Brev:
Særligt sensitiv?
21. maj 2015
Alder:
9 mdr.
Særligt sensitiv?
Hej Helen.
Jeg tror min datter er lidt særligt sensitiv. Jeg kan se det, fordi jeg selv er det i udpræget grad. Omvendt tænker jeg, at jeg skal være opmærksom på ikke at behandle hende som et særligt sensitivt barn, bare fordi jeg selv var det! Der er vel også en mulighed for at hun ikke bliver det.
Hun er generelt glad og trives og griner nemt, men når andre voksne griner og hoster, så græder hun. Hun virker forskrækket og kort tid efter bryder gråden ud, rigtigt med tårer. Hendes far har hostet i 14 dage, og selvom han prøver at smile inden, eller advare med et lille host først, og sige Weheeeee på en glad måde lige bagefter, begynder hun at græde, og må op i armene og trøstes og afledes.. Det er lidt anstrengende når vi er i mødregruppe fx., og selvom det ikke er vejen frem, har man bare lyst til at bede de andre om ikke at grine og hoste eller andre voldsomme ting, så hun bliver forskrækket.
Jeg bliver ikke irriteret på hende, men på min familie fx., når jeg kan mærke at de synes hun er sart. Og min mor som sagde åh nej, til at hun er måske er lidt ekstra følsom. Jeg elsker hende, og hun må være lige præcis som hun er! Og det er ikke åh nej!!
Hvad tænker du vi skal gøre/tænke på? Skal vi lave en slags desensibilisering mht. host og grin, eller hvad vil du anbefale os?
Med venlig hilsen
den sensitive mor :-)