Svar: Fald i vægtkurve
26. januar 2015
Alder:
11 mdr.
Kære Bobbies mor
Tak for dit brev :)
Det du fortæller lyder helt normalt, og jeg er umiddelbart ikke bekymret. Din dreng har taget rigtig meget på det første halve år af sit liv og vejede over 12 kg. da han var 7.5 måned gammel. Nu hvor han nærmer sig et år, så vejer han stadig ca. 12 kg - og det er en rigtig fin vægt for en 1 årig dreng.
At han næsten intet har taget på det sidste halve år, handler højst sandsynligt om, at han i denne periode er begyndt at bruge sig selv mere motorisk. Han er begyndt at krybe, kravle, rejse sig ved tingene, og nu går han også omkring - så det er præcist, som du skriver, at han bruger meget mere energi på den måde i forhold til tidligere, hvor han knap bevægede sig:)
Han er også begyndt at spise selv - det kræver stor koncentration og nogle gange bliver han måske lidt for træt og får derfor ikke helt så meget mad, som han måske kunne have behov for - derfor er det rigtig godt, at du er opmærksom på, at han stadig skal have mange små måltider hele dagen igennem. Hvis han ikke spiser så meget til det ene, så spiser han måske lidt mere til det næste.
Han får også stadig sin flaske og det er rigtig fint. Du må dog gerne skrue lidt ned i mængden, så han får mellem 400-500 ml mme dagligt. På den måde dækkes hans behov for jern stadig. Og det vil også kunne give plads i maven til lidt mere rigtig mad:)
Jeg kan se, at du ikke har indtastet hans vægt- og længde mål fra fødslen og til nu - det kan du gøre i livets bog på medlemssiderne. Det kan give dig en idé om, hvordan han ligger på kurven og du kan også se, hvordan hans vægt og længde passer sammen:) Det er vigtigt, når man vurderer hans vægt at man også ser den i forhold til hans længde/højde:)
Du beskriver en glad dreng, som udvikler sig rigtig fint og som lyder til at trives på alle måder. Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske