Svar: Fald i vægtkurve

26. januar 2015

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Bobbies mor

Tak for dit brev :)

Det du fortæller lyder helt normalt, og jeg er umiddelbart ikke bekymret. Din dreng har taget rigtig meget på det første halve år af sit liv og vejede over 12 kg. da han var 7.5 måned gammel. Nu hvor han nærmer sig et år, så vejer han stadig ca. 12 kg - og det er en rigtig fin vægt for en 1 årig dreng.

At han næsten intet har taget på det sidste halve år, handler højst sandsynligt om, at han i denne periode er begyndt at bruge sig selv mere motorisk. Han er begyndt at krybe, kravle, rejse sig ved tingene, og nu går han også omkring - så det er præcist, som du skriver, at han bruger meget mere energi på den måde i forhold til tidligere, hvor han knap bevægede sig:)

Han er også begyndt at spise selv - det kræver stor koncentration og nogle gange bliver han måske lidt for træt og får derfor ikke helt så meget mad, som han måske kunne have behov for - derfor er det rigtig godt, at du er opmærksom på, at ...

Annonce

... han stadig skal have mange små måltider hele dagen igennem. Hvis han ikke spiser så meget til det ene, så spiser han måske lidt mere til det næste.

Han får også stadig sin flaske og det er rigtig fint. Du må dog gerne skrue lidt ned i mængden, så han får mellem 400-500 ml mme dagligt. På den måde dækkes hans behov for jern stadig. Og det vil også kunne give plads i maven til lidt mere rigtig mad:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg kan se, at du ikke har indtastet hans vægt- og længde mål fra fødslen og til nu - det kan du gøre i livets bog på medlemssiderne. Det kan give dig en idé om, hvordan han ligger på kurven og du kan også se, hvordan hans vægt og længde passer sammen:) Det er vigtigt, når man vurderer hans vægt at man også ser den i forhold til hans længde/højde:)

Du beskriver en glad dreng, som udvikler sig rigtig fint og som lyder til at trives på alle måder. Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie