Motorisk meget fremme men

21. maj 2015

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Motorisk meget fremme men

Hej igen:-)

Min datter er nu blevet 10 mdr. og er den sødeste, nemmeste og gladeste 'lille' pige i verden - så vi er glade og heldige :-D

Hun stor trives og skal starte dagpleje til aug hvor hun er 1 år - og er sikker på hun vil elske det. NÅ men jeg skriver fordi hun fin motorisk er meget 'fremme' Fx hun åbner selv rosinpakken og tager en rosin ud og har gjort dette fra hun var 8 mdr. Hun har spist selv med pincetgreb fra hun var 7 mdr og vi er lige gået igang med gaffel og ske nu, da hun synes det er vældig sjovt. Hun 'snakker' meget! Siger 'Dark' (tak) når hun få noget, siger 'Dar' (far) når han kommer og går og 'mor' og en masse andre ord og dyrelyde når hun ser dyr - hun vinker og klapper også og har gjort længe.

MEN hun vil/kan ikke rigtig trække sig selv op i armene!?? Hun kravler ikke men møver sig rundt på maven (hun gider dog ikke ikke dette) hun ...

Annonce

... vil helst gå med os i hænderne. Hun går da meget stabilt og har meget god balance og kan stå selv flere sekunder - MEN hun kan jo ikke selv komme op i stående stilling, for hun trækker ikke sig selv op.

Rent grov motorisk virker hun meget 'forsigtig' hun kan fx godt komme fra siddende til liggende stilling, men ofte virker det som om hun ikke 'tør' og det kræver virkelig at hun 'anstrenger' sig for at gøre det. Hun trykker heller ikke sig selv op i siddende position fra maveliggende - trods hun virkelig virker meget stærk.

Mit spørgsmål er om vi skal bekymre os om dette eller hun bare har haft fokus på andre ting/fin motorik og det andet nok skal komme? Eller skal vi aktivt gå ind og støtte/øve/træne noget med hende ? Og i så falde, hvad??

Som det er lige nu, tænker jeg at hun ender med at kunne gå inden hun rejser sig af sig selv:-/

På forhånd tak for hjælpen :-D

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far