Svar: Opleves det som svigt?
13. februar 2015
Alder:
10 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Det er rigtig fint, at du afleverer din dreng i favnen på dagplejer. Når du gør det, så signalerer du "nu går jeg og dagplejer passer på dig" - og så er det dagplejers job at vinke farvel, trøste og berolige ham og betrygge ham i at nu går mor, men du kommer igen og imens hygger de to sig og hun tager sig af ham.
Når han rækker armene op og signalerer "gå ikke fra mig", så er det naturligvis fordi han er trygt tilknyttet dig og endnu ikke har knyttet sig til dagplejer. Hun er for ham stadig en fremmed. Men i takt med at de to lærer hinanden at kende, skal han meget gerne kunne begynde at bruge som en substitut for dig. Hvis han har en god dagplejer, som er i stand til at rumme ham, vise ham omsorg osv. så vil de knytte bånd og han vil ikke føle sig svigtet af at du går. Stille og roligt vil han også kunne forklares med ord, at du kommer igen, at du ikke er forsvundet osv. som han naturligt godt kan tro, fordi han ikke er ældre end han er.
Man skelner mellem primære og sekundære omsorgspersoner. Far og mor er de primære omsorgspersoner og en dagplejer, pædagog, bedsteforældre eller lignende er en sekundær omsorgsperson. Og de sekundære omsorgspersoner er derfor de personer, som tager over og er der for barnet, når mor og far ikke kan være der. Barnet skal knytte sig til dem, ligesom det knytter sig til mor og far og det tager naturligt lidt tid, men det er vigtigt, og alle børn har brug for vigtige voksne, som er der for dem i forskellige situationer og din dreng skal stille og roligt lære sin dagplejer at kende og vide, at hun passer på ham, når du går - så han kan vinke og være helt tryg ved, at du går:)
Det er netop vigtigt, at du siger farvel og dagplejer hjælper ham med at sige farvel og komme videre med dagen - du skal ikke forsøge at snige dig ud, uden at han opdager det. I skal sige farvel, som du gør :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske