Brev:
Pludseligt stort behov for fysisk nærvær
12. august 2015
Alder:
2 år
Pludseligt stort behov for fysisk nærvær
Hej Helen
Vi har en skøn lille dreng der er 24 måneder gammel. Han er født ti uger for tidligt (uge 30+2) ´med en kampvægt på 1170 g. og en længde på 37 cm.
Vi har primært mærket at han er præmatur ved at han især i det første leveår blev meget nemt overstimuleret ligesom vi har opgivet at følge bøger om udvikling/tigerspring etc. fordi jeg mest bare blev frustreret over at jeg ikke kunne sige hvilken alder han skal regnes som.
Jeg tænker at han udvikler sig fint, han går, han løber, han efteraber, han leger imitation (testel, dukker etc.) og han ”taler” (uforståeligt) det meste af dagen. Han kan måske i underkanten af 50 ord og kan sige enkelte sætninger som fx ”der er far” og ”det er min”
Han er normalt en glad lille dreng der sjældent græder (medmindre det er af hysteri over noget der ikke vil lykkes eller som man ikke må), han er meget detaljeorienteret og nysgerrig ift. at forstå de ting han møder i sin verden.
Han er en lille dreng ca. 85 cm og et sted mellem ti og 11 kilo. Han viser i perioder okay interesse for mad, men vi har nu haft ca. 14 dage (efter vores ferie) hvor han stort set intet spiser hver aften. Han har i godt en uges tid være meget ”hænge” – vil hele tiden være ved mor eller far og virker som om han har et væsentligt større behov for tryghed end ellers. Han er normalt ikke specielt kontaktsøgende ift. fysisk nærvær og det er måske også derfor det virker markant anderledes at han gerne vil sidde på skødet ved måltider, gerne vil ligge på vores maver og se tegnefilm efter dagpleje og generelt bliver ulykkelig hvis vi sætter ham ned eller går ud af rummet.
Han må selvfølgelig få AL den tryghed og ALT det nærvær han har brug for, men jeg kan blive lidt bekymret for om der er et eller andet galt qua den manglende lyst til mad og den ændrede adfærd.
Jeg håber at du måske har nogle bud på hvad der kan være på spil, eller nogle tanker om hvordan vi skal forholde os til vores dejlige, lille, for tiden pylrede dreng. Er det normalt at have sådanne perioder hvor trygheden igen skal være i centrum, eller er det mon noget vi skal reagere på?
På forhånd tak for din hjælp
Mette