Svar: Mad og leg
13. marts 2015
Alder:
5 mdr.
Kære meget trætte mor
Tak for dit brev :)
Jeg synes, det lyder rigtig fint, at du tilbyder din dreng flaske sen aften, også selvom han måske ikke altid er vågen der - den fylder ham ekstra op til natten og mange børn trives længe med at få en flaske her - man kalder det ofte for et drømmemåltid:)
Men flasken tidlig morgen behøver du ikke stille vækkeuret for at give ham. Jeg synes bestemt, det er et forsøg værd at se, om ikke han vil vågne og melde sig selv. Hvis han melder sig selv, vil han sandsynligvis være mere parat til at drikke af flasken, når du så tilbyder den:)
Med hensyn leg og aktivering, så vil det være rigtig godt at lave bevægelege med ham, hvor du hjælper ham med at bruge sig selv motorisk:
- Gribe omkring hans hænder og håndled og lade ham selv trække sig op fra rygleje.
- Støtte om hans lægge og bøjede knæ og hofte og dreje underkroppen fra side til side.
- Hjælpe ham med at dreje om på siden, både fra mave til ryg og fra ryg til mave - evt. ved at vise ham noget interessant legetøj, som han følger. Gør han det selv, så er det super fint, så læg ham tilbage, og lad ham gøre det igen og igen
- Hjælpe ham med at få fat i egne tæer, når han ligger på ryggen og derfra trille videre om på siden og maven. Giv ham evt. ranglesokker på, så fødderne bliver interessante.
- Cykelbevægelser, hvor han selv er med til at cykle med sine ben, imens du støtter om underbenene.
- Hjælpe ham med at krybe, hvor han ligger på maven og hvor du presser skiftevis på venstre og højre fodsål for at frembringe krybebevægelser.
Det vil også være rigtig godt at du synger og bruger fagter for ham nu. Det er tiden at finde de gamle børnesange frem som 'hjulene på bussen', 'Lille Peter Edderkop' osv. hvor du bruger dine hænder, fingre og måske hans krop imens du synger.
Legetøj kan hurtigt blive kedeligt i denne alder og det kan være en god idé at skifte lidt ud, så det ikke er præcis det sammen kan kikker på dag efter dag.
Legetøj kan være: dig selv, din dreng (brug kroppen), rangler, bidedyr, noget med lys og lyd, bolde (f.eks. med vand i, eller kantede bolde eller bolde med lyd, når de triller). Det kan også være en stor badebold, aktivitetscenter, køkkenting (piskeris), bagepapir til at krølle, spejl, gyngeture i luften og andre lege med bevægelege. Du kan lede efter legetøj som passer til børn i 6 måneders alderen og se om ikke noget vil interessere ham lidt.
Han begynder omkring 6 måneders alderen også at kunne sidde op i sin barnevogn og vil kunne sidde og kikke på verden, som I kører forbi. Han bliver på den måde fyldt rigtig godt op med indtryk og kan på den måde også blive stimuleret mentalt. Man kan sige, at han har glæde af både fysisk og mental stimulering.
I kan gå en tur på biblioteket, her er ofte flere børn samlet og han kan nydde og kikke på andre børn, opleve dem og suge til sig af indtryk. Måske er der legestue, som I kan deltage i, måske har sundhedsplejerskerne åbent hus, hvor I kan møde andre forældre og børn:)
Et bad kan nogle gange med fordel lægges mellem formiddagslur og middagslur. Det trætte ham og forlænger samtidig ofte tiden mellem de to lure, så han sover lidt senere middagslur, hvilket mange har glæde af, fordi eftermiddagen så ikke virker helt så lang…
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske