Svar: Afstandsbedømmelse

19. marts 2015

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mette

Det er faktisk et rigtig godt spørgsmål…

Når vi taler om syn hos små børn, så taler vi i første omgang om, hvor langt barnet kan se. Det spæde barn ser f.eks. bedst i en afstand af 30-50 cm. Som er den afstand, der er fra mors bryst til mors øjne/ansigt, når mor sidder og ammer. Og i takt med at barnet bliver ældre, så begynder det naturligt at kunne se længere og fornemmer omgivelserne mere og mere bevidst.

Det at kunne se og vurdere afstand til ting, styres af synsnerven og hjernen. Når vi ser på en ting, så ser vi med begge øjne, og så sendes der et billede af det vi ser til hjernen. Det er koordinationen af de informationer, som begge øjne ser, som giver os vores afstandsbedømmelse og vores evne til at se 3-dimensionelt. Man taler om vores evne til at kunne "samsyne", altså bruge begge øjne. For at kunne afstandsbedømme skal vi altså kunne bruge begge øjne, vi skal have normalt syn på begge øjne og øjnene skal se i samme retning. Et barn der skeler, vil f.eks. have problemer med sit samsyn og vil derfor kunne have svært ved at afstandsbedømme.

Samsynet udvikles løbende. Det er normal,t at et spædbarn skeler og har svært ved at styre deres øjenbevægelser. I 6 ugers alderen skal barnet kunne holde blikket rettet kortvarigt mod en ting eller en person. I 3-4 måneders alderen vil barnet begynde at kunne holde blikket i længere tid f.eks. når barnet ser på ...

Annonce

... mor og far. Omkring 6 måneders alderen begynder barnet at kunne se efter og bevidst gribe ud efter legetøj. Frem mod 9 måneders alderen bliver barnet ofte bedre og bedre til at fokusere blot med øjnene - og uden at dreje hele hovedet for at se. Frem mod 1 års alderen begynder barnet at følge ting med øjnene, ting som f.eks. tabes. Når barnet er 1 år, så skal barnet helst kunne holde blikket rettet, fikseret, mod en ting hele tiden. Barnet kan fokusere på en ting og begynder at pege på genstande eller personer og siger måske "se" eller barnet spørger "hva´det?".

Når vi skal afstandsbedømme, så bruger vi dog ikke kun vores øjne. Vi bruger også vores hørelse. Du kan ikke vurdere afstand, uden også at bruge dine ører. Hvis du f.eks. skal vurdere, hvor langt en bil er væk i trafikken, så er det ikke nok at kikke på bilen, du er også nødt til at lytte efter bilen, høre motoren osv. som giver dig en idé om, hvor tæt på eller hvor langt væk bilen er.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Vores syn og samsyn udvikles samtidig med den motoriske udvikling. Så når din søn begynder at gå, bevæger sig mere og mere rundt, begynder at tegne, skrive, spille bold, cykle osv. så udvikles synet mere og mere. Når din søn starter i skole vil skolelægen eller skolesundhedsplejersken blandt andet lave en samsyns-test, for at se om han er i stand til at se på 3D billeder.

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer