Svar: Mad til baby og motorik

22. maj 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære AS

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at din datter måske er lidt træt af den grød og mos hun får. Måske har hun brug for noget, der smager af lidt mere, brug for lidt mere variation. Det er super at lave grød og mos selv - og du må derudover også meget gerne prøve at supplere med lidt færdiglavet babymad. Det kan være med til at give hende lidt mere smagsvariation, som hun måske vil synes om.

Det vil også være rigtig godt, hvis du kan begynde at tilbyde hende lidt mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på. Det kan være lidt agurk - du kan f.eks. skære en skive agurk på ca 1-1.5 cm tykkelse. Fjerne kernerne i midten, så det bliver til en ring og sætte agurkeringen på hendes tommelfinger. På den måde vil hun bedre kunne holde fast på den og sutte, slikke, gumle lidt på den.

Du kan også give hende blød frugt. Du kan holde det eller hun kan forsøge at sidde lidt med det selv. Du kan også bruge et "frugtnet" eller "food-feeder", hvis du er bange for, at hun vil få noget galt i halsen. Jeg er ikke stor fortaler for, at børn skal spise mad gennem "net", men da hun ikke er ældre end hun er, vil det måske være en hjælp hos dig. Det at sutte på noget selv styrker hende mundmotorisk, hun får lov til selv at styre spiseprocessen, hun får lært hvor langt ind i munden maden kan komme før brækrefleksen stimuleres osv.

Giv hende vand af kop sammen med maden, så hun får lidt mad, lidt at drikke, får lidt mad, lidt vand igen, så hun får hjælpe til at få skyllet maden ned.

Vær opmærksom på kartoffelmos - det giver en god basis i grøntsagsmosen, men nogle børn får kvalme af det. Prøv derfor med grøntsagsmos lavet af f.eks. gulerod, blomkål, squash, broccoli og lignende.

Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". Den er netop kommet i en ny revideret udgave, - du kan kende den nye udgave på det røde bånd, der sidder i højre hjørne øverst. I den finder du blandt andet forskellige opskrifter, forslag til dagsplaner osv.

Med hensyn til det motoriske, så lyder det som om at du tumler godt med hende og hjælper hende med at bruge sig selv motorisk. Det er super godt og det skal du blive ved med. Jo mere du kan vende og dreje hende, jo bedre er det. Det er sådan, at ...

Annonce

... der inde i øret er en "snegl", hvori der er væske. Det er vigtigt at få sat gang i de væsker, fordi det har betydning for vores motorik, og derfor skal børn vugges, drejes, rulles med, vendes på hovedet, gynges osv. fordi det stimulerer balancen og dermed hjælpes de igang motorisk.

Når hun ligger på maven, må du gerne vise hende legetøj, dreje det bag om hendes hoved, så hun følger det med øjnene - hovedets tynge kan gøre, at hun triller om på siden. Når hun ligger på ryggen, må du gerne prøve at hjælpe hende med at trille ved at bøje hendes ben og skubbe lidt til hende, så hun finder ud af, at hun kan:)

Bevægelege kan være:

- Cykle med hendes ben, hvor hun selv cykler imens du støtter underbenene.

- Gribe om hendes hænder og håndled, så hun selv trækker sig op fra rygleje.

- Støtte om hendes bøjede knæ, lægge og hofte og hjælpe hende med at dreje underkroppen fra side til side.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

- Få hende til at dreje om på siden, ved at vise hende noget interessant, som hun kikker efter.

- Hjælpe hende med at få fat i hendes tæer, når hun ligger på ryggen og derfra trille om på siden og videre om på maven.

Vær opmærksom på, at hun skal have hænderne under kroppen, når hun ligger på maven, så hun ikke ligger og flyver. Hvis hun ligger og flyver med armene ud til siden, vil hun ikke kunne trille.

Udnyt puslepuden, hvis den har skrå sider. Det kan nogle gange gøre det lidt lettere for hende at finde ud af at trille, fordi puden så hjælper lidt til:)

Hun må gerne hoppe på dine ben, imens du holder hende om livet. Hun må ikke hoppe i hoppegynge! Du kan overveje om en bilibo eller en tummelumsk med flad bund måske ville være sjov for jer:) Du kan også overveje, om I skal melde jer til et stimulastik eller tumlastik hold, hvis du savner lidt inspiration. Du kan også købe dvd osv. med forskellige øvelser for mor og barn:) Det lyder dog som om at I er godt igang og det kommer nok hen af vejen - det er dejligt at være i mødregruppe, men pas på ikke at sammenligne for meget, børn er jo forskellige. Måske er din datter rigtig god til at pludre og bruge sin stemme, hvor nogle af de andre børn er mere stille, måske er hun den eneste som hopper… :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor