for tryghed end ellers. Han er normalt ikke specielt kontaktsøgende ift. fysisk nærvær og det er måske også derfor det virker markant anderledes at han gerne vil sidde på skødet ved måltider, gerne vil ligge på vores maver og se tegnefilm efter dagpleje og generelt bliver ulykkelig hvis vi sætter ham ned eller går ud af rummet.

Han må selvfølgelig få AL den tryghed og ALT det nærvær han har brug for, men jeg kan blive lidt bekymret for om der er et eller andet galt qua den manglende lyst til mad og den ændrede adfærd.

Jeg håber at du måske har nogle bud på hvad der kan være på spil, eller nogle tanker om hvordan vi skal forholde os til vores dejlige, lille, for tiden pylrede dreng. Er det normalt at have sådanne perioder hvor trygheden igen skal være i centrum, eller er det mon noget vi skal reagere på?

På forhånd tak for din hjælp
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder