Svar: Over 2 år og vuggestuestart
28. januar 2015
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Først - jeg synes det lyder som den rigtige beslutning, at lade Bertram starte i vuggestue i næste uge. Alt det I har bygge op, nærheden, trygheden osv. kommer kun godt igen og det bliver en stor oplevelse for ham, at starte i vuggestue. Og han vil gerne - han viser interessse for de andre børn og vil gerne være med, hvor børnene er - og det lytter I til, så nu skal han starte:)
Jeg synes godt I kan tage i byen i weekenden og lade Bertram passe af bedsteforældrene. De kender hinanden rigtig godt. Normalt ville jeg overveje, om de skulle passe i jeres hjem, fordi han måske ville være mere tryg ved dette, han har jo ikke sovet ude før (kun en gang), men det lyder som om at bedsteforældrene og deres hjem generelt har været en fast del af hans liv, og I ses rigtig tit, også i deres hjem, så derfor kan de også passe ham hos sig.
I kan også godt lade ham passe i februar, hvor I skal til fødselsdag. Det er ikke spændende for ham at komme med, og der er kun tale om eftermiddag og aften. Han kender også dette sæt bedsteforældre rigtig godt og er helt tryg ved dem. Når I kommer hjem, så sover han, og når han vågner næste morgen, så er I der og alt er som det plejer at være - måske blot lidt ekstra hyggeligt:) Det vil være helt okay.
Med hensyn til indkøring, så vil det være rigtig godt at han bliver afleveret til den samme stuepædagog, så han har en som hjælper ham videre og som han føler sig tryg ved og netop ved vil hjælpe. Det vil være rigtig godt at du og pædagogen aftaler, hvor I siger farvel - måske skal I vinke i døren, måske har de et vindue hvor de kan stå og vinke til dig, når du går forbi…
Du skal ret hurtigt lade ham have en hverdag i institutionen, så han oplever både at spise der, lege der og sove der. Hvis du igennem længere tid henter ham før han f.eks. skal sove til middag, så tror han at det er sådan hverdagen er. Han kender ikke klokken men fornemmer tiden efter, hvad der sker, og hvis han lærer at du kommer hurtigt igen, så kan du risikere, at han sidder og spejder mod døren og venter på at du skal komme ind - og derfor ikke lader sig være aktiv i institutionen. Det vil derfor være godt, hvis du forholdsvist hurtigt lader ham opleve hverdagen i institutionen. Og så må du tage den derfra. Hvis du mærker, at han elsker det, så lad ham være der, men hvis du mærker, at han pludselig får for meget, har brug for en pause, så hold ham hjemme en dag eller giv ham et par korte dage og få lidt ro på, og så er han forhåbentlig klar igen. Det er netop fordelen ved at du har så lang en periode til indkøring - at du vil kunne flekse efter hvad signaler han sender. Nogle gange oplever man f.eks. at det går super godt de første 3 uger, men så bliver han pludselig ked af det og her er det så godt, at du kan være fleksibel, så han hele tiden er tryg.
Og så bliver jeg også nødt til lige at sige, at du bestemt ikke fremstår hverken pylret, åndsvag eller "komplet blæst":):) Og jeg kan godt love dig, at de første mange gange du afleverer ham, så vil du løbe rundt om dig selv og have rigtig svært ved at finde ud af, hvad du skal lave og vil tjekke klokken hele tiden - men han vil elske det og vokse så meget. Han får lov til at være en af "de store" i vuggestuen og det vil højst sandsynligt ruste ham lidt, når han så senere skal rykke op i børnehaven, hvor han så vil være "en af de små"…:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med det hele! Og rigtig god tur i byen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske