Svar: Særligt sensitiv?

21. maj 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære sensitive mor

Tak for dit brev :)

Først - man kan ikke udvikle det, der hedder at være "særlig sensitiv". Hvis man er særligt sensitiv, så er man født med et gen for særlig sensitivitet. Det betyder, at det er arveligt. Det betyder også, at man ikke er særligt følsom, særligt sart eller særligt skrøbelig. Og som du selv skriver, så skal hun have lov til at være, som hun er:)

Hvis man er særligt sensitiv, så bearbejder man indtryk med større dybde. Det betyder, at barnet f.eks. reagerer med særlig følsomhed overfor lyde, synsindtryk og berøring. Din datter kan f.eks. reagere med gråd, når I er mange mennesker samlet et sted eller hvis nogen griner højt eller der er lyde fra radio, køkkenmaskiner eller lignende. Hun kan også blive urolig og ked af det, hvis der er meget lys, mange skiftende farver osv. Og så kan hun reagerer med gråd og uro, hvis hun har tøj på der kradser eller du mærker f.eks. at hun trækker sig, "krymper sig", hvis du kærtegner hende for blidt. Hun kan føle berøringe af sin hud irriteret eller direkte ubehagelig.

Særligt sensitive børn rearer ofte også meget på andres følelser. Det vil du især mærke, når hun bliver ældre, hvor hun f.eks. kan virke stresset og urolig - fordi du selv er det. Hun kan også let lade sig smitte af dit humør, hvis du er glad, griner og har det sjovt, så vil hun også have det sjovt, men oplever hun dig ked af det, så bliver hun også ked af det - på samme måde vil hendes humør blive smittet meget af, hvordan andre børn I er sammen med har det. Hvis de andre græder, vil hun også ...

Annonce

... kunne græde - også selvom hun umiddelbart ikke behøver være ked af det…

Særligt sensitive børn bliver også let overstimulerede. Der skal ikke ret meget til før de "kommer op i gear" og samtidig er de enormt oplevelseslystne. De vil rigtig gerne opleve og mærke verden. Derfor er det en udfordring for mange forældre at finde balancen mellem at give barnet masser af oplevelser og stimulation og samtidig ikke overstimulere barnet.

Du kan læse mere i min bog "Helens bog om gråd og trøst".

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det bedste du kan gøre, når I er nogen steder, er at have din datter på skødet, så hun hos dig kan studere verden, opleve lidt på afstand. Hun vil bruge dig som et spejl og aflæse, hvordan du reagerer. Når hun mærker, at du er helt tryg og rolig, så vil hun også blive mere tryg og rolig og på den måde turde lidt mere, få lidt mere mod og stille og roligt kunne være lidt på afstand af dig - stadig dog med behov for lige at komme over til mor, få en krammer, blive tanket lidt op med nærhed og kys og så er hun klar igen.

Hvis I oplever noget, som gør hende forskrækket så sæt ord på, så hun hører, at du forstår hende "uha ja, det var en høj lyd" og hjælp hende så videre "det er okay skat, det er ikke farligt" så hun finder ro - og afled hende gerne "se her, vil du have lidt frugt", så I på den måde kommer stille og roligt videre, uden at gøre et større nummer ud af det:)

Det samme når far f.eks. hoster "hov, det er far der hoster, host host siger far" og så ikke gøre mere ud af det:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina