Problemer med anden lur

3. februar 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Problemer med anden lur

Kære Helen

1000 tak for dit svar ang. den umulige søvn, samt dit bud på en dagsplan.

Men vi har stadig store problemer med dagssøvnen, især anden lur er der problemer med.

Vi har nu fået vænnet Maja fra at falde i søvn ved brystet ved første lur, ved at fylde hende godt op med mad inden luren, hvilket har resulteret i at hun nu først sover omkr. kl. 13.30-14 (vi står op 9.30-9.45). Er dette for sent? Hun virker nogle gange træt allerede efter morgenmad, som slutter ved 11.30-tiden, men jeg tør ikke ligge hende der, da jeg er "bange" for, at det vil ødelægge hendes dagsrytme.

Manden vil gerne have, at vi også stopper med amningen inden 2. lur, da han mener, at hun bliver forvirret, når der ingen amning er før første lur, men amning til anden lur.

De seneste tre dage har hun så nærmest nægtet at spise aftensmad, men vil kun have bryst, så hun kan sove (omkr. kl. 18). Vi prøvede på ikke at give hende bryst forleden, hvilket resulterede i at hun var vågen fra 15-22.30, hvilket jeg syntes var ALT for længe + hun også blev meget pjevset, og hev i mit tøj for at få bryst. Manden mener dog, at hun nok skal sove, når hun er træt nok, men jeg føler ikke, at dette er den rigtige måde, og hun faldt jo heller ikke i søvn.

Er det ok, at hun falder i søvn ved brystet inden aftensmad? Manden vil ikke have, at hun er afhængig af brystet for at hun kan sove, men sådan er det altså ved anden lur (jeg er simpelthen blevet hendes søvnassociation, men hvordan kan jeg ændre dette, når hun nægter andet?). Han mener også, at jeg stresser Maja ved at prøve at putte hende på et bestemt tidspunkt, da ...

Annonce

... hun jo nægter at sove, selvom hun viser tegn på træthed. Hun vil så meget hellere lege. Vi har også prøvet din se-til-metode, men her bliver hun så ked af det, at hun ikke er til at trøste igen, selvom vi tager hende op, men først når vi går ind i stuen og sidder med hende.

Hvor længe er det acceptabelt at lade hende græde, når vi hhv. er hos hende/ikke er hos hende?
Hedder det, at hun græder sig i søvn, når vi er hos hende og prøver at trøste?

Jeg ved ikke hvad jeg ellers skal/kan gøre for at hun kan få sovet sin anden lur, udover at give hende bryst. Jeg selv har intet imod, at hun falder i søvn hos mig. Skal vi lytte til hendes behov for bryst om eftermiddagen/aftenen?

Når hun så endelig sover (30 – 90 minutter), så vågner hun forskrækket og græder, selvom hun faldt i søvn i sengen, og selvom jeg sidder lige ved siden af sengen, hvor hun kan se mig. Det virker som om at hun er bange for, at hun er alene. Dette er sikkert separationsangsten der spiller ind her, men det virker i det hele taget som om hun er bange for sengen. Hvordan kan vi gøre hende gode venner med den? Jeg har lagt hendes bamser op i sengen for at gøre det til et mere hyggeligt sted at være.

Hun sover stadig i vores seng om natten, da jeg gerne vil have, at hun skal føle sig tryg, både i forhold til den nye seng, men også pga. separationsangsten. Hvornår vil du foreslå os at flytte hende over i hendes egen seng om natten?

Men alt i alt føler jeg, at alt hvad vi gør i forbindelse med dagssøvnen er forkert, og jeg håber du endnu en gang kan give mig/os nogle gode råd til en bedre søvn.

Med venlig hilsen
Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire