Svar: Sidde i hug

17. juli 2015

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære AnneM

Tak for dit brev :)

Det er jo altid svært at vurdere motorik igennem en brevkasse, men umiddelbart synes jeg, at det lyder meget normalt, det du fortæller…:)

De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de begynder at kunne gå ned i hugsiddende stilling, når de f.eks. vil samle ting op fra gulvet. Indtil da, vil de netop bøje sig forover og stå med strakte ben, når de f.eks. vil have fat i noget legetøj.

De fleste børn vil, når de er mellem 8-10 måneder, begynde at trække sig op at stå ved at holde fast i møbler, tremmerne i sengen og lignende. I begyndelsen trækker barnet sig op på knæene og derefter lykkes det at komme op at stå på fødderne. Det første lange stykke tid vil barnet forsøge blot at stå og holde balancen stående og barnet kan ikke finde ud af at komme ned igen - indtil barnet lærer at gå ned i hugsiddende stilling, vil barnet ofte lade sig dumpe ned på numsen. Det er således helt naturligt, at jeres datter i en alder af 12 måneder, stadig gør sådan:)

I begyndelsen er det armene og overkroppen, som gør at barnet kan hive sig op og komme op at stå - ben og underkrop laver ikke ret meget arbejde. Og der går ofte nogle måneder, hvor barnet rejser sig på denne måde. Stille og roligt begynder over- og underkrop at arbejde sammen, så barnet kan sætte fødderne i gulvet og bruge sine ben til at hjælpe med, når barnet gerne vil op at stå. Hvor hurtigt barnet kan bruge benene afhænger blandt andet af lårmusklens styrke…

Når jeres datter har lært at trække sig op ved at holde i ting, så vil hun begynde at rejse sig, ved at sætte hænderne i gulvet - og på den måde fritstående øve sig i at komme op at stå. ...

Annonce

... Prøv at lægge mærke til, hvor hun er henne i sin udvikling i forhold til dette:)

Læg også mærke til, hvordan hun rejser sig fra ligge til siddestilling - begynder hun at bruge kravlestilling til dette? Mange børn vil netop starte med at være liggende på maven eller ryggen og derfra finde ud af at sætte sig op, netop ved at bruge kravlestillingen. Når de sidder, sidder de ofte med benene strakt fremefter eller med benene trukket lidt op, så benene hjælper dem med at holde balancen. De kan også komme fra siddende stilling over i kravlestilling. Når de sidder, vipper de deres vægt frem og tilbage eller fra side til side og gradvist begynder de at komme op i kravlestilling. Det lyder faktisk som om at jeres datter gør dette - og det lyder derfor som om, at hun har fin bevægelighed og styrke i sin hofte. Og stille og roligt vil hun så øve sig i at komme fra kravlestilling og videre op at stå…

Jo mere hun kan få lov til at bevæge sig på gulvet og bruge sig selv motorisk, jo bedre er det for hende. Det at hun sidder, øver sig i at finde balancen, vipper frem og tilbage, fra side til side osv. styrker hende motorisk, samarbejdet mellem hendes muskler og balance øges.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis du ikke synes, at din datter bruger sig selv særlig meget motorisk og du synes at hun generelt virker "stiv" i sine bevægelser, så er der ikke noget i vejen for, at du får hende set af jeres læge eller af en fysioterapeut. Måske er der en børnefys tilknyttet kommunen hvor I bor, som du kan drøfte hendes motorik med…

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre og at det også har givet lidt ro med på vejen :)

Fortsat held og lykke med hende og fortsat god søndag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder