Svar: Utrøstelig og urolig dreng

3. februar 2015

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Agnese

Tak for dit brev og stort tillykke med den lille dreng - og velkommen til:)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker du kan bruge:)

Det lyder som om, at I har fået styr på jeres drengs mave nu. Som jeg læser dit brev, så virker movicolen godt og han kommer nu fint af med sin afføring og hans maveuro er blevet betydeligt mindre. Dejligt, godt!:)

Det har dog krævet lidt indlæggelser ind og ud af sygehuset og dermed en del uro omkring ham, fremmede hænder, smerter, adskillelse fra mor osv og jeg får lidt på fornemmelsen, at det måske har været medvirkende til, at han lige nu søger ekstra fysisk kontakt og nærhed. Samtidig er han måske en dreng med et lidt umodent nervesystem, hvilket betyder at han meget let bliver ked af det og også har svært ved helt at lade sig trøste - derfor græder han måske lidt ekstra, når han er ked af det, end mange andre børn. Det vokser han dog fra - men lige nu hjælper du ham allerbedst ved at holde ham tæt.

Han har brug for at være i din favn, mærke din varme, dine bevægelser, din vejrtrækning, din nærhed og jeg vil foreslå dig at du køber en vikle, så du kan bære ham tæt på kroppen, samtidig med at du laver noget prakisk i hverdagen. I en vikle vil han være så tæt på dig som muligt, samtidig med at han vil føle sig puttet og holdt og det kan være med til at give ham fysisk ro og samtidig lette dig. Du fortæller jo at han ofte hviler bedst i dine arme:)

Du skal naturligvis også vær opmærksom på om han kan have ondt andre steder. Det kan f.eks. være nakke eller skuldre. Han uro kan godt skyldes smerter eller ubehag og det er vigtigt at udelukke dette. Har han f.eks. en stram halsmuskel eller lignende kan han blive behandlet af en fysioterapeut, som også kan vise dig, hvordan du selv kan hjælpe ham. Prøv at lægge mærke til om han har en foretrukken side han lægger hovedet til og om han har tendens til lejringsbetinget skævhed af kraniet… Du skriver at I har været til kiropraktor, så måske er I allerede opmærksomme her.

Du skal også være opmærksom på at han oplever et bombardement af sanser - lys, lyd, føle, smag, alt opleves intenst og han bliver naturligt let overstimuleret. Små børn på 2 måneder mestrer endnu ikke at lukke lyde ude, men hører alt hvad der foregår. Som voksne kan vi godt have radioen tændt - høre en sang som vi synger med på, så kommer der noget vi ikke hører, og så er der noget i radioavisen, som interesserer os og så lytter vi igen. ...

Annonce

... Den evne til at lukke til og fra har små børn ikke, de hører det hele og derfor er det meget vigtigt at I hjælper ham med at blive skærmet og finde ro i løbet af dagen, ellers er det at det ofte bliver for meget sidst på dagen.

Han har naturligt rigtig svært ved at kapere alle de indtryk de får, han har svært ved at lukke ting ude, han har svært ved selv at mærke og fornemme, hvornår det er nok. Han kan have svært ved at fornemme, hvornår han egentlig er mæt og sulten - nogle gange vil han virke søgende og når du så tilbyder flasken, så afviser han den. På samme måde kan han have svært ved at mærke, hvornår han er træt og hvornår han skal opleve og følge med, han kan ikke selv mærke, hvornår han har fået stimuli nok.

Når han bliver rigtigt ked af det og nogle gange græder i 1-2 timer, som du fortæller, at tænker jeg at I sandsynligvis griber til at forsøge rigtig meget, for at få gråden til at stoppe. I forsøger 117 ting i håb om at et eller andet vil virke. I lægger ham i liften, tager ham op, over til mor, over til far, tilbage til mor, forsøger med flasken, forsøger med en rangle, tjekker bleen, forsøger igen med mad, forsøger med en sut, ned at ligge igen, tilbage til far, over til mor, forsøger med aktivitetsstativet, ligge selv osv. osv. Alt sammen naturligvis i håb om at et eller andet virker. Men det eneste der sker er at I får tilført ham endnu flere stimuli, som faktisk er det han protesterer over og det gør derfor ofte kun gråden og uroen værre. Derfor skal I prøve i stedet at hjælpe ham til at koble fra.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan I som sagt gøre ved at have ham i en vikle. Det vil også være rigtig godt, at du nu forsøger at skabe en rytme, hvor mælk indgår som en fast del af hans putteritual. Det vil sige at hver gang han skal sove, så skal du skifte ham, svøbe ham, give ham en flaske og putte ham. Du kan bære ham i viklen, du kan også vælge at lægge dig sammen med ham i dobbeltsengen eller du kan putte ham i barnevognen og køre en tur.

I skal slukke for TV, radio osv. i løbet af dagen, netop for at give ham fuldstændig ro eller lade ham stå ud og sove i en barnevogn i haven… eller lade ham sove i liften i soveværelset i soveværelset på afstand af lys og lyd.

Jeg håber at du kan bruge dette lidt videre og jeg vil også anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om gråd og trøst". I den kan du finde flere forklaringer på hvorfor børn græder og hvad du kan gøre for at hjælpe:)

Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie, fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.