Svar: Sidde og trille
18. marts 2015
Alder:
5 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev :)
Jeg ved fra et af dine tidligere breve, at jeres dreng er en fysisk stor dreng - og man kan altid diskutere lidt, hvorvidt børn bliver fysisk store, fordi de ikke bruger sig selv nok motorisk - eller om det er deres vægt, som er med til at gøre, at de ikke bruger sig selv motorisk… Hvorom alting er, så vil det være en rigtig god idé at du hjælper din dreng med både at trille og rulle omkring og netop det, at han er fysisk stor, tænker jeg vil være med til at give ham en vis styrke. Du må rigtig gerne hjælpe ham og du kan faktisk ikke hjælpe ham for meget:)
Når det er sagt, så skal du naturligvis ikke gøre noget, som han direkte vægrer sig imod eller bliver ked af. Han skal virke til at være okay med de øvelser du laver. Han skal trilles, drejes, du må meget gerne danse med ham, I kan lade ham "flyve" imellem jer, du må faktisk også gerne vende ham på hovedet… Det er sådan, at der inde i øret er en "snegl", hvori der er væske, og netop når han vendes og drejes, så stimuleres disse væsker, og det stimulere balancen - og dermed motorikken…
Han skal lægges på maven dagligt, fordi det er i maveliggende stilling, at han får styrke i nakke og ryg til at kunne sidde. Det er også fra maveliggende stilling, at han lærer at krybe og senere kravle.
Du kan lave bevægelege med ham:
- Gribe omkring hans hænder og håndled og lade ham selv trække sig op fra rygleje. Først til siddende stilling og derefter helt op at stå.
- Støtte om hans lægge og bøjede knæ og hofte og dreje underkroppen fra side til side. Du må gerne synge imens, gøre det til en leg.
- Hjælpe ham med at dreje om på siden, både fra mave til ryg og fra ryg til mave - evt. ved at vise ham noget interessant legetøj, som han følger. Gør han det selv, så er det fint, så læg ham tilbage og lad ham gøre det igen og igen
- Hjælpe ham med at få fat i egne tæer, når han ligger på ryggen og derfra trille videre om på siden og maven. Giv ham evt. ranglesokker på, så fødderne bliver interessante.
- Cykelbevægelser, hvor han selv er med til at cykle med sine ben imens du støtter om underbenene. Du kan f.eks. synge "Hjulene på bussen" imens.
Du kan finde bøger, DVD-er osv. med forskellige øvelser, som I kan lave. Vibeke Winther, der er fysioterapeut, har blandt andet lavet en lille pjece "Leg der styrker motorikken", hvor du måske kan finde lidt inspiration. Du kan også melde jer til lidt stimulastik, tumlastik, babymotorikhold, babysvømning osv. som kan hjælpe jer, hvis du har lyst og mulighed for det.
En Bilibo eller en Tummelumsk kan også være en overvejelse værd. Det er naturligvis jer, som skal dreje den rundt og styre dens bevægelser, når han er så lille som han har. Nogle har også glæde af en sansegynge eller lignende, som hænges lavt over jorden/gulvet og hvor han så lægges og I kan gynge og snurre ham rundt… Men brug også rigtig gerne jer selv. Tumle med ham i dobbeltsengen, dans med ham osv. så han bevæges så meget som muligt.
Med hensyn til at sidde, så vil de fleste børn kunne sidde kortvarigt i høj stol, når de er omkring 6 måneder - nogle lidt før, nogle lidt senere. De kan således sidde i stolen, når de tilbydes skemad, ligesom de også kan sidde med lidt agurk, ristede rugbrødsbjælker, bløde frugtbåde eller lignende i hånden at gumle på selv.
Når I sætter ham, så skal I se på hans ryg. Hvis han krummer i ryggen, så er hans ryg ikke stærk nok til at sidde - han skal sidde med rank ryg. Ofte vil han sidde kortvarigt med rank ryg, så kan I se at han bliver træt, falder sammen i ryggen og så skal han ned på gulvet at ligge igen.
I barnevognen kan han på samme måde sidde. I starten vil han ofte have brug for ryglæn, men i takt med at han bliver stærkere, så vil han kunne holde fast i vognens sider og vil kunne trække sig op at sidde - og når han bliver træt, så kan han lægge sig og hvile sig mod ryglænet igen…
Du skriver, at han sidder fint hos jer eller på gulvet… Det lyder umiddelbart som om, at han kan sidde med rank ryg, og det er super. Så må I gerne sætte ham i høj stol, når han skal have skemad, og I må meget gerne lade ham være med ved bordet, når I spiser. Når I triller tur, må han også gerne sidde op i sin vogn og så må I lægge ham ned, når I kan se på ham, at han bliver træt og har brug for aflastning af ryggen.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske