Svar: Motorisk meget fremme men
21. maj 2015
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for den fine beskrivelse af jeres lille pige :)
Det lyder som om, at hun er rigtig dygtig fin motorisk. Hun har længe kunne pille rosiner ud af æsken og spist med pincetgreb og øver sig nu i at spise med bestik. Hun er også umiddelbart god til at ligge på maven, hvorfra hun møver sig rundt - det er rigtig godt, for så har hun god styrke i ryg og nakke!
Hun lyder også til at ville gå og vil rigtig gerne have jer i hænderne - her skal I være lidt opmærksomme, for jo mere I går med hende på denne måde, jo større sandsynlighed vil der være for, at hun springer kravlestadiet over… Og som udgangspunkt bør hun faktisk stå op, før hun selv kan trække sig op at stå… Når jeg læser jeres beskrivelse, så får jeg lidt indtryk af, at I måske har haft tendens til at stille hende op og gå med hende i hænderne, og at det derfor er dette hun nu søger og synes er rigtig sjovt - uden at hun egentlig selv har lært at trække sig op at stå.
Derfor vil jeg anbefale jer, at I nu forsøger at få hende til selv at trække sig op. Det vil sige, at I fremover skal tage hende i hænderne og lade hende selv trække sig op fra liggende stilling. Når hun f.eks. vågner af sin lur og skal op i jeres favn, så start med at lade hende selv trække sig op - først til siddende og derefter til stående stilling med støtte af jeres hænder, men så det er hende selv, der trækker sig op. Dette vil for det første give hende lidt styrke i armene, men det vil også give hende en bevidsthed om, at hun netop selv kan, og at hun derfor også vil begynde at trække sig op ved møblerne osv.
Når I til babysvømning eller tager I i svømmehallen? Det kan være en god idé, fordi I her vil kunne holde hende i hænderne og trække hende gennem vandet, så hun igen bliver opmærksom på at bruge sin hænder, ligesom hun måske vil kunne lære at holde fast i et bræt eller i bassinkanten, mens I så hjælper hende med at plaske med benene - igen for at lære hende at bruge sine arme og hænder og mærke, at hun har styrke der. Det lyder som om, at hun lige nu er meget bevidst om styrken i sine ben, men ikke i armene - og hvis I får hjulpet hende med at finde ud af dette, så vil hun naturligt begynde at bruge sin arme, så hun får skubbet sig op fra maveliggende til siddende stilling og begynder at trække sig selv op at stå.
Det skal nok komme, hun er rigtig god igang :) Og viser det sig så, at hun ender med at gå før hun kravler, så går det også endda - I må så blot hjælpe hende med at lære at kravle efterfølgende:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske