Svar: Sidde og trille

18. marts 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev :)

Jeg ved fra et af dine tidligere breve, at jeres dreng er en fysisk stor dreng - og man kan altid diskutere lidt, hvorvidt børn bliver fysisk store, fordi de ikke bruger sig selv nok motorisk - eller om det er deres vægt, som er med til at gøre, at de ikke bruger sig selv motorisk… Hvorom alting er, så vil det være en rigtig god idé at du hjælper din dreng med både at trille og rulle omkring og netop det, at han er fysisk stor, tænker jeg vil være med til at give ham en vis styrke. Du må rigtig gerne hjælpe ham og du kan faktisk ikke hjælpe ham for meget:)

Når det er sagt, så skal du naturligvis ikke gøre noget, som han direkte vægrer sig imod eller bliver ked af. Han skal virke til at være okay med de øvelser du laver. Han skal trilles, drejes, du må meget gerne danse med ham, I kan lade ham "flyve" imellem jer, du må faktisk også gerne vende ham på hovedet… Det er sådan, at der inde i øret er en "snegl", hvori der er væske, og netop når han vendes og drejes, så stimuleres disse væsker, og det stimulere balancen - og dermed motorikken…

Han skal lægges på maven dagligt, fordi det er i maveliggende stilling, at han får styrke i nakke og ryg til at kunne sidde. Det er også fra maveliggende stilling, at han lærer at krybe og senere kravle.

Du kan lave bevægelege med ham:

- Gribe omkring hans hænder og håndled og lade ham selv trække sig op fra rygleje. Først til siddende stilling og derefter helt op at stå.

- Støtte om hans lægge og bøjede knæ og hofte og dreje underkroppen fra side til side. Du må gerne synge imens, gøre det til en leg.

- Hjælpe ham med at dreje om på siden, både fra mave til ryg og fra ryg til mave - evt. ved at vise ham noget interessant legetøj, som han følger. Gør han det selv, så er det fint, så læg ham tilbage og lad ham gøre det igen og igen

- Hjælpe ham med at få fat i egne tæer, når han ligger på ryggen og derfra trille videre om på siden og maven. Giv ham evt. ranglesokker på, så fødderne bliver interessante.

- Cykelbevægelser, hvor han selv er med til at cykle med sine ben imens du støtter om underbenene. Du kan f.eks. synge "Hjulene på bussen" imens.

Du kan ...

Annonce

... finde bøger, DVD-er osv. med forskellige øvelser, som I kan lave. Vibeke Winther, der er fysioterapeut, har blandt andet lavet en lille pjece "Leg der styrker motorikken", hvor du måske kan finde lidt inspiration. Du kan også melde jer til lidt stimulastik, tumlastik, babymotorikhold, babysvømning osv. som kan hjælpe jer, hvis du har lyst og mulighed for det.

En Bilibo eller en Tummelumsk kan også være en overvejelse værd. Det er naturligvis jer, som skal dreje den rundt og styre dens bevægelser, når han er så lille som han har. Nogle har også glæde af en sansegynge eller lignende, som hænges lavt over jorden/gulvet og hvor han så lægges og I kan gynge og snurre ham rundt… Men brug også rigtig gerne jer selv. Tumle med ham i dobbeltsengen, dans med ham osv. så han bevæges så meget som muligt.

Med hensyn til at sidde, så vil de fleste børn kunne sidde kortvarigt i høj stol, når de er omkring 6 måneder - nogle lidt før, nogle lidt senere. De kan således sidde i stolen, når de tilbydes skemad, ligesom de også kan sidde med lidt agurk, ristede rugbrødsbjælker, bløde frugtbåde eller lignende i hånden at gumle på selv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når I sætter ham, så skal I se på hans ryg. Hvis han krummer i ryggen, så er hans ryg ikke stærk nok til at sidde - han skal sidde med rank ryg. Ofte vil han sidde kortvarigt med rank ryg, så kan I se at han bliver træt, falder sammen i ryggen og så skal han ned på gulvet at ligge igen.

I barnevognen kan han på samme måde sidde. I starten vil han ofte have brug for ryglæn, men i takt med at han bliver stærkere, så vil han kunne holde fast i vognens sider og vil kunne trække sig op at sidde - og når han bliver træt, så kan han lægge sig og hvile sig mod ryglænet igen…

Du skriver, at han sidder fint hos jer eller på gulvet… Det lyder umiddelbart som om, at han kan sidde med rank ryg, og det er super. Så må I gerne sætte ham i høj stol, når han skal have skemad, og I må meget gerne lade ham være med ved bordet, når I spiser. Når I triller tur, må han også gerne sidde op i sin vogn og så må I lægge ham ned, når I kan se på ham, at han bliver træt og har brug for aflastning af ryggen.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!