Svar: Motorisk meget fremme men

21. maj 2015

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for den fine beskrivelse af jeres lille pige :)

Det lyder som om, at hun er rigtig dygtig fin motorisk. Hun har længe kunne pille rosiner ud af æsken og spist med pincetgreb og øver sig nu i at spise med bestik. Hun er også umiddelbart god til at ligge på maven, hvorfra hun møver sig rundt - det er rigtig godt, for så har hun god styrke i ryg og nakke!

Hun lyder også til at ville gå og vil rigtig gerne have jer i hænderne - her skal I være lidt opmærksomme, for jo mere I går med hende på denne måde, jo større sandsynlighed vil der være for, at hun springer kravlestadiet over… Og som udgangspunkt bør hun faktisk stå op, før hun selv kan trække sig op at stå… Når jeg læser jeres beskrivelse, så får jeg lidt indtryk af, at I måske har haft tendens til at stille hende op og gå med hende i hænderne, og at det derfor er dette hun nu søger og synes er rigtig sjovt - uden at hun egentlig selv har lært at trække sig op at stå.

Derfor vil jeg anbefale jer, at I nu forsøger at få hende til selv at trække sig op. Det vil sige, at I fremover skal tage hende i hænderne og lade hende selv trække sig op fra liggende stilling. Når hun f.eks. vågner af sin lur og skal op i jeres favn, så start med at lade hende selv trække sig op - først til siddende og ...

Annonce

... derefter til stående stilling med støtte af jeres hænder, men så det er hende selv, der trækker sig op. Dette vil for det første give hende lidt styrke i armene, men det vil også give hende en bevidsthed om, at hun netop selv kan, og at hun derfor også vil begynde at trække sig op ved møblerne osv.

Når I til babysvømning eller tager I i svømmehallen? Det kan være en god idé, fordi I her vil kunne holde hende i hænderne og trække hende gennem vandet, så hun igen bliver opmærksom på at bruge sin hænder, ligesom hun måske vil kunne lære at holde fast i et bræt eller i bassinkanten, mens I så hjælper hende med at plaske med benene - igen for at lære hende at bruge sine arme og hænder og mærke, at hun har styrke der. Det lyder som om, at hun lige nu er meget bevidst om styrken i sine ben, men ikke i armene - og hvis I får hjulpet hende med at finde ud af dette, så vil hun naturligt begynde at bruge sin arme, så hun får skubbet sig op fra maveliggende til siddende stilling og begynder at trække sig selv op at stå.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det skal nok komme, hun er rigtig god igang :) Og viser det sig så, at hun ender med at gå før hun kravler, så går det også endda - I må så blot hjælpe hende med at lære at kravle efterfølgende:)

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder