Svar: Motorik og benbevægelser

2. februar 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Christina

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng :)

Det lyder som om at I gør rigtig meget for at stimulere jeres dreng motorisk - du fortæller at I tumler med ham, giver ham flyveture, triller ham, cykler med hans ben osv. Og det er rigtig godt og rigtig vigtigt. Det skal I blive ved med.

Det er altid svært at vurdere hans styrke gennem en brevkasse, men ud fra det du fortæller, så lyder det faktisk som om at han er okay med. Du fortæller, at når du sætter ham i den høje stol, så kan han godt sidde med rank ryg det første stykke tid, men falder så til siden - og det lyder helt normalt, når man er 7 måneder gammel.

Jeg synes ikke du skal sætte ham i skråstolen. Jeg ved ikke, hvilken type høj stol han sidder i, men det vil være godt at der er et betræk/tynd pude på sædet og ryglænet så han ikke glider - uden at han er stablet op med puder. Det lyder umiddelbart som om at hans ryk er rank nok til, at han kan sidde i den høje stol, når han spiser og når han så bliver træt i ryggen og er færdig med at spise, så skal han ned på gulvet igen. Ellers vil det være godt at du lader ham sidde på dit skød, så han sidder op, når han spiser og ikke er i skråstol:)

Du skal gøre det til en fast vane at lægge ham på maven hver dag. Ikke ryggen og ikke siden, men hver gang du lægger ham fra dig, så starter han på maven. Det er i maveliggende stilling at han får styrke i nakke og ryg. Læg ham gerne foran et stort spejl, så han kan ligge og kikke på sig selv.

Det er godt at trille ham i alle retninger, snurre ham rundt, vende ham på hovedet osv. Naturligvis hele tiden kun så han virker til at synes det er sjovt. I vores øre er en snegl, hvori der er væske. Det er vigtigt at få sat gang i de væsker, fordi det har betydning for vores motorik og derfor skal børn vugges, drejes, rulles med, vendes på hovedet, gynges osv. Det styrker balancen og dermed motorikken. I kan evt prøve med en Bilibo eller Tummelumsk med flad bund, eller man kan købe en "hængestol", som er som en lille hule, hvor barnet kan ligge og blive drejet rundt.

Når I leger med legetøj, så må du også gerne sætte dig med ham på gulvet, så han sidder mellem dine ben. Hjælp ham med at holde benene lidt bukket, så han har god støtte og bedst kan holde balancen. Han skal ikke sidde længe, men lidt kan være okay (med mindre han slet ingen styrke har) og I kan f.eks. trille bold på den måde.

Du skriver at han bruger sine ben rigtig meget og det er godt. Det tyder jo netop på at han har styrke i benene. Hvis benene bare lå og ikke blev brugt, så ville jeg være bekymret - hvorfor er vuggestuen bekymret over at han bruger sine ben? Hvad har de sagt, når du siger at de nævner det?

Du fortæller at I nogle gange hjælper ham op at stå - han må gerne støtte på sine ben og må meget gerne hoppe på ...

Annonce

... jeres skød, hvor I holder ham omkring livet. Det er også god træning. I må også gerne lade ham selv trække sig op fra rygliggende stilling, først til siddende stilling og så videre op at stå - så han selv gør arbejdet, selv finder styrken.

Du kan sagtens have ret i at han kan have brugt flere kræfter på at pludre og forholde sig til flere sprog, end på at bruge sig selv motorisk, og lige nu er det måske netop sproget som er i fokus. Motorisk skal han dog også stadig udvikle sig og derfor er det rigtig godt, at du fortsat er opmærksom på at støtte ham:)

Med hensyn til hans virren med hovedet og hans lyd, så er dette faktisk meget normalt. Mange børn gør det, når de er trætte og det hjælper dem med at falde til ro. Der er dog også nogle børn, som gør det, når de f.eks. har ondt i ørerne - og det kan være derfor at vuggestuen spørger til det. De tænker måske at der kan være en sammenhæng mellem øreproblemer og motorisk udvikling, hvilket kan være rigtigt, men jeg tænker ikke umiddelbart at det er tilfældet hos jer…

Nogle børn gør det også, når de øver sig i at pludre. Lyden lyder forskelligt, når man samtidig med man pludrer ryster på hovedet og det er spænende at opleve denne forskel:) Nogle børn gør det også i forbindelse med tandfrembrud.

Når børn kaster hovedet fra side til side i forbindelse med søvn, så kalder man det "head-rolling". Samtidig med at barnet ruller med hovedet, så vil man ofte også se at barnet sparker meget kraftigt med benene. Barnet kan gør det lige inden det falder i søvn og også imens det sover. Det kan se voldsomt ud, men er helt normalt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Børn kan også stille sig op i kravlestilling, hvor de står og rokker eller banker hovedet ind i sengens gavl. Det kalder man for "head-banging" og det sker ofte først på natten, når de lige er faldet i søvn og sover let. Som regel stopper barnet med at rokke, når søvnen bliver dybere. Nogle børn gør det også hen på morgenstunden, lige inden de vågner op, men når barnet er fuldt vågen, stopper barnet igen.

Der er en tendens til at drenge banker hovedet mere, end piger gør, men i forhold til at stå og rokke med kroppen og at rulle med hovedet fra side til side, så er der ingen forskel på drenge og piger. De fleste forældre vil i øvrigt også opleve, at deres barn opfører sig ”rokkende” om dagen, f.eks. når er spilles musik:)

Og så vil nogle børn også vokalisere deres rytmiske rokkende bevægelser – så selvom barnet sover let, så kan barnet godt sige lyde som uuhhhuuhh eller uummuumm eller som hos jer wawawawawa:)

Du skriver, at "det er som om, at han ikke rigtig formår at bruge musklerne "rigtigt"" og det skal du naturligvis være opmærksom på, men mit umiddelbare skøn uden at have set ham vil være, at det nok skal komme - og jeg håber at du har fået lidt ro med på vejen:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)