Svar: Aktiv, men sensitiv dreng - start i vuggestue
2. maj 2015
Alder:
7 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og fine beskrivelse af lille Nord :)
Det lyder som om at han udvikler sig i en rigtig fin, god og sund retning. Det at han nu er begyndt at kravle og bevæge sig mere og mere rundt på egen hånd, gør at han naturligt også vil klynge sig lidt ekstra til dig. Han er rigtig godt igang med separationsfasen, igang med at øve sig i at separere sig fra dig - og for at kune dette, så har han brug for at mærke dig lidt ekstra. Det er derfor en rigtig god idé, at du har ham på skødet, eller i din favn, når besøger andre, er i mødregruppen eller får gæster. Siddende hos dig, som er hans trygge base, så tør han opleve lidt mere og vil være lidt mere modig. Og når han så har vænnet sig til stedet, til de andre børn og voksne, så vil han være parat til at komme ned på gulvet og lege lidt med dem.
Nogle gange vil det også være sådan, at han starter med at være på gulvet, nyder at være sammen med og studere de andre børn og så bliver det lidt for meget for ham, hvor han så har brug for at komme op og være lidt i favn med dig, mærke at den trygge base stadig er der og efter lidt tid, vil han så være klar til at komme ned på gulvet igen.
Han vil aflæse dig. Han vil studere, hvordan du regerer og spejle sig i det. Derfor er det rigtig godt, at du forsøger at signalere at alt er okay og at han ikke behøver være urolig. Han spejler sig også i de andre børn og græder, når de græder, ligesom han faktisk også kan grine, når de griner. Hvis han græder, når andre børn græder, så kan du møde ham ved f.eks. at sige "bliver du bare ked af det, så skat" og samtidig aflede ham "se her, du kan lege med den her" eller lignende, så han glemmer at de andre børn græder. Hvis han græder, når andre kikker for meget på ham, smiler og snakker til ham, så er det vigtigt, at du møder de andre åbent, kærligt og nærværende, så han fornemmer at du er helt tryg ved den anden, så det kan han også være.
Det samme skal du gøre, når I begynder i vuggestuen. Det kan være en god idé, hvis du kan besøge institutionen før han skal begynde og kan få lov til at være der lidt sammen med ham. Det giver ham netop mulighed for at sidde lidt på dit skød, observere den nye verden, de nye voksne og børn, få mod til at lege lidt med og kunnen søge dig, når det hele bliver lidt for meget og efter lidt tid, kan I så tage hjem. Han vil i denne situation igen spejle sig i dig og det vil være trygt for ham, at du er der og signalerer ro.
Når han så rigtigt skal begynde, så kan det være en god idé, hvis du kan aflevere ham til en fast pædagog, så det så vidt muligt er den samme han møder hver dag. Han skal stille og roligt knytte sig til hende, kunne finde ro og trøst ved hende og det vil derfor hjælpe ham, hvis det er den samme person.
Det kan være en god idé at du giver ham en bamse, klud eller lignende med hjemmefra, så han har noget, der kobler hjem og institution. Det vil på samme måde være rigtig godt, hvis du et par uger før han skal begynde, kan forsøge at skabe en rytme, som passer nogenlunde til den rytme han forventes at skulle følge i institutionen. At han f.eks. puttes til formiddagslur kl 9, tilbydes frokost kl 11-11.30 eller lignende, det vil gøre det lettere at køre ham ind:)
Hvor længe han skal være der i starten afhænger af, hvordan han reagerer og hvilke muligheder du har. Måske vil han elske alt det nye, suge til sig af indtryk og nyde de mange nye stimuli - og så falde i søvn, når de putter ham, vågne op og være klar til mere leg… Og måske vil det stress ham ekstra, så han har svært ved at falde i søvn og har brug for at komme hjem, finde roen derhjemme osv. Det er vidt forskelligt og det kan kun tiden vise.
Generelt vil jeg dog sige, at det vil være rigtig godt, hvis du forsøger ikke at trække indkøringen i langdrag. Det vil være godt, hvis han forholdsvist hurtigt oplever både at spise, lege og sove i vuggestuen, fordi det er sådan hans hverdag skal være. Hvis du de første uger altid henter ham efter 2 timer, så vil du kunne risikere, at han begynder at sidde og spejde efter dig, fordi han forventer at du skal komme ind af døren. Hvis han derimod oplever at han både skal lege, spise og sove før du kommer, så vil han måske finde mere ro i at være til stede, hvor han er…
Du skal naturligvis være forberedt på at han i indkøringsperioden godt kan blive ekstra tryghedssøgende, kan klynge sig til dig, kan have svært ved at sove roligt osv. Men det vil være helt normalt. Det handler om, at han jo mangler dig i løbet af dagen og at alt er nyt for ham. Alt hvad han oplever om dagen skal også bearbejdes og det bliver det gennem drømme. Derfor vil han kunne klynke, græde, grine, snakke i søvne ekstra meget i denne periode :)
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke med det hele!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske