Svar: Over 2 år og vuggestuestart

28. januar 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Først - jeg synes det lyder som den rigtige beslutning, at lade Bertram starte i vuggestue i næste uge. Alt det I har bygge op, nærheden, trygheden osv. kommer kun godt igen og det bliver en stor oplevelse for ham, at starte i vuggestue. Og han vil gerne - han viser interessse for de andre børn og vil gerne være med, hvor børnene er - og det lytter I til, så nu skal han starte:)

Jeg synes godt I kan tage i byen i weekenden og lade Bertram passe af bedsteforældrene. De kender hinanden rigtig godt. Normalt ville jeg overveje, om de skulle passe i jeres hjem, fordi han måske ville være mere tryg ved dette, han har jo ikke sovet ude før (kun en gang), men det lyder som om at bedsteforældrene og deres hjem generelt har været en fast del af hans liv, og I ses rigtig tit, også i deres hjem, så derfor kan de også passe ham hos sig.

I kan også godt lade ham passe i februar, hvor I skal til fødselsdag. Det er ikke spændende for ham at komme med, og der er kun tale om eftermiddag og aften. Han kender også dette sæt bedsteforældre rigtig godt og er helt tryg ved dem. Når I kommer hjem, så sover han, og når han vågner næste morgen, så er I der og alt er som det plejer at være - måske blot lidt ekstra hyggeligt:) Det vil være helt okay.

Med hensyn til indkøring, så vil det være rigtig godt at han bliver afleveret til den samme stuepædagog, så han har en som hjælper ham videre og som han føler sig tryg ved og netop ved vil hjælpe. Det vil være rigtig godt at du og pædagogen aftaler, hvor I siger farvel - måske skal I vinke i døren, måske har de et vindue hvor de kan stå og vinke til dig, når du går forbi…

Du skal ret hurtigt lade ham have en hverdag i institutionen, så han ...

Annonce

... oplever både at spise der, lege der og sove der. Hvis du igennem længere tid henter ham før han f.eks. skal sove til middag, så tror han at det er sådan hverdagen er. Han kender ikke klokken men fornemmer tiden efter, hvad der sker, og hvis han lærer at du kommer hurtigt igen, så kan du risikere, at han sidder og spejder mod døren og venter på at du skal komme ind - og derfor ikke lader sig være aktiv i institutionen. Det vil derfor være godt, hvis du forholdsvist hurtigt lader ham opleve hverdagen i institutionen. Og så må du tage den derfra. Hvis du mærker, at han elsker det, så lad ham være der, men hvis du mærker, at han pludselig får for meget, har brug for en pause, så hold ham hjemme en dag eller giv ham et par korte dage og få lidt ro på, og så er han forhåbentlig klar igen. Det er netop fordelen ved at du har så lang en periode til indkøring - at du vil kunne flekse efter hvad signaler han sender. Nogle gange oplever man f.eks. at det går super godt de første 3 uger, men så bliver han pludselig ked af det og her er det så godt, at du kan være fleksibel, så han hele tiden er tryg.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så bliver jeg også nødt til lige at sige, at du bestemt ikke fremstår hverken pylret, åndsvag eller "komplet blæst":):) Og jeg kan godt love dig, at de første mange gange du afleverer ham, så vil du løbe rundt om dig selv og have rigtig svært ved at finde ud af, hvad du skal lave og vil tjekke klokken hele tiden - men han vil elske det og vokse så meget. Han får lov til at være en af "de store" i vuggestuen og det vil højst sandsynligt ruste ham lidt, når han så senere skal rykke op i børnehaven, hvor han så vil være "en af de små"…:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med det hele! Og rigtig god tur i byen:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!