Aktiv, men sensitiv dreng - start i vuggestue

2. maj 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Aktiv, men sensitiv dreng - start i vuggestue

Kære Helen.

Jeg har tidligere fået din hjælp gennem brevkassen angående min dreng på nu 7,5 måned. Da jeg skrev var vi igennem "6 måneders krisen," som vi vælger at kalde det herhjemme, nu hvor han har lært at kravle er alt SÅ meget bedre og det er helt dejligt at være mor igen :)

Jeg har dog lige et opfølgende spørgsmål, jeg håber du vil hjælpe mig med. Nord er en utrolig aktiv lille dreng, der er meget nysgerrig og skal have alt med, hvad der foregår omkring ham. Det er dejligt at se ham udforske nye ting, men kan også være lidt udfordrende for os forældre når han fx skal lægges om aftenen og tumler rundt i sengen, skal skiftes eller når han skal spise og skal have alt med, hvad der foregår omkring ham.

Samtidig har han svært ved at der sker alt for mange nye ting omkring ham. Han græder fx ofte når han ser andre babyer til fx mødregruppen, selvom han har set dem mange gange. Især hvis de andre babyer græder bliver han meget hurtigt påvirket af det og græder nogle gange mere end den baby, der startede. Efter 1/2 times tid bliver han dog mere rolig, omend ikke helt tilpas. Alt det er på trods af, at han har en rigtig god fase lige nu, hvor han er rigtig glad for det meste. Det samme gør sig gældende ved visse voksne, selvom de smiler og snakker roligt til ham.

Vi har været meget påpasselige med, at han ikke har fået for mange indtryk og ikke bliver ...

Annonce

... holdt af for mange mennesker, netop fordi han har reageret meget voldsomt med flere timers grædeture og mange dårlige dage i træk når tingene ikke har været som de plejer. Nu føler jeg dog, at jeg godt kan udfordre ham lidt mere end tidligere. Dog skal der stadigvæk ikke foregå for meget omkring ham med fx larmende børn eller for mange mennesker. At skærme ham fungerer ikke for han er for vild at holde, så jeg kan ikke holde ham væk fra det. Altså - han søger selv oplevelserne, men de bliver også hurtigt for meget for ham.

Til august, når han er 10,5 måned skal han starte i vuggestue og jeg frygter sådan, at han ikke vil kunne overskue alle de indtryk der vil komme. Har du nogle gode råd omkring hvordan vi kan hjælpe ham med overgangen til vuggestue? Og hvordan takler vi ham nu? Skal han opleve en masse og holdes af mange forskellige eller skal vi fortsætte med at passe lidt på ham?

Desuden, når han nu er så aktiv, er det så fordi jeg ikke udfordrer ham nok? Vi bruger hans vågne timer med at lege på gulvet, hvor han kravler rundt og hamrer ting i gulvet ;). At læse bog kan han ikke rigtig koncentere sig om for hans ben og arme spjætter rundt mens øjnene er i gang med at undersøge alt omkring ham. Det samme gør sig gældende når jeg ammer ham.

Jeg håber du har nogle gode råd til os, så Nord kan få en rigtig god start i vuggestuen.

Mange hilsner,

Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder